30. MAR 2016

Akými potravinami znížiť cholesterol?

Zvýšená hladina cholesterolu v krvi patrí v súčasnej dobe medzi základné faktory ovplyvňujúce vznik kardiovaskulárnych ochorení. 

Čo je to cholesterol?

Ide o látku podobnú tuku, ktorá sa nachádza v ľudskom tele. Telo si ho vytvára samé, pretože ho potrebuje na tvorbu určitých hormónov, žlčovej kyseliny a je aj zložkou bunkových membrán. Tvorí sa v pečeni.

Prečo je taký škodlivý, keď si ho telo tvorí samo?

Problém je v tom, že ho je možné prijímať aj v potrave, a keď sa ho v krvi nahromadí nadbytok, začne sa ukladať na steny ciev. Tie sa postupne zužujú a strácajú pružnosť. Vysoká hladina cholesterolu v cievach značí, že sa v tele deje niečo zlé a výrazne sa zvyšuje riziko vzniku infarktu, angíny pektoris alebo krvácania do mozgu.

Rozlišujeme dva základné typy cholesterolu HDL (dobrý) a LDL (zlý). LDL cholesterol roznáša tuk po tele a lepí ich na cievy. HDL cholesterol odnáša tuk zo stien do pečene.

Ako sa zbaviť nadmerného množstva LDL cholesterolu?

Veľmi veľkou výhodou je, že existuje veľa potravín, ktoré okrem toho, že sú chutné, aj znižujú cholesterol. Ďalšou možnosťou je zvýšenie pohybovej aktivity, vylúčenie fajčenia a minimalizovanie stresu.

Potraviny vhodné na zníženie cholesterolu v krvi

Cibuľa

Cibuľa je veľmi vhodná preto, lebo obsahuje látky, ktoré udržujú cievy v dobrom stave. Obsahuje aj flavonoidy, ktoré rozširujú cievy, rozpúšťajú krvné zrazeniny a znižujú krvný tlak. 

Fazuľa

Táto potravina je veľmi účinná v boji proti LDL cholesterolu. Pri jej konzumácii vláknina, v podobe nestrávených zvyškov, zostáva v hrubom čreve, kde ich rozkladajú baktérie. Počas tohto procesu sa uvoľňuje veľké množstvo chemických látok, ktoré zabezpečujú zníženie produkcie cholesterolu v pečeni a urýchľujú odvádzanie LDL cholesterolu krvou.

Olivový olej

Je bohatý na kyselinu linolenovú, ktorá bráni tvorbe krvných zrazenín, čím chráni srdce pred infarktom.

Ryby, orechy a semienka

Orechy, semienka a ryby, ako napríklad tuniak, losos, sleď a iné obsahujú omega-3 mastné kyseliny, ktoré znižujú hladinu LDL cholesterolu.

Čerstvé hrušky, jablká, citrusy, mrkva alebo brokolica

Toto ovocie a zelenina obsahuje pektíny (forma rozpustnej vlákniny), ktoré znižujú hladinu cholesterolu. Okrem toho obsahujú aj veľa vitamínov.

Avokádo

Avokádo obsahuje veľké množstvo srdcu prospešných nenasýtených tukov, ktoré znižujú hladinu LDL cholesterolu v krvi a zvyšujú hladinu HDL cholesterolu.

Červené víno

Pohárik červeného vína denne je pre telo človeka veľmi prospešný. Okrem iného má veľmi pozitívny vplyv na hodnotu cholesterolu v krvi. Treba však mať na pamäti, že nie je pohárik ako pohárik. Pre ženy je najlepšie prijať 1 až 2 dcl a pre mužov 3 dcl kvalitného červeného vína denne.

Čokoláda

Kvalitná tmavá a horká čokoláda (s obsahom kakaa 80 %) je skvelý antioxidant, ktorý pomáha zvyšovať hladinu HDL cholesterolu.

zdravedesiate

Zelený čaj

Pravý zelený čaj (nesladený) predstavuje vynikajúcu alternatívu k sladkým malinovkám alebo k iným nezdravým nápojom konzumovaným pri smäde. Okrem toho, že neobsahuje takmer žiadne kalórie, znižuje aj LDL cholesterol.  

Problémom zvýšenej hladiny cholesterolu je, že sa navonok nijak neprejaví, a preto by s jeho kontrolou mali začať všetci. Určite tým nič nestratíte, práve naopak, môžete iba získať. 

Zdroj foto: goodfon.su

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

5 potravín, ktoré nedajú zápalu šancu5 potravín, ktoré nedajú zápalu šancu

Potraviny s protizápalovými účinkami nás chránia napríklad pred obezitou, cukrovkou, zápalom ďasien...

 

Ako rozlíšiť dobré a zlé tuky?Ako rozlíšiť dobré a zlé tuky?

Nepriateľom nášho zdravia je hlavne cholesterol a trans-mastné kyseliny. 

 

Ako zlepšiť spaľovanie tukov pri cvičeníAko zlepšiť spaľovanie tukov pri cvičení

Spaľovanie tukov v najväčšej miere ovplyvňuje správne stravovanie, avšak je možné ho podporiť aj ďalšími skutočnosťami. 


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Akými potravinami znížiť cholesterol?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.