16. JUN 2014

Dotyk ako liek

Michala Stražovská

Masáž nie je všeliek, dokáže však zmierniť celý rad ťažkostí. A nemusíme sa hneď ponáhľať za školeným masérom - pozitívny vplyv na naše zdravie a pohodu má aj masáž partnerská.

Nielenže sa pri nej vyplavuje dopamín, serotonín a oxytocín, narastá empatia, štedrosť a dôvera, ale napomáha tiež zblíženiu a väčšej intimite.

Ako často sa niekoho dotýkate? Čo to s vami robí? Ako sa cítite, keď sa niekto dotkne vás? Je vám to príjemné, alebo nie? Pre každého existuje iná hranica komfortnej zóny, ktorú nám pomohli vybudovať už rodičia. Svoju úlohu tu zohrávajú aj hormóny.

Netrúfnem si tvrdiť, či je to dobou, alebo či tomu tak bolo vždy, ale dnes je dotyk tabuizovaný. Redukovali sme ho na stisk ruky pri pozdrave, tí skutočne odvážni si dovolia letmý dotyk tváre na tvár alebo nesmelé objatie. Púšťame tak niekoho do svojho osobného priestoru a sveta, častokrát za vlastné akceptovateľné hranice.

Odporúčame prečítať: 7 dôvodov na pravidelnú masáž

 

Dotyky proti stresu

Spomeňte si na detstvo, keď liekom na rozbité koleno, krivdu či inú bolesť bolo rodičovské pofúkanie, pohľadenie. A nie je to náhoda - hmat je prvý zo zmyslov, ktorým komunikujeme. Hovorím o prenatálnom období, aj dobe po narodení, keď si dieťa svet najskôr ohmatá, než sa začne orientovať zrakom a sluchom.

Prečo teda rovnakú situáciu v dospelosti môžeme vnímať nepatrične? O postoji k dotykom nás ako prví informujú rodičia a práve oni nám dajú základy vo vnímaní kontaktu s okolitým svetom a ostatnými ľuďmi v ňom. Učia nás, ako vnímame, prijímame a dávame dotyk a ako sa správame k ostatným ľuďom.

V súvislosti s naučenými vzorcami sa tak jednou z mála prijateľných foriem dotyku pre niektorých stáva kontakt s profesionálom, napr. lekárom či masérom. Takýto kontakt si dovolíme, pretože ho vnímame ako liečivý, relaxačný, často proti bolesti. A práve na dôležitosť jedného druhu dotykov a jeho vplyvu na ľudské telo sa v nasledujúcich riadkoch zameriame.

Čo sa deje pri masáži

Z pohľadu lokálneho pôsobenia sa masážou odstraňujú zrohovatené bunky kože, uvoľňujú sa póry, zlepší sa bunkové dýchanie a chemické pochody. Prekrví sa koža a podkožie, a tým sa zvýši príjem kyslíka, živín a imunoglobulínov, ktorých úlohou je posilniť obranyschopnosť organizmu. Lepšie sa odplavujú odpadové látky ako oxid uhličitý, kyselina mliečna a močová do žíl a lymfatického systému.

U dospelých bol pri pravidelných terapeutických masážach pozorovaný pozitívny vplyv na redukciu chronickej bolesti, úzkosti a depresie. Účinky dotykov však siahajú oveľa ďalej, ako len na miesto priameho pôsobenia. Vďaka väčšiemu prekrveniu sa rýchlejšie zotavujú svaly po záťaži a zlepšuje sa ich výkonnosť, srdce pracuje ekonomickejšie a zlepšuje sa žilový návrat. Ekonomickejší krvný obeh má ozdravný vplyv na organizmus, mozgom počínajúc a obličkami končiac.

Tiež nervové zakončenia v koži, podkoží, svaloch a šľachách pôsobia cez reflexný oblúk až k vnútorným orgánom. Organizmus na hmatové podnety odpovedá vyplavením hormónov do krvného riečišťa. Opakované výskumy ukazujú, že sa pri masáži znižuje hladina kortizolu a zvyšujú sa hladiny dopamínu, serotonínu a oxytocínu.

