8. OKT 2012

Ako stimulovať mozog, aby sme zostali vitálni?

Mirka

Čím menej ho používame, tým horšie funguje. Mozgové bunky na nečinnosť reagujú znížením výkonnosti. Výsledkom je zabúdanie bežných, no pre život potrebných "vecí". Čo s tým?

Jedným z mnohých problémov ľudstva je pohodlnosť. Lenivosť sa prejavuje po fyzickej i psychickej stránke. V našom živote absentuje nielen pohyb, ale vyhýbame sa aj činnostiam, ktoré udržujú náš mozog v kondícii.

Mentálna aktivita sa stáva pre človeka dnešnej doby nepodstatnou. Dôsledkom absencie mentálnych tréningov sú zabudnuté telefónne čísla, PIN kódy, dátumy narodenia a mailové adresy. Sme nervózni, lebo nevieme, kde sme uložili dôležité veci a do supermarketov chodíme zásadne so zoznamom. Mobilné telefóny nám pripomínajú dôležité stretnutia a udalosti. Funkcie nášho mozgu nahrádzajú výdobytky modernej techniky, ktoré nám majú výrazne uľahčiť život. Lenže ak mozog „nepoužívame“, prestáva fungovať. Otázka znie, čo s tým?

Čo všetko ovplyvňuje kondíciu ľudského mozgu?

Podobne ako fyzickú stránku človeka ovplyvňuje výživa, športová aktivita a dedičnosť, podobne je to i s mozgom. Činnosť šedej mozgovej kôry je ovplyvnená viacerými faktormi.

Dobre fungujúci mozog potrebuje dostatočné množstvo výživných látok, ktoré človek získava z potravín. Nenahraditeľnú úlohu zohrávajú vitamíny B, E, C, minerály, stopové prvky a nenasýtené mastné kyseliny. Cenné antioxidanty, ktoré mozog chránia, nájdete v rozmanitom ovocí a zelenine. Navyše existuje viacero výživových doplnkov, ktoré dokážu spomaliť „starnutie“ mozgu. Medzi najznámejšie patrí Ginko biloba a Gotu Cola.

Predpokladom zdravej mysle je aj sociálny kontakt, resp. sociálna komunikácia a mentálne cvičenia. Duševný fitnes je pre mozog veľmi dôležitý a vedecko-technický pokrok v mnohých smeroch mozgu neprospieva. Je vedecky dokázané, že ak bunky nie sú v činnosti, postupne sa ich výkonnosť znižuje.

Pýtate sa, ako udržať mozog v naozaj dobrej kondícii? Vyberte si niektoré z nasledovných odporúčaní:

  • Namiesto sledovania televízie čítajte a vzdelávajte sa.
  • Nájdite si čas na riešenie logických hádaniek a krížoviek.
  • Vo voľných chvíľach si zahrajte šach, pexeso alebo iné vedomostné hry, ktoré cibria mozog.
  • Športujte, pretože fyzický tréning prospieva nielen telu, ale aj mozgu. Fyzická aktivita lepšie okysličuje mozog, znižuje riziko vzniku rozličných porúch a chráni nervové bunky
  • Učte sa cudzie jazyky, maľujte, kreslite alebo hrajte na hudobnom nástroji.
  • Smejte sa, pretože smiech lieči.
  • Naučte sa zvládať stres, ktorý na človeka číha z každej strany.

V neposlednom rade zodpovedá za funkciu mozgu celkový životný štýl, ktorý človek preferuje. Je nesmierne dôležité rozdeliť čas medzi prácu, odpočinok a relaxáciu. Nezanedbateľnú úlohu zohráva pozitívne myslenie a pozitívny prístup k životu.

Potrebujete rýchlo aktivizovať mozog? Vyskúšajte 3 jednoduché izometrické cvičenia, ktoré zintenzívnia činnosť mozgu

1. V sede alebo stoji spojte dlane rúk tak, aby sa dotýkali. V pravidelných intervaloch tlačte ruky proti sebe. Nezabúdajte, že ruky sú približne v úrovni hrudníka.

2. Druhý cvik sa vykonáva v sede za pomoci stoličky. Vystrite sa, uchopte spodok stoličky a vyvíjajte tlak, ako keby ste chceli stoličku ťahať smerom hore. Opakujte aspoň 5-krát.

3. Posledný cvik spočíva v položení dlaní na stôl a vytváraní silného tlaku naň. Pravidelne dýchajte a cvik zopakujte niekoľkokrát.

Zdroj: PhDr. Mariana Račková, PhD., Ako si udržať mozog v kondícii a zdravú myseľ


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako stimulovať mozog, aby sme zostali vitálni?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.