4. DEC 2013

5 pravidiel, vďaka ktorým schudnete dokonca aj cez sviatky

Viete si predstaviť, že by ste počas vianočných sviatkov schudli? Nepredstaviteľné? Alebo, že by ste si dokonca vyformovali postavu? Aj keď sa mnohým môžu zdať tieto vyhlásenia divoké, ba priam šialené, opak je pravdou. Správnym načasovaním, kombináciou surovín a efektívnym využitím času pre šport a cvičenie, nemusí byť tento cieľ vôbec ťažko dosiahnuteľný. Kde je teda ukryté tajomstvo úspechu?

Hoci máme mnohí blížiace sa sviatky spojené s hojnosťou, prejedaním a leňošením, vôbec to tak nemusí byť. Často je najlepším oddychom pohyb na čerstvom vzduchu alebo obľúbená športová činnosť, to dobre vieme. Vieme aj to, že neustále tlačenie všetkých dobrôt nám po 3 dňoch ide hore krkom a mnohí to potom robíme už len zo zvyku.

Pri hľadaní inšpirácie ako sa ochrániť pred nástrahami vianočného a silvestrovského stola, ako si udržať kondíciu, vyspovedali sme výživového poradcu Dušana Plichtu. Známeho svojimi inovatívnymi stratégiami, ktoré sú možno niekedy trochu čudné, no vôbec netlačia na prílišné obmedzovanie sa. Skôr na kontrolu, správne načasovanie a kombináciu jedál tak, aby sme zabránili priberaniu a nežiadúcemu efektu prejedania.

Dušan, prečo cez sviatky väčšina ľudí priberie aj 2-3 kg?

Najväčším problémom je asi to, že naše tradičné vianočné jedlá sú často príliš sacharidové... Musíme si totiž uvedomiť, že pri výžive nám často nejde až tak o množstvo kalórii, ale práve o kvalitu kalórii, ktorú konzumujeme.

A tu je pes zakopaný, pretože ak aj zjeme len 1-2 sladké koláčiky na raňajky a neskôr si dáme na obed zemiakový šalát s rezňom a poprípade ďalší malý koláčik ako dezert, dostávame sa do tzv. inzulínovej slučky. Jednoducho povedané, vylučujeme príliš mnoho tohto hormónu, máme nestabilný cukor v krvi a väčšina energie sa nám uloží do tukov. Namiesto toho, aby ju telo využilo.

Tým, že väčšina ľudí konzumuje neadekvátne množstvo koncentrovaných sacharidov (cukor, koláče, múka, pečivo, zemiaky ...), ešte aj v nevhodných kombináciách s mäsom, funguje na takzvanom nervóznom cukrovom metabolizme, ktorý si žiada stále viac a viac ...

Hovoríš teda, že problém nie je ani tak v množstve ako v kvalite. Čo je podľa teba najväčším strašiakom a na druhej strane tá najlepšia alternatíva?

Nie je asi žiadnou novinkou, že najväčším problémom nie je ani tak tuk, ale práve cukor. Totiž tuk je práve tou najlepšou výživou, samozrejme, ak si dáme pozor na zlé rastlinné a spracované tuky (margaríny, rastlinné oleje atď.). No cukor a dokonca konrétne škroby, vedia urobiť v tele skutočnú neplechu. Je to najmä preto, že rozhádžu rovnováhu hormonálneho systému a spustia celú kaskádu neželaných procesov.

Navyše si treba uvedomiť, že cukor je najlepšou výživou pre zlé baktérie v našom tráviacom trakte a práve tento pomer dobrých a zlých baktérii je kľúčom k našej imunite. K tej najlepšej a najhoršej voľbe teda asi toľko, že vyprážaná ryba v bravčovej masti, ghee, alebo kokosovom so zeleninou, je oveľa lepšou voľbou ako napríklad sladké „pupáky“ , či „bobaľky“ ako sa tomu hovorí u nás, na východe.

Napríklad taká kapustnica, ak je konzumovaná bez kila chleba, ako je zvykom, je dokonca jedno z jedál, ktoré by som zaradil aj do knihy fitness receptov. A to myslím takú s pravou domácou klobásou alebo udeným kolenom.

V poriadku, takže kapustnicu môžeme. Ako sa však postaviť k ďalším jedlám, keď si predsa len chcem dopriať tie tradičné chute a potešiť maškrtný jazýček?

