22. FEB 2014

Dušan Plichta: Jedno espreso má toľko antioxidantov ako tanier zeleniny

Jana Šimkovičová

Pojem zdravá káva môže znieť zvláštne, najmä z úst výživového poradcu. Dušan Plichta sa radí medzi inšpiratívych výživových poradcov a neustále prináša nové pohľady na zdravé stravovanie spojené s výkonom u športovcov. Jednou z jeho noviek je Power Coffee, káva, ktorej ambíciou je nahradiť bežné energetické nápoje. Ako nám káva dokáže pomôcť pri cvičení, aj to sa môžete dočítať v našom rozhovore.

Roky sme počúvali, že káva nie je zdravá. Ty ju odporúčaš ako výživový poradca

Súhlasím s tým, že  je tu veľa informácii o tom, že káva nie je zdravá. Rovnako existuje množstvo  informácii a výskumov o tom, že káva slúži ako dobrá prevencia proti cukrovke typu 2, proti Alzheimerovej chorobe, proti Parkinsonovej chorobe, pretože podporuje funkcie v mozgu. Ale tak isto vie iným spôsobom pomôcť  k stráženiu inzulínovej senzitivity, ktorá je kľúčom k nášmu zdraviu. K stabilnej hladine cukru v krvi a vylučovaniu inzulínu, čo je vlastne najdôležitejší hormón, keď sa rozoberá hormonálna rovnováha človeka.

Otázka, či je káva zdravá, trápila aj mňa. Po čase som zistil, že niektorá káva mi robí dobre, iná zase nie. A že je vlastne iba málo tých káv, čo mi robia dobre. A prečo sú práve tie lepšie?  Prišiel som na také dva „aha momenty“. Jeden bol v Austrálií, kde som spoznal úplne inú kvalitu kávy. Tam som sa stretol napríklad s kávou z Peru, ktorá mala dokonca označenia „organic“. Druhý moment bol na mojej certifikácií v Kanade, kde mi viacerí tréneri vrátane pána Poliquina odporúčali kávu ako perfektný či už doplnok výživy alebo prírodný stimulant práve pre aktívnych ľudí. Avšak s dôrazom na to, že existuje bezchybná káva, a to si treba odsledovať.

Bezchybná káva? To je aká?

Bezchybnosť musíme kontrolovať v piatich bodoch, alebo aspoň v tých štyroch, na ktoré máme dosah. V prvom rade potrebujeme poznať kvalitu zrna. Káva je druhá najstriekanejšia komodita a to je problém. Vieme, ako to je u zŕn a bio hospodárstiev, že veľmi záleží na tom, či to zrno je striekané, alebo nie. To isté aj u kávy.

Číslo dva je metóda spracovania. Pri mnohých metódach spracovania vznikajú plesne a mykotoxíny a tie ostávajú v zrne. To je niečo, ako keď si predstavíte plesnivý chlieb, ktorý váš organizmus oslabí. Mykotoxíny a plesne pôsobia v tele ako toxíny, organizmus s nimi bojuje a potom ho vylúči. Ale za ten  čas vás bolí hlava, nedá sa vám sústrediť, ste slabší a atď. To sú takzvané vedľajšie účinky. Tretie kritérium je praženie. A to je celá alchýmia.

káva1

V čom je problém?

Kávové zrná mnohých veľkých značiek masových výrobcov sú v strede často surové. Je to spôsobené tým, že pražia vo veľkých 500 kilových pražičkách. Pražia zrna pri vysokých teplotách a rýchlo. Tým pádom z tej kávy nerozložia všetky esenciálne mastné kyseliny a všetko to bohatstvo, ktoré tam je. To z kávy vôbec nedostávajú. Dostávajú z nej len nejakú tmavú, trpkú chuť, možno takú, na akú sme zvyknutí, žeby mala chutiť káva. Pri pražení je dôležité, aby sa rozložili tuky v zrne, tiež kyseliny. Dôležité je, aby mi káva nespôsobovala ťažkosti pri trávení. Ďalšia vec sú toxíny, ktoré vznikajú pri vysokých teplotách. My pražíme pri istej teplote a sledujeme to, aby sme tú kávu neprepražili. Teplotu zdvihneme len na začiatku a potom ju nechávame len dochádzať. Metodológii praženia je strašne veľa, to už je know how samotného pražiara, ktorého som ja osobne hľadal dlho práve na to, aby sme mohli špecifikovať a odkontrolovať tento proces.

káva

Našiel si takého pražiara na Slovensku alebo si musel hľadať v zahraničí?

