27. AUG 2014

5 dôvodov, prečo vymeniť pšenicu za špaldu

Mirka

Táto prastará obilnina, s jemne orechovou a sladkastou chuťou, je výbornou náhradou pšenice, pretože je ľahšie stráviteľná. To vďaka tomu, že má vysokú rozpustnosť vo vode.

Ak teda chcete urobiť niečo pozitívne pre svoje zdravie, nahraďte klasickú pšeničnú múku špaldovou, alebo ich vhodne kombinujte (odporúča sa v pomere 1:1) . Špalda obsahuje menej lepku a navyše je v nej zastúpených kvantum dôležitých živín. Na raňajky si doprajte napríklad chutné špaldové vločky alebo kašu zo špaldy. Pre maškrtnejšie jazýčky sú na trhu špaldové tyčinky alebo špaldová káva. Prečo sa teda oplatí konzumovať špaldu a špaldové produkty? Tu je 5 dôvodov:

1. Je bohatou zásobárňou vitamínov skupiny B

Vitamíny zo skupiny B sú dôležité hlavne pre správne fungovanie metabolizmu a nervovej sústavy. Okrem toho napríklad vitamín B3 sa podieľa aj na zlepšení krvného obehu a dokonca má schopnosť znižovať hladinu cholesterolu v krvi, ktorý je častou príčinou kardiovaskulárnych ochorení. V tejto starej obilnine je zastúpený aj vitamín B17, ktorý je považovaný za významného bojovníka proti rakovine.

2. Obsahuje dôležité aminokyseliny

Proteíny patria medzi základné stavebné jednotky ľudského organizmu. Sú tvorené z aminokyselín. V špalde sú zastúpené napríklad cystín, izoleucín, leucín, metionín, tryptofán a ďalšie. Dôležité je, že je bohatá na esenciálne aminokyseliny (organizmus si ich nedokáže vyprodukovať sám). Čo sa v ľudskom organizme deje, ak nemá dostatok bielkovín? Samozrejme, dochádza ku vzniku zdravotných ťažkostí, ako napríklad k zápalovým ochoreniam kĺbov, poruchám obličiek, zhoršeniu pamäti, tráviacim ťažkostiam, problémom s nechtami, vlasmi, pokožkou atď. Jedným zo spôsobov, ako organizmu bielkoviny dodať, je konzumovať špaldu.

3. Je zdrojom komplexných sacharidov a vlákniny

Komplexné sacharidy (vyznačujú sa nižším glykemickým indexom) by mali v našom jedálničku prevládať, pretože nespôsobujú výkyvy krvného cukru. Naopak, energiu uvoľňujú postupne a majú schopnosť zasýtiť na dlhší čas. Špalda je teda vhodná aj ako prevencia cukrovky. Rozpustná vláknina je zasa dôležitá pre zdravie kardiovaskulárneho systému, nerozpustná prospieva tráviacemu traktu.

Odporúčame prečítať: Prečo zaradiť špaldu do svojho jedálnička?

 

4. Nachádzajú sa v nej fytoestrogény a lignany

Fytoestrogény a lignany sú pre ľudský organizmus veľmi dôležité. Fytoestrogény majú zásluhu na udržiavaní hladiny cholesterolu v norme, pozitívne vplývajú na elasticitu ciev atď. Lignany majú podľa viacerých vedeckých výskumov schopnosť podporiť zdravie kardiovaskulárneho systému a sú tiež bojovníkmi proti rakovine.

Odporúčame prečítať: Strava, ktorá podporuje náš mozog

 

5. Dopĺňa do organizmu dôležité minerály

Z minerálov a stopových prvkov sú v špalde zastúpené železo, vápnik, horčík, meď, fosfor, mangán atď. Železo je prevenciou anémie, vápnik spolu s fosforom sú dôležité pre zdravé kosti a zuby, horčík znižuje krvný tlak, je prevenciou cukrovky a odstraňuje únavu. Meď je spolu so železom zodpovedná za tvorbu červeného farbiva. 

Odporúčame: Alnatura špaldová múka celozrnná BIO, 1 000 g, kúpite v sieti dm drogerie markt

 

špaldová múka

 

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Pixomar)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 5 dôvodov, prečo vymeniť pšenicu za špaldu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.