Chápem, a tu sa dostávame k tzv. extra vychytávkam. Keď sa pozriete napríklad na kultúru Francúzov, tak môžete zistiť, že v podstate jedia aj dosť tučných jedál, že si doprajú, gastronomicky sa priam vyžijú a sú na tom veľmi dobre.

No treba si uvedomiť aj to, že Francúzi si dajú veľmi záležať na tom, aby jedli v spoločnosti, pomaly a tiež nepraktizujú také hody počas celého dňa. A teda, treba sa na to pozrieť tak, že človek je aj z fyziologického vývoja nastavený tak, že od rána a cez deň by mala byť konzumácia jedla rozdelená do malých dávok. Pokojne môže byť zaradené aj menšie hladovanie, pričom večer nastáva fáza oddychu a regenerácie, kedy je vhodné doplniť potrebné živiny a pokojne si môžeme dopriať viac.

A tak sa dostávame k stratégii tzv. čiastočného hladovania, kde odporúčam aj cez sviatky nastaviť telo tak, aby sme od rána a počas dňa jedli menej, venovali sa radšej športovým aktivitám, príprave jedál, alebo iným aktívnym činnostiam a potom si mohli večer dovoliť riadne sa prejesť, pričom je potrebné kontrolovať (pozor, nie úplne obmedzovať) množstvo koncentrovaných sacharidov.

Tak ako Francúzi. Od rána len cafe a tučný ľahký maslový croissant (čerstvý z poctivej pekárne), ľahký šalátový obed s olivovým olejom, nejakým „jabon“ a syrom a večer hody. Na záver už len jedno dôležité pravidlo, a to, že všetko jedlo nech je hlavne poctivé, kvalitné, čo najviac domáce. Nejde o množstvo, ale o kvalitu.

Tak toto poteší určite mnohých. Zaujíma nás však, ako dokážeme schudnúť cez sviatky. Je to vôbec možné?

Pozor, u každého je to individuálne, pretože máme rôznu štartovaciu pozíciu vzhľadom na aktuálny stav nášho organizmu a celkového metabolizmu. No, v podstate áno. Na to mám 5 pravidiel, ktoré keď začneme aplikovať, tak sa dopracujeme k veľmi dobrým výsledkom.

1. Kontrolovaný príjem vysoko koncentrovaných sacharidov

Cez sviatky si dajte pozor najmä na múčne jedlá, pečivo, zemiaky a sladkosti

2. Aplikácia čiastočného hladovania

Ráno a počas dňa znížená konzumácia jedla, dôraz na zeleninu, polievky, tekutiny

3. Správne kombinácie jedál

Ak máme rýchle sacharidy (múku), kombinujeme ich so zdravými tukmi (orechy), preto je pravý orechovník z masla, alebo domáca štrúdľa so škoricou, celkom v pohode.

4. Využijem viac času pre šport a aktívny pohyb

Pre správnu stimuláciu svalov a spustenie metabolizmu, ktorý páli tuky stačí aj správnych 20 minút. Prečo si však cez sviatky neužiť viac prírody a slnečného svetla (vitamín D)?

5. Využitie špeciálnych potravín a stratégii

Ak domáce koláče ošetrím škoricou, pridám semiačka a orechy, tak si pomôžem. Rovnako, ak do jedál pridám čili, cesnak, zázvor, alebo si vyprážané záležitosti ošetrím citrónom. Najlepšou špecialitkou je však asi denné otužovanie, a tak neváhajte a dajte si každé ráno ľadovú minútku pre vaše zdravie.  


Autor článku

powerfood

Dušan Plichta

Dušan je profesionálnym poradcom, dobrodruhom a nadšencom, ktorý spája gastronómiu so skutočne zdravou výživou. Ako bývalý tanečník Lúčnice, triatlonista a expert na tradičné jedlá svetových kuchýň, rozbieha unikátny projekt Powerfood Chef, pričom ponúka inovatívny, niekedy možno kontroverzný gurmánsky prístup k výživovému poradenstvu. Dušanovou víziou je ukázať ľuďom široké možnosti plnohodnotnej a kvalitnej výživy. Navyše sa Dušan výživa v bádaní a aplikácii najnovších poznatkov z vedy a výskumu, ktoré prepája s konkrétnymi gastronomickými skúsenosťami, ktoré získal cestovaním po svete.

http://www.dusanplichta.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 5 pravidiel, vďaka ktorým schudnete dokonca aj cez sviatky

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.