Chýba vám v tele železo? Takto si ho doplníte
3. OKT 2017

Chýba vám v tele železo? Takto si ho doplníte

Železo je pre ľudský organizmus veľmi dôležité. Jeho nedostatok sa prejavuje tak u deti, ako aj u dospelých zvýšenou únavou, málokrvností alebo až anémiou. Výhodou však je, že jeho nedostatok sa dá pomerne ľahko a rýchlo doplniť úpravou jedálnička a konzumáciou vhodných potravín. 

Úloha železa v ľudskom tele

Železo je súčasťou hemoglobínu (červeného krvného farbiva), vďaka ktorému sa po tele dokáže rozvádzať kyslík a odvádzať oxid uhličitý. Okrem toho posilňuje celkovú obranyschopnosť organizmu a pomáha mu bojovať proti stresu.

Ako sa prejavuje nedostatok železa

K prejavom dochádza postupne. K prvým prejavom patrí určite únava – častá ospalosť, nedostatok sily a problémy s koncentráciou a pamäťou. So zhoršujúcim sa stavom prichádzajú migrény, vznik modrín a niekedy dokonca až omdlievanie.

U koho sa nedostatok železa objavuje najčastejšie

  • dojčiace ženy,
  • ľudia držiaci rôzne diéty (majú nesprávny prísun minerálov a vitamínov),
  • ženy všeobecne (môžu mať silné menštruácie, pri ktorých strácajú veľké množstvo krvi),
  • vegetariáni a vegáni,
  • ľudia trpiaci parazitózou (infekčné ochorenie spôsobené parazitmy).

 

Ako si železo doplniť

Všeobecne najlepším zdrojom sú živočíšne potraviny. Patrí medzi ne:

  • mäso,
  • vnútornosti (bravčova, hovädzia a kuracia pečeň),
  • žĺtka,
  • sardinky a iné tučnejšie ryby.

 

Z týchto živočíšnych zdrojov dokáže telo vstrebať až okolo 20-25% železa.

Železo si však telo vie „vytiahnuť“ aj z rastlinných zdrojov, ale je to iba 3-5%. K rastlinným zdrojom bohatým na železo patria:

  • Tekvicové semiačka.
  • Sója.
  • Otruby.
  • Kakao.
  • Kukuričné lupienky.
  • Sezam.
  • Ďatle.
  • Sušené marhule a slivky.
  • Strukoviny.

 

Aby sa železo lepšie vstrebávalo

Aby ste dokázali z vyššie uvedených potravín získať maximum železa, je vhodné s touto potravinou súčasne prijímať potravinu, ktorá má zvýšený obsah vitamínu C. Dôležité je tiež udržovať prísun medi. Zdroje medi sú sušené strukoviny, celozrnné obilie, orechy a semená, naklíčené semená, čerstvá zelenina, mäso a pečeň. V týchto produktoch sa obsah medi pohybuje priemerne od 0,2 do 0,8 mg. Meď obsahujú aj morské živočíchy a melasa. Z ovocia meď obsahujú hlavne banány a slivky.

Rovnako so zvyšovaním určitých látok treba prísun niektorých naopak znížiť. Nemali by ste prijímať príliš veľa vlákniny, mangánu, zinku a vápnika a tiež si treba dať pozor na príjem kávy, čierneho a zeleného čaju (teda všeobecne na potraviny so zvýšeným podielom kofeínu).

Železo je samozrejme možné prijať aj v tabletovej forme, ale k tejto alternatíve sa určite prikláňajte až v krajnom prípade. V prvom rade si treba zmeniť stravovací plán a v horších prípadoch určite nevynechať návštevu lekára. 

Zdroj ilustračnej fotky: TiBine, CC0


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Chýba vám v tele železo? Takto si ho doplníte

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 982
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.