9. DEC 2013

Dôležité omega-3 mastné kyseliny. Prečo ich naše telo potrebuje?

Ukázalo sa, že omega-3 mastné kyseliny majú schopnosť znižovať odbúravanie (stratu) svalových vlákien. Funguje to tak, že omega-3 sa zabudujú do svalovej bunky a následne stimulujú anabolické deje (rast svalov) vo vnútri bunky.

Omega-3 mastné kyseliny, samozrejme, nie je nutné prijímať iba v tabletkovej forme, ale je ich možné prijať aj pomocou potravín. Ktoré potraviny obsahujú najväčšie množstvá omega-3 mastných kyselín?

Kde hľadať omega-3 mastné kyseliny?

V rastlinnej ríši najviac omega-3 obsahujú ľanové semienka, ale  tento zázrak nájdeme tiež v zdravých rybách, čo je však niekedy veľmi ťažké posúdiť. Najzdravšie sú totiž tie, ktoré boli ulovené vo voľnej prírode. Ak sa vám podarí zistiť, v akých vodách plávali ryby, ktoré si máte na pláne kúpiť, vyberte si predovšetkým lososa, veľké množstvo omega-3 majú aj sardinky s kosťami, ančovičky, atlantická makrela, pstruh dúhový, atlantický sleď, mečiar obyčajný alebo tuniak biely.

Načo okrem anabolizmu sú omega-3 mastné kyseliny dobré?

Omega-3 sa zabudúvajú do buniek, čím sa ich membrány stávajú priepustnejšie, a preto môžu bunky medzi sebou lepšie komunikovať. To napríklad znamená, že neurotransmitery ako sú serotonín a dopamín, ktoré sú potrebné na navodenie dobrých pocitov, sa môžu dostať do bunky oveľa ľahšie. Ďalšou výhodou omega-3 mastných kyselín je, že majú aj protizápalové účinky, čo pomáha pri liečení prakticky všetkých degeneratívnych chorôb. Podporujú tiež cirkuláciu krvi, pôsobia na riedenie krvi a pomáhajú znižovať krvný tlak, zabraňujú usadzovaniu LDL cholesterolu v cievach, sú dôležité na zvýšenie mozgovej aktivity pri učení, pri procesoch zapamätávania si a pri regulácií psychiky.

Najjednoduchší spôsob ako zvýšiť príjem omega-3 nenasýtených mastných kyselín, je pridať si jednu polievkovú lyžicu ľanových semien, najlepšie čerstvo rozomletých do cereálií a aspoň 2x týždenne prijať rybie mäso.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (moggara 12)

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Dôležité omega-3 mastné kyseliny. Prečo ich naše telo potrebuje?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.