Odporúčame prečítať: Candella masáž - relaxujte originálne s dokonalým pôžitkom

 

Nepriateľ kortizol

Kortizol sa vo zvýšenom množstve vylučuje najmä pri akútnom strese. Mozog, bohužiaľ, nerozlišuje, či nám srdce búši preto, že proti nám beží zlostný pes, alebo na nás kričí šéf. Kortizol má za úlohu udržať nás nažive, bodka. Rozhoduje o reakcii útok versus útek, je zodpovedný za niektoré úzkosti, pocit stresu a dokonca aj paranoju. Chce nás ochrániť, a tak nás nutká, nech vyhľadáme bezpečie. Aby sme však zostali v strehu, je potrebné určité množstvo energie, ktorú telo musí niekde ušetriť.

Jedna z najjednoduchších ciest, ktorú mozog na získanie energie pozná, je zastaviť niektoré fyziologické pochody. Pri chronickom strese nám teda napr. prestávajú rásť nechty alebo fungovať imunitný systém, pretože to mozog vyhodnotí ako najmenej potrebné pre danú chvíľu. Bráni tiež vyplavovaniu oxytocínu, ktorý je živnou pôdou pre city ako láska, dôvera, priateľstvo či štedrosť. To znamená, že v strese potrebujeme chrániť sami seba - stávame sa tak menej štedrými k okoliu a strácame obvyklú empatiu.

Zvýšená hladina kortizolu tiež blokuje uvoľňovanie dopamínu a serotonínu. Prvý menovaný sa vyplavuje do tela, keď splníme úlohu alebo, napríklad nájdeme stratené kľúče. Serotonín zase posilňuje vzťahy - má veľa spoločného s pocitom hrdosti a sebavedomím. Masáž pomáha hladinu kortizolu znižovať a oxytocín, serotonín, dopamín a ďalšie látky si tak nájdu cestu k tým správnym nervovým zakončeniam.

Niet sa teda čomu diviť, že u dospelých bol pri pravidelných terapeutických masážach pozorovaný pozitívny vplyv na redukciu chronickej bolesti, úzkosti a depresie, na imunitu a autoimunitné ochorenia (napr. astma a únavový syndróm), poruchy spánku, rehabilitácii mŕtvice a pod.

Ak zadáte do vyhľadávača massage therapy, môžete si prečítať veľa ďalších výskumov z tejto oblasti. Okrem vyššie spomínaných hormonálnych zmien bolo napríklad potvrdené, že pravidelné a cielené masáže zlepšujú u detí prirodzenú hybnosť orgánov tráviaceho systému, absorpciu potravy a napomáhajú syntéze proteínov. Uľahčujú tak prírastok váhy u predčasne narodených detí až o 47%.

Rozmaznávajte sa

Je teda masáž všeliek na civilizačné a ďalšie choroby? Samozrejme, že nie je. Dokáže však odstrániť, alebo aspoň zmierniť problémy, pomôže zaspať alebo, naopak, povzbudiť podľa zvolenej techniky, tlaku atď. Za masérmi a fyzioterapeutmi totiž často chodia aj ľudia fyzicky zdraví - kvôli pohladeniu, pri ktorom sa vyplavujú vyššie spomínané hormóny.

Pretože je masáž veľmi citlivá, ľudia sa pri nej často uvoľnia a rozrozprávajú. Schválne si skúste spočítať pred koľkými ľuďmi sa vyzliekate. Každý profesionál, pracujúci s dotykom, by mal byť trošku terapeut. Je potrebné nielen vedieť, ako rozpustiť svalové spazmy, dôležité je uvedomiť si, že nie každá zatuhlina vzniká zlým držaním tela. S uvoľnením niektorých boľavých svalov odchádzajú aj boľavé emócie s nimi spojené. Pokiaľ teda vyhľadáte odborníka, nesiahnite po prvej zľave, ktorá vám padne do oka, dajte najmä na dobré odporúčania.

Masáž, samozrejme, nemusia vykonávať len profesionáli v salóne na ležadle. Rovnako dôležitá a vítaná je aj tá laická, partnerská. Partneri tak majú ďalší dôvod stráviť spolu viac času, ktorý často prerastie do rozhovoru, do ktorého by ste sa inak nepustili.

psychologie.cz


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Dotyk ako liek

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Podujatia

ďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.