10. MAR 2016

Izotonický nápoj – jedna z možností, ako doplniť energiu

Izotonické nápoje nám môžu v primeranom množstve a pri správnom načasovaní na tréningoch pomôcť. 

Podľa odborníkov z American College of Sport Medicine by sme mali počas tréningu dopĺňať tekutiny každých 15 minút. To, aké tekutiny si zvolíme, závisí hlavne od dĺžky a intenzity cvičenia. Pri menej intenzívnych a nie príliš dlhých aktivitách je najlepším zdrojom tekutín čistá voda. Ako je to v prípade veľmi namáhavých a časovo náročných tréningov?

Kedy sú dobrou voľbou izotonické drinky?

Izotonické nápoje sú vhodné na používanie počas pretekov, pri náročných a viac ako 90 minút trvajúcich cvičeniach. Ich služby oceníte aj pri namáhavom športovaní v horúcom lete, keď sa organizmus vo zvýšenej miere potí, teda hrozí riziko dehydratácie a s tým spojená únava, závraty, nevoľnosť a bolesť hlavy. Pri potení z tela odchádzajú spolu s potom aj sodík, draslík a horčík. Pričom nedostatok draslíka a horčíka vedie aj k nepríjemným svalovým kŕčom.

Pri izotonických nápojoch platí, že ak dodržíte pravidlá ich používania, pomôžu vám zlepšiť výkon, eliminovať únavu, svalové kŕče a aj riziko úrazu, pretože obsahujú vhodný pomer cukrov a dôležitých elektrolytov. V porovnaní s inými športovými nápojmi (hypotonické, hypertonické) majú približne rovnakú koncentráciu zastúpených solí a cukrov ako tekutiny v ľudskom tele. Čo znamená, že rýchlosť vstrebania je približne taká istá ako pri požití vody.

Odporúčame: Das gesunde Plus izotonický nápoj s cukrom a sladidlami s príchuťou citrónu a grapefruitu, 750 ml –už pri ľahkých športových aktivitách stráca telo tekutiny a dôležité minerálne látky. Osviežujúci izotonický nápoj rýchlo dodá telu tekutiny a doplní minerálne látky. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm izodrink

Čo na izotonické drinky hovoria vedci?

Samozrejme, účinky izotonických nápojov na športujúcich ľudí zaujímajú aj odborníkov. Zaujímavú štúdiu v tejto oblasti vykonali odborníci z Holandska, konkrétne z Department of Human Biology, Maastricht University. Sledovali, ako na vyčerpaných elitných cyklistov po pretekoch pôsobí kofeínový nápoj, minerálna voda s nízkym obsahom sodíka a izotonický nápoj, ktorý je kombináciou sacharidov a dôležitých elektrolytov. Zistili, že straty sodíka, horčíka a vápnika najlepšie kompenzovali izotonické nápoje, teda najlepšie prispeli k rýchlejšej regenerácii organizmu po náročných pretekoch (1).

Dávkovanie a načasovanie izotonických nápojov

Zvyčajne sa odporúča využívať izotonické nápoje v prípade, že športová aktivita trvá dlhšie ako 90 minút – konkrétne krátko pred začatím, ale aj v priebehu tréningu v menších množstvách (100 – 120 ml) s odstupom cca 15 – 20 minút. Sú aj prípady, keď ich možno využiť aj pri kratších ako 90-minútových, ale veľmi intenzívnych tréningoch. Pri neuváženom používaní riskujete v dlhodobejšom horizonte prírastok na hmotnosti. V prípade, že chudnete, izotonickým nápojom sa radšej vyhnite.

Odporúčame: Das gesunde Plus izotonický nápoj pre športovcov s príchuťou červeného pomaranča, 750 g – izotonické nápoje dodajú ľudskému telu rýchlo tekutiny a doplnia zásoby minerálnych látok. Práve pri intenzívnych športových aktivitách stráca telo tekutiny a dôležité minerálne látky. Aby aj napriek tomu nedošlo k zníženiu výkonu, je potrebné zásobiť organizmus dostatkom tekutín a minerálnych látok počas, a rovnako aj po športovaní. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm izo

Referencie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9506802
Zdroj foto: unsplash.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

15 dôvodov, prečo piť (nielen) ráno vodu s citrónom15 dôvodov, prečo piť (nielen) ráno vodu s citrónom

Pokiaľ deň začínate teplou vodou s citrónom, lepšie ani nemôžete urobiť. 

 

 

6 letných smoothies, ktoré osviežia a dodajú energiu6 letných smoothies, ktoré osviežia a dodajú energiu

Leto je v plnom prúde a všade je ovocia i zeleniny nadostač. 

 

Ako doplniť energiu po tréningu v trvaní do 60 minút?Ako doplniť energiu po športovom výkone

Mnohí z nás chodia cvičiť hlavne v podvečerných hodinách a stále veria mýtu, že ak chcú schudnúť, nesmú po cvičení jesť. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Izotonický nápoj – jedna z možností, ako doplniť energiu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

TOP články

    Chudnutie

     

    Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

    Jednoznačne diéty
    Zdravé stravovanie
    Pravidelné cvičenie
    Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

    Celkom hlasovalo: 955
    Archív ankiet

    Odber newsletterov
    Tip pre redakciu
    Poslať článok

    Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.