8. MAR 2014

Cítite sa v práci bez energie? Zacvičte si pár predklonov a záklonov

Sedíte za počítačom už pár hodín, hlava odmieta pracovať na plný výkon, ale ešte máte pred sebou kopu práce – a v kancelárii si ťažko môžete zacvičiť päť Tibeťanov alebo Pozdrav slnku. Aj keď viete, že by vám to pomohlo. Čo v takej situácii? Skúste si zacvičiť, hoci aj na stoličke. Stačí zopár predklonov a záklonov.

Vždy ich cvičíme spolu, na striedačku, pretože nám ide o vyváženosť a harmóniu – aj keď v danej chvíli chceme a potrebujeme istý konkrétny aspekt cvičenia. Chceme sa upokojiť, alebo, naopak, zdynamizovať. Začneme predklonom a výdychom – všetky spotrebované energie vypustíme, aby sme so záklonom mohli nabrať čerstvý kyslík a prijať do organizmu sviežu pránu, teda energiu. Postačí zopár výdychov a nádychov po sediačky, hoci účinnejšie je cvičenie postojačky – ale nie vždy je to vhodné.

Účinky záklonov a predklonov

Polohy s predklonenou hlavou, bradou spustenou k hrudi a zaguľateným chrbtom sú upokojujúce, uzatvárajúce, uvoľňujúce, odovzdané. Jazykom čínskeho systému jin-jang by sme povedali, že sú jinové. Každé dynamické cvičenie by sme mali ukončiť takto, prijatím toho, čo máme, resp. prijatím toho, čo sme cvičením získali. Poloha „sklonená hlava, ruky zopäté na hrudi“ je aj poďakovaním a akceptovaním. Pokiaľ cítime v tele napätie, nervozitu, zlosť, práve predklonové polohy nám pomôžu „vypustiť paru“ a upokojiť sa.

Pokiaľ na nás doliehajú starosti, sme unavení, vyčerpaní a nedarí sa nám naladiť sa do pozitívnejšieho a energickejšieho módu, alebo pokiaľ situáciu nemienime akceptovať, skúsme si zacvičiť zopár záklonov. Všetky energetizujú, tonizujú, rozpínajú, navodzujú aktívny, „jangový“ stav. Nie náhodou porazeneckú náladu vyjadrujú zvesené plecia, kým odhodlanosť vypätá hruď a vztýčená hlava.

Postačí aj stolička

V každom prípade, keď nás po niekoľkých hodinách práce zmáha únava zo sedenia, zvyčajne znedostatočne hlbokého dýchania, dobre osvieži zopár hlbokých výdychov v predklone  a nádychov v záklone – hoci aj rovno na stoličke. Ak máte možnosť, zacvičte si intenzívnejší záklon – a ideálne až mostík, pokiaľ vám to chrbtica dovolí.

Napokon je dobré uvedomiť si, že telesný postoj vždy kopíruje náš psychický stav. Keď sme „skleslí“, vidno to na nás, keď sa „vznášame“, vidno to na nás. Ale platí to aj naopak, telesný postoj navodzuje naše pocity - preto môžeme napraviť svoju náladu jednoducho tým, že sa „precvičíme“ z jedného postoja do druhého.  Ak sa prichytíme so spustenými ramenami, vedome s dychom zacvičme zopár predklonov a záklonov a zostaňme v postoji, ktorý vyjadruje náladu, do akej sa chceme dostať. Ak pridáme ešte vnútorný úsmev, emócie nemajú na výber. Vedome si vyberajme, ako sa chceme cítiť.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (David Castillo Dominici)

Autor článku

Marína

Marína Terenová - Lektorka osobného rozvoja

Venuje sa osobnostnému rozvoju prostredníctvom koučingu, metód NLP (neuroligvistické programovanie), EFT (techniky emočného oslobodenia) a mnohých ďalších nástrojov, umožňujúcich nové vnímanie reality, harmonizáciu osobnosti a plné rozvinutie jej potenciálu.

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Cítite sa v práci bez energie? Zacvičte si pár predklonov a záklonov

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.