19. OKT 2015

Chcete byť zdraví a mať veľa energie? Siahnite po cvikle

Nikola Danišová

Cvikla je jednou z najzdravších potravín na svete. Je to doslova vitamínová bomba, ktorá pomáha bojovať aj proti takým strašiakom, ako je rakovina.  

Cvikla, alebo červená repa, sa pestuje ako kŕmna a technická plodina. Na konzumáciu sa nevyužíva len koreň, ale aj listy, ktoré môžeme zamiešať do šalátov. Ich chuť je veľmi podobná špenátu. Táto odolná a nenáročná plodina prečistí organizmus a dokonca môžete vďaka nej aj schudnúť. Keďže má silné antibiotické a antiseptické účinky, je vhodná na chladné jesenné dni.

Rozpúšťa vápnik, z ktorého hrozí artritída

Surová cvikla obsahuje kyselinu šťaveľovú, ktorá je vynikajúcim rozpúšťačom anorganického vápnika. Ten sa niekedy v tele ukladá vo forme usadenín, čo spôsobuje artritídu, ochorenia srdca, rakovinu, obličkové kamene, očné choroby, kŕčové žily či arteriosklerózu. Pravidelné pitie cviklovej šťavy vám môže výrazne dopomôcť k zlepšeniu stavu týchto ochorení.

Pri pití cviklovej šťavy sa predsa len majte na pozore. Je to totiž pre telo silná detoxikačná kríza. Pri rozpúšťaní vápnikových usadenín sa do krvného obehu dostávajú aj malé množstvá ťažkých kovov, odpadových látok a vírusov. Zo začiatku sa preto odporúča piť šťavu v menších dávkach,  riedenú napríklad mrkvovou šťavou a postupne množstvo zvyšovať.

Detoxikujte obličky a pečeň           

Cvikla obsahuje farbivo betanín, ktoré nielenže pomáha pri spracovávaní tukov, ale podporuje funkciu pečeňových buniek. Taktiež ochraňuje pečeň aj žlčovody a podporuje tvorbu žalúdočnej kyseliny. Dokáže zamedziť hromadeniu tukov v pečeni a podporuje tak detoxikačnú činnosť pečene.

Vyhnite sa rakovine

Rakovina je obávanou chorobou, ktorá sa ešte stále pomerne ťažko lieči. Lepšie je preto vôbec ju nedostať. Najlepšou prevenciou proti akémukoľvek druhu rakoviny, je popri paradajkách a tekvicových semienkach, aj cvikla. Farbivá betacyaníny pomáhajú zabraňovať vzniku tumorov a takisto detoxikujú celé telo.

Farbivo betanín znižuje rast rakovinových buniek. Ďalšou protirakovinovou výhodou cvikly je Ferencziho efekt – flavonoidy z nej majú schopnosť zvýšiť príjem kyslíka do buniek a udržovať hladinu vitamínu C, ktorý je takisto významným bojovníkom proti rakovine.

Cvikla vyrieši aj problém s váhou 

Táto zelenina je vhodným doplnkom stravy. Hoci je veľmi zdravá, ak chceme schudnúť, mali by sme jej zjesť len okolo 50-100 g denne. Po skonzumovaní cvikly sa stáva, že moč alebo stolica môžu mať ružovskastú, až červenú farbu, čo je prirodzené. Cvikla pôsobí aj močopudne, tým sa z tela odstraňuje prebytočná voda.

Ako si cviklu správne uvariť?       

Pokiaľ nechceme zničiť všetky úžasné látky, ktoré cvikla obsahuje, mali by sme ju konzumovať surovú alebo odšťavenú. Ak už pristúpime na tepelnú úpravu, nemalo by to byť viac ako 15 min. v pare – vtedy sa už začínajú strácať všetky živiny.

Listy cvikly určite nevyhadzujte. Obsahujú množstvo živín a okrem zhotovenia šalátu ich môžete odšťaviť spolu s koreňom. Obsahujú obrovské množstvo vápnika, vitamínov A a C, kyseliny listovej, železa, mangánu, betanínu či draslíku.    

zdravedesiate    

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Cviklová tortaCviklová torta bez lepku a laktózy

Cviklová torta je výnimočne chutná a zdravá. 

 

Cviklový krém s bryndzovými šúľancamiCviklový krém s bryndzovými šúľancami

Jedinečný a chutný recept.

 

 

Šalát z bulguru, cvikly a fetyŠalát z bulguru, cvikle a fety

Cvikla je výborná zelenina, ktorá sa hodí do rizota, šalátov, smoothies, polievky, zapekaných jedál a na grile je tiež chutná.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Chcete byť zdraví a mať veľa energie? Siahnite po cvikle

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.