14. JUN 2013

Goji – malé červené bobuľky plné živín

Mirka

Tradičná medicína pozná kustovnicu čínsku tisíce rokov. V ázijských krajinách, odkiaľ pochádza, sa o nej traduje mnoho legiend. Ich hlavnými hrdinami sú ľudia, ktorí denne jedli červené bobuľky a dožili sa vysokého veku. Aké účinky môže mať goji na organizmus?

Goji sa ako potravina a výživový doplnok udomácňuje aj na slovenskom trhu. K dispozícii sú tiež živé rastliny, ktoré umožňujú zberať úrodu v našich podmienkach. Preto čoraz častejšie vidno v našich záhradách kry s výškou až do troch metrov, ktoré prinášajú úrodu v podobe horko-kyslých oranžových až červených plodov.

Z bobuliek, ktoré sa pestujú najmä v Číne a Tibete, sa pripravujú chutné šťavy, džemy i šaláty. Z hľadiska tradičnej čínskej medicíny sa plodom kustovnice čínskej prisudzuje mnoho pozitívnych účinkov na organizmus. V modernej medicíne je goji predmetom výskumov, ktoré naznačujú, že by mohlo byť pre organizmus pozitívnym prínosom.

Vitamíny, minerály a stopové prvky

Už červená farba plodov kustovnice naznačuje, že sú bohaté na karotenoidy (luteín, lykopén, zeaxantín atď.). Hojne zastúpený je aj beta-karotén. Štvrť šálky sušených bobúľ pokryje jeho dennú potrebu na 170 percent. Je dôležité pripomenúť, že beta-karotén patrí medzi významné antioxidanty, ktoré chránia bunky pred voľnými radikálmi a následne pred vznikom civilizačných ochorení ako infarkt, mŕtvica, alebo rakovina. Medzi ďalšie vitamíny a minerály zastúpené v plodoch goji patria – vitamíny C, B1, B2, B3, B6, E, horčík, vápnik, fosfor, železo, selén, zinok a ďalšie. Zaujímavé je množstvo vitamínu C, ktorý je v obsahu na podobnej úrovni, akou disponujú citrusy.

Proteíny, zdravé tuky i komplexné sacharidy pre zdravie a vitalitu

Pre zdravie človeka sú dôležité aminokyseliny, nehovoriac o ich nevyhnutnosti pre športujúcich ľudí. Aminokyseliny sú súčasťou bielkovín, ktoré sú pre zdravie a regeneráciu svalovej hmoty nenahraditeľné. Goji obsahuje 18 aminokyselín, pričom 8 z nich je esenciálnych (tieto aminokyseliny si organizmus nevie vyrobiť sám, treba ich prijímať v potrave).

Ďalšou dôležitou súčasťou našej stravy sú tuky, lepšie povedané nenasýtené mastné kyseliny. Podporujú zdravie kardiovaskulárneho systému, činnosť nervovej sústavy, imunitného systému atď. V goji je zastúpených 5 druhov nenasýtených mastných kyselín, vrátane esenciálnych.

Viac ako 20 percent obsahu bobule goji tvoria polysacharidy, alebo lepšie povedané komplexné sacharidy, ktoré by sme mali v strave uprednostňovať pred jednoduchými cukrami. Ich súčasťou je, samozrejme, aj veľmi dôležitá vláknina, ktorá podporuje trávenie. Polysacharidy sú výnimočné aj v tom, že zasýtia na dlhší čas, resp. energia z nich je uvoľňovaná postupne (túto vlastnosť ocenia najmä tí, ktorí chcú schudnúť a žiť zdravo).

Goji ako antioxidant

goji sa hovorí najmä ako o potravine s antioxidačnými účinkami. Okrem spomínaných antioxidačných vitamínov (vitamín C, beta-karotén) a minerálov či stopových prvkov (zinok, selén), je kustovnica čínska bohatá na flavonoidy (známe aj ako vitamín P) – látky, ktoré podporujú účinok vitamínu C. O vitamíne P je známe, že pomáha bojovať napríklad proti nádorovým ochoreniam a ateroskleróze (kôrnateniu tepien). Z flavonoidov je v kustovnici najviac zastúpený rutín, ktorý prospieva už spomínaným cievam (spevňuje ich steny a podporuje prekrvenie) a znižuje hladinu cholesterolu.

Uvedený obsah látok naznačuje, že šťavnaté bobule goji môžu mať pozitívny vplyv na imunitný a kardiovaskulárny systém, podporovať funkciu zraku a činnosť látkovej výmeny.  Veľa sa hovorí o ich schopnosti chrániť pred civilizačnými ochoreniami ako infarkt, mŕtvica a cukrovka.

Ovocný šalát z goji

Na prípravu osviežujúceho ovocného šalátu potrebujete nakrájané jablká, marhule, čučoriedky, černice (alebo akékoľvek iné obľúbené ovocie), orechy (vlašské, lieskovce, mandle), slnečnicové semienka, cca 3 lyžice čerstvých, alebo sušených bobúľ goji (na chvíľu ich namočte do vody, aby boli mäkšie). Všetky ingrediencie naservírujte do misiek a podávajte.

Viac informácií nájdete na:
http://gojiberrybenefits.org
http://www.berriesgoji.org/
http://imagodiagnostika.webnode.sk/superfoods/goji/
http://www.foodscout.org/food/goji_berries_wolfberries.html

 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Goji – malé červené bobuľky plné živín

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.