15. OKT 2014

5 superfoods, ktoré prinášajú zdravie, štíhlosť a vitalitu

Mirka

Pomáhajú predchádzať najrozličnejším ochoreniam, udržať si zdravú hmotnosť, zlepšujú náladu, spomaľujú starnutie. V porovnaní s liekmi nemajú takmer žiadne vedľajšie účinky. 

Sú ich desiatky, ba možno stovky. Ak sa konzumujú pravidelne a v primeranom množstve, sú jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré zabezpečujú dlhý a kvalitný život. Ktoré superfoods by rozhodne vo vašom jedálničku chýbať nemali?

Brokolica

V brokolici sa nachádza množstvo prospešných živín. Jednou z nich je chlorofyl. Toto zelené farbivo má mnoho pozitívnych účinkov na ľudský organizmus. V prvom rade podporuje tvorbu krvi a je prevenciou anémie, ďalej má antioxidačné účinky, podporuje detoxikáciu i tráviace procesy.

Ďalšími významnými látkami sú vláknina, betakarotén, vitamíny skupiny B, vitamín C, E, K a minerály ako železo, draslík, fosfor, horčík, vápnik a ďalšie. Navyše brokolica obsahuje iba minimum kalórií (cca 35 kalórií na 100 gramov). Ako pôsobí tento druh zeleniny na ľudské zdravie? Podporuje trávenie, činnosť metabolizmu i imunitný systém. Na základe uskutočnených vedeckých štúdií je prospešná i pre mozog, je prevenciou Alzheimerovej choroby.

Odporúčame prečítať: Listová zelenina ako liek

Olivový olej

Jeho tajomstvo spočíva hlavne v obsahu mononenasýtených mastných kyselín, ktoré sa podieľajú na znížení hladiny škodlivého LDL cholesterolu a, naopak, zvýšení úrovne prospešného HDL cholesterolu. Obsahuje vitamíny rozpustné v tukoch, konkrétne A, D, E a K. Nachádzajú sa v ňom aj niektoré minerálne látky: železo, horčík, vápnik atď.

Olivový olej teda prospieva kardiovaskulárnemu systému, spomaľuje proces starnutia, posilňuje imunitný systém, je prevenciou niektorých druhov rakoviny, cukrovky či artritídy. Jedna polievková lyžica olivového oleja obsahuje zhruba 120 kalórií, čiže patrí aj do jedálnička chudnúcich.

Chia semiačka

Drobné chia semienka obsahujú rad živín, ktoré sú prospešné pre fyzickú i psychickú stránku človeka. Sú bohaté na omega nenasýtené mastné kyseliny, ktoré pozitívne ovplyvňujú mozgové funkcie a tiež prospievajú kardiovaskulárnemu aparátu. Nachádza sa v nich aj vláknina, bielkoviny, vápnik, železo, draslík, fosfor, vitamín C, E a vitamíny skupiny B atď.

Chia podporujú činnosť imunitného systému, prospievajú tráveniu a stabilizujú hladinu krvného cukru. Denne si pokojne môžete dopriať až 3 polievkové lyžice chia semien. Môžete ich konzumovať samostatne, alebo pridať do ovsených vločiek či jogurtov. 10 gramov obsahuje okolo 50 kalórií.

Odporúčame prečítať: Chia semiačka obnovujú svalovú hmotu po tréningu

Kustovnica čínska (goji)

Viaceré antioxidanty, bielkoviny, polysacharidy, vitamíny (A, skupiny B, C, E) a minerály (železo, fosfor, selén, zinok) atď. Goji má ako superfood mnoho prospešných účinkov. Tak napríklad znižuje hladinu cholesterolu v krvi a krvný tlak, podporuje spaľovanie tukov a je prevenciou depresie a úzkosti. V Ázii sa využíva na posilnenie zraku a boj s vírusmi. 10 gramov bobúľ obsahuje okolo 35 kalórií.

Odporúčame prečítať: Goji – malé červené bobuľky plné živín

Avokádo

Avokádo je skvelé na prípravu smoothies či chutného guacamole. Hoci má vyššiu kalorickú hodnotu (89 kalórií na 50 gramov),  jeho prínosy pre zdravie sú nepopierateľné a dokonca sa hodí aj do diétneho jedálnička, pretože zasýti a vyrovnáva hladinu krvného cukru. Navyše obsahuje i zdravé tuky, bielkoviny, vlákninu, vitamíny (hlavne skupiny B, E) a minerály (draslík, horčík, fosfor). Je výbornou potravinou nielen pre srdce, ale aj pre mozog. 

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Toa55)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 5 superfoods, ktoré prinášajú zdravie, štíhlosť a vitalitu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.