17. NOV 2015

Glukózovo-fruktózový sirup: ako to s ním je?

Už dlhšiu dobu sa špekuluje o tom, že kola chutí inak. Táto zmena sa prisudzuje tomu, že výrobcovia začali pridávať namiesto klasického cukru v podobe sacharózy invertný cukor, teda glukózovo-fruktózový sirup.

A tak kola začala naozaj chutiť inak. Lenže problém je v tom, že nie všade, ale len v štátoch, kde tlak trhu núti kolu predávať za oveľa menej peňazí, tak je to napríklad aj na západe. A tak sme sa do tejto "nežiaducej skupiny" dostali aj my. Tento fakt upozornil na problematiku glukózovo-fruktózového sirupu (ďalej GF). Na internete koluje množstvo mýtov, týkajúcich sa jeho trávenia i škodlivosti. V tomto článku by som teda uviedla niektoré veci hlavne o fruktóze na pravú mieru.

Výroba GF sirupu je jedným z posledných krokov v rámci spracovania škrobu (s trochou zveličovania možno povedať, že je odpadom pri spracovaní škrobov napr. z kukurice, pšenice a pod.). Výroba tohto sirupu teda nesúvisí s výrobou cukru! V Amerike sa tento sirup vyrába prevažne ako HFC (high fructose corn sirup), teda ako fruktózový sirup z kukurice a predstavuje teda ešte ďalší "level". Má oveľa vyšší podiel fruktózy ako GF.

Obľúbený a výrobcami preferovaný sa stal tento sirup práve z niekoľkých dôvodov:

  • má vyššiu sladivosť ako klasický repný cukor
  • je výrazne lacnejšou surovinou ako repný cukor
  • tekutá forma v porovnaní so sypkou je hlavne v potravinárstve výhodou (poskytuje výrobkom vláčnosť a lepšiu štruktúru)

Mýtus I.

V súvislosti s týmto sirupom sa rozšírili dohady a pochybnosti o zdravotných následkoch vyššej konzumácie tohto sirupu spoločnosťou, hlavne vyššej konzumácie fruktózy. Na mnohých miestach si môžete prečítať, že fruktóza z GF sirupu sa metabolizuje inak ako fruktóza z repného cukru, čo však nie je pravda! Repný cukor (čo je sacharóza zložená z molekuly glukózy a molekuly fruktózy) sa rozkladá v tenkom čreve práve na tieto dva cukry, teda glukózu a fruktózu, pomocou enzýmu sacharázy. Odtiaľ putuje fruktóza portálnou žilou do pečene, kde sa premení na využiteľnú energiu (zabuduje sa do procesu glykolýzy) a spáli sa, alebo sa premení na pečeňový glykogén. V prípade nadbytku energie sa však ochotne ukladá do formy triglyceridov (tukov). Toto platí pre fruktózu zo sirupu a aj pre fruktózu z repného cukru! Ovocie, ktoré je bohaté na fruktózu, sa však nemusí stať niečím, čomu by sme sa mali vyhýbať! Jeho benefity stále prevažujú, pravdou však zostáva, že ani s ovocím sa to nesmie preháňať!

V čom je teda pes zakopaný?

Nadmerná konzumácia potravín s fruktózovým sirupom je ošemetná hlavne z toho hľadiska, že fruktóza má veľmi nízky glykemický index (19) a nedvíha hladinu inzulínu a leptínu v takej miere ako glukóza (toto sa využíva napríklad u diabetikov, keď môže fruktóza slúžiť ako "dia sladidlo"). Vyššie hladiny inzulínu a leptínu však slúžia ako prirodzené tlmiče pocitu hladu a potreby sa najesť, čo môže vo finále podporovať apetít, a teda väčšiu konzumáciu jedla a tým, samozrejme, aj rozvoj nadváhy a obezity.

Mýtus II.

Glukózovo-fruktózový sirup obsahuje 55 % fruktózy a 45 % glukózy, a preto má väčšiu sladivosť. To nie je pravda, je to naopak! Keby tomu tak bolo, volal by sa fruktózový-glukózový sirup. Keď sirup obsahuje vysoké percento fruktózy, nazýva sa fruktózový, a to je často práve už vyššie spomínaný HFCs.

Čo s tým?

Vedecké poznatky ohľadom metabolizmu fruktózy nie sú ešte stále stopercentné, a tak sa stále objavuje veľa dohadov a nejasností. Viac ako zdravotné účinky nás často zaujíma chuťová stránka. GF sirup sa používa do obrovského množstva potravín, ako sú sušienky, limonády, raňajkové cereálie, müsli tyčinky, proteínové tyčinky, pečivo, dressingy, ale napríklad aj mäsové výrobky! Samozrejme, nezostáva nám nič iné, ako neustále čítať etikety a dávať pozor na zloženie potravín, ktoré kupujeme a výrazne obmedziť tie, ktoré majú v zložení na prvých miestach položky "cukor", "glukózovo-fruktózový sirup", "invertný cukor", "kukuričný sirup" a pod.

Nehľadiac na to, či ide alebo nejde o sirup, platí, že nadbytočné a nevyužité cukry naše telo uloží do tukových zásob!

zdravedesiate

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Aj sladké môže byť zdravé. skúste javorový sirupAj sladké môže byť zdravé. Skúste javorový sirup

Javorový sirup obsahuje viac prospešných látok ako bežný cukor. 

 

Čím sladiť a ako nahradiť pšenicu? nielen to prezradí výživový poradkyňaČím sladiť a ako nahradiť pšenicu? Nielen to prezradí výživová poradkyňa

Prečo to nepreháňať s ovocím a z akých dôvodov sa vyhnúť bežným rastlinným olejom?

 

Žihľavový sirup z trstinového cukruŽihľavový sirup z trstinového cukru

Čo poviete na chutný a zdravý žihľavový sirup? Veď vyskúšajte!


xxzsdsd
sddsdsds
2 fotografie >>
Skryť
xxzsdsd
sddsdsds

Anketa

Desiatujete každý deň?

Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 856

Autor článku

biochemicka

Michaela Bebová

Štúdium tak krásneho odboru akým je biochémia mi umožnilo nahliadnuť do problematiky výživy z tej najzákladnejšej úrovne - z úrovne metabolizmu a najzákladnejších chemických procesov v našom tele. Výžive a zdravému životnému štýlu sa venujem už viac ako 10 rokov, spolupracujem na výživových seminároch a akciách, venujem sa publikačnej činnosti a poskytujem konzultácie v oblasti výživy a zdravého životného štýlu s individuálnym prístupom ku každému klientovi.

www.biochemicka.cz

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Glukózovo-fruktózový sirup: ako to s ním je?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.