Ako zabránite vzniku civilizačných chorôb? Odmeriate sa u odborníka

Diagnostickým prístrojom na zistenie podielu svalovej hmoty a tuku sa zistiť mnoho. Nielen či máte nadváhu, ale aj to, či treba zbystriť pozornosť a zamyslieť sa nad svojou životosprávou. Nechali sme sa zdiagnostikovať aj my a vyspovedali sme výživovú poradkyňu inžinierku Máriu Markeovú.

VZP_Merania
Zdroj: Všeobecná zdravotná poisťovňa
30. OKT 2018

Čo všetko dokáže tento prístroj zistiť?

Z hodnôt sa dozvieme, akú máme hmotnosť, aj aký je podiel svalovej hmoty a čo tvorí podkožný tuk. Z našej hmotnosti 58,5 kg tvorí podkožný tuk 12,6. Norma je od 12 do 18, čo je podľa odborníčky v poriadku. Pod hodnotu 12 by to klesnúť nemalo, lebo sa narúša imunita a ženy môžu mať problémy s menštruáciou. 

Konštatovanie stavu

„Nesnažiť sa mať tuku čo najmenej, táto hodnota je výborná. Tento tuk sa nachádza na celom tele v podkoží. Je takzvaný hmatateľný.  Svalov máte 42,5. Norma je od 40 do 45. Tu ste opäť na dobrej hodnote. Čím je viac svalovej hmoty, tým lepšie, tým je lepší bazálny metabolizmus, tým je rýchlejšie spaľovanie. Podiel svalov môže byť aj vyšší ako je horná hranica, ale potom sa zadržiava voda v organizme. Voda sa viac viaže na svaly. Ak má človek dostatočný pitný režim, tak je to pre neho úplne normálny stav. Potom je hodnota podiel vody v organizme, tam máte 33 kilogramov, norma je od 31-35,“ hovorí pani Markeová.

VZP_Merania_2

Nebezpečný tuk 

Vnútrobrušný tuk je rizikový ukazovateľ, súvisí so zdravotnými rizikami a hlavne s civilizačnými ochoreniami. Týmto tukom sú obalené naše orgány.  Výsledkom je číslo v centimetroch štvorcových, čiže plocha, ktorá zaberá tuk v brušnej dutine. 

Výživová poradkyňa konštatuje: „Vy máte hodnotu 28 cm štvorcových a norma je od 40 – 80. Máte úplne výborne. Svalová hmota a podkožný tuk musia byť rovnomerne rozmiestnené, čo je vo vašom prípade optimálne. Aj nerovnomerné rozmiestnenie svalov môže spôsobiť problémy s pohybovým aparátom. To znamená, že Vás môžu bolieť kĺby, kríže, chrbtica. Prístroj vždy odporúča do určitých štandardov, ktoré by bolo dobré splniť, napríklad Vy by ste mohli pribrať pol kila na svalovej hmote, malo by Vám to trvať týždeň.“

Užitočné rady

Ak robíte nejaký šport, napríklad beh, mali by ste zaradiť aj napríklad posilňovanie, nemusí to byť rovno fitness, stačí napríklad posilňovanie s vlastnou váhou. Prípadne zvýšiť bielkoviny v strave. Dobré je sledovať aj bazálny metabolizmus – množstvo energie, ktoré potrebujete na základné životné funkcie ako je trávenie, myslenie, dýchanie, vstrebávanie živín, pod túto hranicu by ste nemali klesnúť. Potom je celkový energetický príjem. Následne sa sleduje biologický vek, ktorý závisí od momentálneho stavu a funkčnosti orgánov a tkanív, ako sú opotrebované. Súvisí to aj s tým, aká je úroveň vnútrobrušného tuku, zdravotné riziko je vyššie a hneď aj biologický vek vyjde vyšší. 

Ktoré hodnoty sú také kľúčové a prečo?

„Najdôležitejší je podkožný tuk, svalová hmota a voda v organizme. Vnútrobrušný tuk je najhlavnejší. Je to prevencia pred civilizačnými ochoreniami srdca, onkologickými ochoreniami, hypertenziou a podobne. Ak ho má niekto veľa dlhodobo, potom to udrie na konkrétny orgán. Napríklad keď ho je veľa napríklad v obličkách, tak to vedie k hypertenzii. Keď je veľa tuku napríklad v pečeni, vznikne steatoza pečene. Čiže je tam priamy súvis. Ak majú klienti problémy, potom citlivo môžem odporúčať lekárske vyšetrenie,“ radí na záver odborníčka.

Tento článok vznikol vďaka podpore Všeobecnej zdravotnej poisťovne, hlavného partnera súťaže FIT LEADER 2018, ktorá vám ponúka aj bezplatné merania priamo vo vašom meste.

Viac info o Dni pre vaše zdravie:

Naším cieľom je čo najlepšie vám porozumieť, lebo len tak môžeme stáť pri vás vždy, keď to budete potrebovať. Aj preto pokračujeme v sérií osobných stretnutí, ktoré poznáte pod názvom Deň pre vaše zdravie. Príďte si otestovať svoje zdravie a zistite, v akej kondícii je vaše telo. V spolupráci s nami bezplatne a bez čakania získate dôležité informácie o zdravotnom stave, ktoré vás možno naštartujú žiť lepšie, krajšie a plnohodnotnejšie.

Pozrite si termíny plánovaných zastávok „mobilnej“ pobočky Všeobecnej zdravotnej poisťovne, lebo byť zdravý je najúžasnejší pocit, ktorý si nedajte vziať.

https://www.vszp.sk/denprevasezdravie/


Autor článku

aktivna matka

Adela Jasenovcova

Redaktorka Cvičte.sk. Akreditovaná inštruktorka aerobiku, držiteľka certifikátu z jogy a zumby. Rada beháva, robí jogu a v voľnom čase sa venuje literárnej tvorbe. Pracuje ako redaktorka pre online, aj printové médiá, miluje knihy a svoju rodinu.

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako zabránite vzniku civilizačných chorôb? Odmeriate sa u odborníka

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1402
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.