Našiel som ho na Slovensku. Praží niekoľko rokov, a musím povedať, že on sám niekedy musí reagovať s ľútosťou na dopyt trhu. A dopyt je často taký, že organická káva sa začína vyhľadávať až v posledných rokoch. Navyše ma veľmi podporuje. Objednali sme nový produkt od partnera z Nemecka, kde sme odkontrolovali certifikácie a kávu sme dali na rozbor. Chceme priniesť skutočnú kvalitu a top alternatívu, pritom za rozumnú cenu.

Domov si kvalitnú kávu zabezpečím.  Ako však rozpoznám dobrú kávu v kaviarni?

V kaviarniach ide hlavne o prípravu, najmä o prípravu zdravého espresa.

A tým je?

Nejde o žiadne picollo. Podľa terminológie káv máme jedno espreso, ktoré je najzdravšie a najkvalitnejšie, čo môžeme dostať. Všetko je postavené na základe toho zdravého espresa, ktoré je spražené zo 7-9 g kávy.

To je to, čomu sa u nás hovorí „malé preso“?

Áno.

A čo veľké espreso?

Veľké espreso je zlé. Keď niekde dostanete veľké espreso, tak to už je prepálená káva a z toho extraktu sa lúhujú drevnaté látky. Práve to, čo mu by sme sa mali vyhnúť. V podstate chceme z kávy dostať maximum esenciálnych olejov a vody.

Áno, existujú aj alternatívne metódy, ktorými tiež dostaneme dobrú kávu. Avšak tam si treba uvedomiť, že tá káva bude kofeínovo silnejšia, a nedostávam z nej až toľko kvality, koľko dostávam pri esprese. Espreso by mal byť 30 ml extrakt, ktorý dostanem vďaka tlaku 9 barov za 25 až max. 30 sekúnd. Táto káva je tuhá, silná, má výrazné chute, ale  paradoxne obsahuje minimum kofeínu.

Koľko káv denne si môžeme dovoliť vypiť?

Záleží to od každého individuálnej citlivosti na kofeín. Ja môžem kľudne vypiť aj 7 espreso káv denne, dávkovaných po častiach a som v poriadku. Takéto malé dávky sú úplne v poriadku, lebo tie sa strebávajú do organizmu postupne. Kdežto v porovnaní s instantnou kávou, tá môže mať aj 150 mg kofeínu naraz, plus nachádzajú sa v nej chemické látky. Pre organizmus  je to veľa kofeínu naraz a predstavuj väčšiu záťaž. Káva má veľmi veľa antioxidantov ,ak je správne upražená a pripravená, nie sú v nej žiadne toxíny.  Vo výžive je to momentálne najbohatší zdroj antioxidantov v rámci množstva, ktoré potrebujete do seba dostať.  Jedno espreso má toľko antioxidantov koľko má tanier zeleniny. Určite nehovorím, že máme zamieňať zeleninu za espreso, ale je to jedna z efektívnych foriem ako detoxikovať telo zdravou kávou v rozumnom množstve. Také 2 -3 espresa denne môžu len pomôcť.

Je potrebné piť po káve 2 dcl vody, ako sa zvykne hovoriť?

V prvom rade treba povedať, že káva vôbec nedehydruje. To je fáma. Vedecky je dokázané, že zdravá káva nesmedí a nepôsobí diureticky, čiže močopudne. Takto pôsobí káva iba vtedy, ak je toxická, čiže je prepálená, prepražená.  Telo sa takýmto spôsobom zbavuje toxínov.  Deje sa to isté, ako keď sa telo detoxikuje po zlom nápoji či jedle. Samozrejme, čistej vody nikdy nie je dosť a odporúčam dodržiavať normálny pitný režim.

V poslednom období sa káva pomerne často spája s výkonom pri športovaní

Najlepšie je to dokázané u cyklistov. Káva je výborná pred vytrvalostným tréningom, pretože spôsobuje nižšiu únavu svalov. Svaly potom odkážu podať vyššiu námahu a dokážu aj viac zvládnuť.  Takže človek zvládne ťažší tréning. V tomto ohľade je káva skvelým prírodným stimulantom. Tak ako máme zelený čaj, guaranu, výťažky z prírodných extraktov a bylín. Tieto veci sú prírodným stimulantom, ktorý zdravo podporí organizmus.

Ako to teda vyzerá? Dám si pred tréningom jedno espreso?

Áno, alebo ráno na lačno kávu s kokosovým tukom, maslom a škoricou namiesto raňajok, aby som mohol ísť behať ľahký a s energiou aj na 2 hodiny aktivity.

