26. FEB 2015

Dajte si pozor na prázdne kalórie!

Keby sme boli lovci, hľadajúci potravu v prírode, naše telá by nám potrebovali nejako signalizovať, že sme objavili niečo užitočné. 

Vďaka prírode a biológii je náš mozog naprogramovaný tak, aby oceňoval tri základné chute: sladkú – bezpečný zdroj energie, tučnú – hutný zdroj kalórií a slanú – tekutina fungujúca ako konzervant. Kedykoľvek sme sa s týmito chuťami stretli, neurotransmitery v mozgu nám pomáhali zapamätať si, že takéto jedlo je dobrou voľbou. Príroda nám týmito signálmi pomáhala vybrať si jedlo, ktoré je najprospešnejšie pre naše zdravie, jedlo, ktoré je výživné. Problém však nastáva v dnešnej dobe, keď tieto signály v našom mozgu pretrvávajú, ale potraviny, pri ktorých sa prenášajú, sú všetkým možným, len nie zdrojom dobrej výživy. 

Špecialistov na potravinársku výrobu veľmi zaujala skutočnosť, že náš mozog výrazne reaguje na konkrétne chute, a tak začali bežné potraviny upravovať. Vysali z nich vodu, vlákninu a živiny a nahradili ich prísadami ako kukuričný sirup, glutaman, umelé sladidlá, farbivá a arómy. Takéto jedlá neprirodzene stimulujú naše chuťové poháriky, majú iba minimálnu, ak vôbec nejakú, výživovú hodnotu a nepekne sa zahrávajú s naším mozgom. Stimulujú centrá rozkoše a odmeny v mozgu, pretože sú vedecky navrhnuté tak, aby povzbudzovali naše chuťové poháriky, aby nás nútili k väčšej spotrebe. Moderné technológie jednoducho zbavili potraviny výživnosti a naučili nás živiť sa prázdnymi kalóriami.

Prázdne kalórie

Prázdne kalórie sú súčasťou potravín, ktoré majú veľmi vysoký energetický obsah (t.j. obsahujú veľké množstvo kalórií), ale organizmu neposkytujú takmer žiadne hodnotné, využiteľné výživné látky. Typickým príkladom sú spracované sacharidy, niektoré tuky a alkohol. Tieto potraviny majú rovnaký obsah energie ako každá iná kalória, ale chýba im veľa dôležitých živín, ako sú vitamíny, minerály, antioxidanty, aminokyseliny alebo vláknina. Ak konzumujeme takéto potraviny, organizmus si nevie poradiť s rýchlym prísunom veľkého množstva energie a ak veľmi intenzívne a veľa nešportujeme alebo nevykonávame ťažkú fyzickú prácu, a väčšinu dňa trávime sedením za počítačom alebo šoférovaním v aute, všetko končí jednoducho – priberaním. 

Potraviny s vysokým obsahom cukru

Najčastejšie prijímame prázdne kalórie  v potravinách obsahujúcich biely cukor, ako sú koláče, šišky, sušienky, cukrovinky, zmrzlina, želé a iné potraviny s pridanými cukrami. Faktom je, že cukor ľudské telo potrebuje len v malých dávkach, aj keď určite poznáte situáciu, keď si otvoríte balíček sušienok a neviete prestať, až kým ho celý nezjete. Prečo sa neviete zastaviť? Dôvod je jednoduchý. Hoci skonzumujete celú kopu kalórií, vášmu telu stále chýba výživa, a tak nemôže dôjsť k nasýteniu, nemôžete sa zastaviť v jedení. Obmedziť by ste mali aj jedenie výrobkov z rafinovaných obilnín, ako sú biely chlieb alebo biela ryža. Nahraďte ich celozrnnými variantmi. Ďalšie potraviny s prázdnymi kalóriami sú aj pizza, limonády, sladené nápoje, energetické nápoje, komerčne spracované ovocné džúsy, mastné mäsové pokrmy ako klobásy, slanina či rebierka. Zďaleka sa vyhnite aj fastfoodom, ktoré sú synonymom prázdnych kalórií.

