Chrbtica vás v tehotenstve môže potrápiť

Advertoriál

Bolesti chrbtice môže žena pociťovať už počas prvého trimestra – nedá sa presne určiť, kedy je „ich čas“ pretože to je veľmi individuálne. Ak ste nimi trpeli už pred tehotenstvom, je väčšia pravdepodobnosť, že sa s nimi stretneme aj v počas gravidity.

Cvicenie_Tehotenstvo
Zdroj: 8PR
26. SEP 2019

Na začiatku je to hlavne kostrč, ktorej bolesť môže žena pociťovať v sede a pri vstávaní zo stoličky. „Už  v prvom trimestri je vylučovaný hormón relaxín, ktorého úlohou je uvoľňovať väzivové spojenia najmä v oblasti panvy, kostrče a bedrových kĺbov, čím sa nepatrne menia anatomické pomery jednotlivých štruktúr voči sebe. Panva sa mierne rozširuje, kostrč napriamuje, bedrové kĺby sú voľnejšie,“ opisuje fyzioterapeutka Martina Benedeková z rehabilitačného strediska Centrum Liberta. Je to práve, ktorý má za následok nepríjemné pocity počas sedenia. Pokiaľ ich chcete čo najviac eliminovať, vyberte si vhodnú stoličku. Najvhodnejšia je s pohyblivým sedákom na pružine, ktorá udrží váš chrbát v správnej polohe celý deň v práci. Nezabudnite sa občas postaviť sa a vydať sa na krátku prechádzku po kancelári  či po chodbe.

S týmito bolesťami sa možno stretnete

„Okrem typickej bolesti kostrče v sede môžete cítiť bolesť aj v oblasti spojenia chrbtice a panvy a to aj v ľahu počas spánku a tiež bolesť vnútornej strany stehien. Vo vyšších štádiách gravidity sa k tomu pridružuje napätie svalov v okolí driekovej chrbtice spôsobenej prehĺbením lordotického zakrivenia (prehnutia) kvôli váhe bruška a zmene ťažiska tela vo vertikále. Preto sa tieto bolesti objavujú najmä v stoji, chôdzi a v dlhodobom statickom zaťažení,“ dodáva M. Benedeková. Pokiaľ sa im chcete vyhnúť, cvičiť by ste mali ešte pred otehotnením. „V tehotenstve to môžete ovplyvniť udržiavaním si váhového prírastku v medziach normy, mať dostatok pohybovej aktivity (najmä chôdze), vyhnúť sa dlhému sedeniu či státiu,“ radí fyzioterapeutka. Myslieť by ste mali aj na dobrý matrac – nie príliš mäkký alebo preležaný, aby dokázal podporiť najbolestivejšiu oblasť panvy, či driekovej chrbtice. 

Cvicenie_Tehotenstvo_Fit lopta

Nájdite si „svoju polohu“

S rastúcim bruškom sa znižuje pohodlie a aj počet polôh, v ktorých vám je pohodlne. Platí to hlavne počas spánku. „S pribúdajúcimi týždňami sa neodporúča spávať na chrbte kvôli tlaku maternice s plodom na dolnú dutú žilu, čím sa zhoršuje návrat krvi touto žilou k srdcu, čo môže viesť k nevoľnostiam. Poloha na bruchu nie je vhodná zo zrejmých dôvodov, najvhodnejší je teda spánok na boku. To, či uprednostniť polohu na pravom, či ľavom boku, je veľmi individuálne. Občas sa na ľavom boku zmierňuje pálenie záhy, ale zvýrazňujú sa bolesti chrbtice, inokedy je tomu práve naopak,“ dopĺňa M. Benedeková. Rovnako, ako je dôležitá správna stolička, napríklad zdravotná stolička Spinalis, je preto dôležitý aj kvalitný matrac.

Ako princezná na hrášku

Zachrániť vás môžu vankúše. Niektoré tehotenské, môžete potom použiť aj počas kojenia. Pomôžu vám zvýšiť polohu hlavy, ak je podlhovastý, môžete si ho uložiť medzi kolená, prípadne pod jedno koleno, či podoprieť driekovú chrbticu alebo dať medzi chodidlá. Je to určite skvelá pomôcka, ktorá sa k vám aj rada „pritúli“. „Čo sa týka cvičení, vhodné sú pilates, gravidjoga a cvičenie či plávanie vo vode. Takéto cvičenia však nie sú vhodné pre každého, neriešia konkrétny problém tehotnej ženy a vôbec nie sú vhodné pre ženy na rizikovej gravidite, ti by mali navštíviť skúseného fyzioterapeuta, ktorý na základe individuálnych ťažkostí ženy zvolí vhodnú terapiu. Najčastejšie ide o rôzne mobilizácie, relaxáciu svalov, kinesiotaping, redukáciu dýchania, špeciálne metodiky, školu chrbta a iné. V neposlednom rade je vhodné si uvedomiť, že úplne všetkým bolestiam chrbtice sa v tehotenstve zabrániť nedá, sú súčasťou prípravy tela na samotný pôrod,“ radí fyzioterapeutka. Vynechajte však silové cvičenia, či posilňovanie chrbtových a brušných svalov. Mnohí gynekológovia sa zhodujú, že najťažšie pôrody majú hlavne športovkyne, gymnastky, baletky a podobne. S rastúcim bruškom sa zvyšuje poloha bránice, ktorá ovplyvňuje dýchanie, ale aj celkové držanie tela. Každá žena je však iná, ako aj iné je každé tehotenstvo. Najdôležitejšie je byť v pohode, a ak si to aj neužívate a občas vás niečo bolí, myslite na to, aká krásna odmena vás čaká.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Chrbtica vás v tehotenstve môže potrápiť

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1751
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.