12. NOV 2013

Hliva ustricová vám zabezpečí zdravie a imunitu

Mirka

Huby. Sú spestrením nášho jedálnička. Potešia chuťové bunky a poskytujú mnoho živín: bielkoviny, vitamíny, vlákninu a ďalšie látky. Pre pozitívne účinky sa mnohé z nich spomínali už v starovekej literatúre. Jednou z tých, ktorá patrí medzi ne,  je aj hliva ustricová.

Hlivu ustricovú (pleurotus ostreatus) si vážili už v dávnej minulosti. Bývala hodnotným darom pre najbližších. Symbolom lásky, úcty a vďaky. Určitý čas fungovala i ako výmenné platidlo. Dnes patrí medzi tie známe druhy húb, ktoré skvelo chutia a navyše sú prospešné aj pre zdravie človeka.

Táto huba pochádza z oblastí Číny. Je nenáročná na pestovanie, preto je dnes ľahko dostupná v mnohých kútoch sveta. Darí sa jej i v našich podmienkach. Aj z tohto dôvodu nechýba na pultoch obchodov a predáva sa i vo forme výživových doplnkov.

Hliva ustricová a zdravie

Jednou z významných zložiek hlivy ustricovej je betaglukán, ktorý patrí do kategórie užitočných polysacharidov. Táto látka pozitívne ovplyvňuje činnosť imunitného systému. Má antioxidačné účinky, čiže chráni bunky pred poškodením voľnými radikálmi. Často sa stretávame s názorom, že je účinná i ako prevencia pred vznikom rakoviny a slúži ako podporný prostriedok pri liečbe onkologických ochorení. To sú len niektoré z dôvodov, prečo je hliva ustricová predmetom mnohých vedeckých štúdií. Za všetky spomeňme aspoň jednu, ktorú uskutočnili vedci Bobek, Galbavý a Ozdin z Výskumného ústavu výživy v Bratislave. Testovali hlivu ustricovú na potkanoch, ktorým predtým umelo vyvolali rakovinu hrubého čreva. Zistili, že nimi podávané množstvo látky z hlivy v potrave znížilo rast nádorov (1).

Okrem betaglukánu sú v hlive zastúpené aj ďalšie živiny: vitamíny C, skupiny B, D, vápnik, meď, chróm, zinok, selén, vláknina a ďalšie. To znamená, že aj konzumáciou hlivy ustricovej možno organizmu dodať potrebné látky zabezpečujúce zdravie a vitalitu.

Ďalšie pozitívne účinky hlivy možno zhrnúť nasledovne:

  • podporuje činnosť imunitného systému
  • chráni pred infekčnými a zápalovými ochoreniami
  • znižuje krvný tlak a hladinu cholesterolu v krvi, ktoré sú hlavnými príčinami vzniku kardiovaskulárnych ochorení
  • podporuje trávenie a zlepšuje peristaltiku čriev
  • je jednou z foriem prevencie pred civilizačnými ochoreniami (rakovinou, cukrovkou, obezitou)
  • napomáha vylučovaniu škodlivých látok z tela
  • chráni pred plesňovými ochoreniami
  • stabilizuje hladinu krvného cukru, teda je prospešná aj pre diabetikov
  • podporuje činnosť látkovej výmeny
  • pomáha pri kožných problémoch ako akné, ekzémy, vyrážky a pod.
  • bojuje proti prekysleniu organizmu

Ako získať čo najviac benefitov z hlivy ustricovej?

Hlivu ustricovú možno pomerne jednoducho pestovať v domácich podmienkach a je dostupná aj vo väčšine supermarketov a v obchodoch s potravinami. Preto je jednoduché hlivu zaradiť do svojho jedálneho lístka. Je chutná a má výraznú arómu, čo ocení nejeden labužník. Hodí sa do polievok, omáčok, cestovín, ale aj k mäsu a do šalátov.

V prípade, že chcete posilniť imunitný systém, siahnite po výživových doplnkoch. Sú dostupné v lekárňach, špecializovaných obchodoch a e-shopoch vo forme kapsúl či prášku. Vždy je však potrebné dodržiavať dávkovanie odporúčané výrobcom. Užívanie preparátov z hlivy sa neodporúča tehotným a dojčiacim ženám.

Zdroj:
(1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9538185
Effect of oyster mushroom (Pleurotus ostreatus) on pathological changes in dimethylhydrazine-induced rat colon cancer.

DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Hliva ustricová vám zabezpečí zdravie a imunitu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

iveta.hericka@gmail.com
iveta.hericka
 28.10.2014 14:41

Hlíva je veľmi dobrá aj pre ženský organizmus čo som čítala, nie iba pre imunitu.Ja ju užívam tak preventívne, mám aspoň lepší pocit, že niečo pre seba robím :) veľmi kvalitná je imunit hliva z lekárne, ktorú s pauzami užívam už rok :)

 

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.