Pozor aj na alkoholické nápoje

Obmedziť by ste mali aj príjem alkoholických nápojov. Tie sú totiž prázdnymi kalóriami priam preplnené. Hroznová šťava síce obsahuje látky OPC (oligomérny proanthocyanidín – skupina látok posilňujúca iminutu a celý organizmus), niektoré vína zase vitamín C a pivo vitamín B, no ich množstvo je zanedbateľné v porovnaní s prázdnymi kalóriami. Alkohol totiž obsahuje takmer dvojnásobok kalórií, ako napríklad bielkoviny. V neprospech alkoholu hovorí aj fakt, že kalórie, ktoré telo z neho príjme, sa premieňajú na tuk. Vysoký príjem kalórií zaťažuje pečeň a spôsobuje viditeľné tukové zásoby.

Ak by váš denný jedálniček vyzeral napr. nasledovne:

(všimnite si niekoľkonásobne vyšší obsah sacharidov oproti ostatným makroživinám)

Zdroj: kaloricketabulky.cz

RAŇAJKY

  • 1 x šiška: 193 kcal

obsah bielkovín: 3 g

obsah sacharidov : 27 g

obsah tukov : 9 g

OBED

  • hamburger + 1x malé hranolky + 500 ml cola
  • hamburger: 255 kcal

obsah bielkovín: 13 g

obsah sacharidov: 32 g

obsah tukov: 8 g

  • hranolky: 235 kcal

obsah bielkovín: 3 g

obsah sacharidov: 29 g

obsah tukov: 12 g

  • cola: 220 kcal

obsah sacharidov: 55 g

SNACK 1

  • balíček sušienok : 317 kcal

obsah bielkovín: 3 g

obsah sacharidov: 47 g

obsah tukov: 13 g

VEČERA

  • Pizza 200 g + 2 dcl červeného vína
  • pizza: 441 kcal

obsah bielkovín: 18 g

obsah tukov: 8 g

obsah sacharidov: 72 g

  • červené víno: 131 kcal

obsah bielkovín: 0,4 g

obsah sacharidov: 5 g

obsah tukov: 0,6 g

SNACK 2:

  • čokoládová tyčinka: 218 kcal

obsah bielkovín: 2 g

obsah sacharidov: 37 g

obsah tukov: 8 g

Celkovo by ste teda za deň prijali 2 010 kcal/cca 8 400 kJ, čím by ste dosiahli odporúčaný denný energetický príjem ženy v dôchodkovom veku, avšak do vášho tela by sa dostal len  minimálny obsah živín, ak vôbec nejaký. Bez živín by ste boli unavení, ale vôbec nie sýti a vaše telo by nevedelo, čo má s týmito prázdnymi kalóriami  robiť, a tak by ich začalo ukladať do zásoby. Ak by ste tomu chceli zabrániť a chceli by ste všetky tieto prázdne kalórie spáliť, napriek tomu, že by ste boli úplne bez energie, keďže ste neprijali skoro žiadne makroživiny, vitamíny ani minerálne látky, na konci vášho dňa by ste museli:

  • bežať cca 3 hodiny s priemernou intenzitou, alebo
  • korčuľovať cca 3 hodiny s priemernou intenzitou, alebo
  • hrať cca 3,5 hod. tenis alebo basketbal, alebo
  • bicyklovať cca 3 hodiny s priemernou intenzitou, alebo
  • chodiť cca 6 hodín po schodoch, alebo
  • plávať cca 4 hodiny s priemernou intenzitou, alebo
  • cvičiť cca 3 hodiny aerobik s priemernou intenzitou, alebo
  • cvičiť cca 5 hodín jogu s priemernou intenzitou.

Odporúčame prečítať: Jedlo ako problém: Príčiny a súvislosti


Autor článku

fit

FIT štýl

FITštýl je inteligentný časopis pre dnešnú ženu, bez ohľadu na vek. Informuje o novinkách vo svete starostlivosti o zdravie, módy, krásy, technológií a aktívneho životného štýlu. V novom čísle nájdete aj rozhovor so Zuzkou Light!

http://www.casopisfitstyl.sk/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Dajte si pozor na prázdne kalórie!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.