Môžem teda kávu zameniť za energetický nápoj pred tréningom? Bude to mať ten istý efekt?

Dokonca lepší. Zdravou kávou bojujem proti sladeným syntetickým nápojom. Musíme si uvedomiť, že iontový nápoj nie je bohviečo. Uznávam iontové nápoje, ktoré pripravím doma. Napríklad zelený čaj s citrónom, s troškou kvalitného hnedého cukru alebo medom. Syntetické nápoje telo nepotrebuje, práve naopak. Organická káva je výborný spúšťač, ktorý vie nakopnúť. Dokonca prispieva k lepšiemu páleniu tukov a zvyšuje inzulínovú citlivosť. Keď si po jedle dám kávu, tak inzulín reaguje o niečo menej. Samozrejme, tá káva nesmie byť s cukrom.

Dokonca máme špecialitu, kávu ako náhradu raňajok pre detoxikáciu pečene a ranného odľahčenia. Teda kávu nalačno. Keď si pozriete najlepších doktorov alebo prívržencov rozumného palea, aktívnych ľudí v Južnej Amerike, tí bežne pijú kávu nalačno. Ale máme tu ešte vychytávku, a to kávu so zdravým tukom, ako som spomínal. Slúži  najmä na detoxikáciu a na rýchlejšie spaľovanie tuku. To znamená, že namiesto raňajok si dám kávu, ktorú si nakombinujem s kvalitným tukom. Napríklad lyžicu poctivého kravského masla, lyžicu kokosového tuku, môžeme si to dochutiť pravým kakaom, škoricou alebo dokonca aj pravou plnotučnou smotanou, aby sme to mali viac mliečne. Dostanete z toho niečo ako latté.

káva2

Čo to spraví s mojím telom?

Taká káva nás nasýti, lebo má kalórie, ktoré absolútne nevplývajú na inzulín, nenalomíte tu štádium hladovania. Telo sa okamžite nahrieva a nabieha viac na tukový metabolizmus a je tam šanca, že po čase začne produkcia ketónov. Týmto procesom tuky prispievajú k detoxikácií pečene. Pečeň je zaťažená metabolizáciou sacharidov a aminokyselín. Tieto tuky nám absolútne nezaťažujú organizmus. Je tam tzv. beztiažové štádium, čo znamená, že po takýchto raňajkách si môžem dať polhodinový tréning, napríklad ísť behať a vôbec nezaťažujem organizmus, nie som hladný. Ideálne je to pred tréningom na pálenie tuku.

Môže to aplikovať hocikto?

Môže to aplikovať 90 percent ľudí pre svoje zdravie. Metabolické choroby a výnimky so špecifickými problémami, by sa mali určite poradiť so svojim lekárom . Ale pre 90 percent populácie si dovolím povedať, že je to zdravá alternatíva raňajok. Často lepšia ako vločky s medom, či cereálne „tmavé“ pečivo. Nehovorím, že to je potrebné realizovať každý deň. Nikoho nepresviedčam, je dôležité, aby si to každý vyskúšal na sebe. Mne to zvyšuje výkon. Pred lyžovaním si dám takúto kávu a od 9 -13 hodiny rána, lyžujem, potom sa normálne naobedujem. Keď som si dal na raňajky napríklad vajíčka, tak o jedenástej som už bol hladný. To je tým, že telo sa naučí čerpať energiu z tukov, ktorých máme stále dosť. Či už idú z pečene, alebo potom si ich berie vlastne zo zásob. Len sa nezľaknite toho, že po navyknutí si na takýto nápoj zrazu nebudete hladní a začnete sa zamýšľať nad tým, že prečo sú vlastne raňajky najdôležitejšie jedlo dňa....

Čo by na to povedali zástancovia klasického raňajkovania?

Môžem im povedať len to, že to môžu vyskúšať:-) Ja v podstate nikomu kalórie neberiem. Najzdravšie kalórie v tukoch sú také, ktoré nezaťažujú organizmus a postupne sa uvoľňujú. Máme tam kokosový tuk, ktorý má stredne viazané triglycidyly, tzv.. MCT, ktoré sa hneď uvoľňujú a telo ich vie okamžite využiť pre energiu. Nehovoriac o tom, že práve táto káva je najlepšia ani nie tak pre športový výkon, ale pre mozgový výkon a schopnosť sústredenia sa. Pretože mozog je najlepšie stimulovaný práve kombináciou tukov a kofeínu.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Dušan Plichta: Jedno espreso má toľko antioxidantov ako tanier zeleniny

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.