4. APR 2014

Jarná zelenina, ktorá vzpruží telo i myseľ

Mirka

Jar k nám zavítala v celej svojej kráse a o krátky čas nám ponúkne aj prvú jarnú zeleninu, ktorá je bohatá na živiny a navyše aj veľmi dobre chutí. Hodí sa k celozrnnému pečivu, ale napríklad aj do šalátov či nátierok.

Po zime je ľudské telo unavené a sú v ňom nahromadené toxické látky. Ako dodať organizmu energiu a zbaviť ho škodlivín? Jednou z najjednoduchších ciest je začať konzumovať čerstvú jarnú zeleninu.

Cesnak

Príchod jari  je spojený so sezónou medvedieho cesnaku, ktorý je plný živín a navyše skvelo chutí. Na zahodenie však nie sú ani pozitívne účinky tradičného cesnaku, ktorý pôsobí antibakteriálne. Obsahuje alicín, ktorý je známy ako prírodné antibiotikum a pomáha bojovať proti najrozličnejším baktériám, vírusom a plesniam. V prípade, že trpíte nedostatkom železa, vysokým krvným tlakom či hladinou cholesterolu v krvi, cesnak by vo vašom jedálničku chýbať nemal.

Odporúčame prečítať: Medvedí cesnak - jarný hit, s ktorým budete fit!

Špenát

Hoci v minulosti nebol špenát práve najpopulárnejšou zeleninou (najmä pre deti), dnes je situácia iná, pretože je zásobárňou mnohých dôležitých látok. Je bohatý na najdôležitejší antioxidant, ktorým je vitamín C. Ďalej obsahuje aj vitamíny skupiny B (vrátane kyseliny listovej), horčík, železo a ďalšie látky. Známe sú najmä flavonoidy znižujúce riziko vzniku rakoviny.

Reďkovka

Jarné obdobie bez reďkvičiek? To rozhodne nejde! Táto chrumkavá pochúťka je bohatá najmä na vitamíny skupiny B, vitamíny C a E, draslík, železo, meď a ďalšie. Nemožno zabudnúť na vlákninu, ktorá pozitívne ovplyvňuje tráviace procesy. Vďaka bohatému zastúpeniu živín je dobrou pomocníčkou na podporu imunitného systému. Hodí sa do šalátov, na obložené chlebíky či chutné jarné minútky.

Žerucha

Táto na prvý pohľad nevinná rastlinka je pokladom pre zdravie. Je zdrojom vitamínov (A, skupiny B, C, E, K), ale aj horčíka, železa, vápnika a ďalších látok (quercetín má protizápalové účinky). Má mierne štipľavú chuť, a preto sa hodí na pečivo, ale aj dochutenie šalátov či nátierok. Žerucha je výnimočná v tom, že ju možno pestovať na okennom parapete počas celého roka.

Odporúčame prečítať: Žeruchovo-rajčinový so sezamom

Pažítka

Pažítka je známa najmä vysokým obsahom vitamínu C, ktorý má v ľudskom organizme mnoho dôležitých funkcií. Nechýbajú ani vitamíny skupiny B, draslík vápnik a železo. Pažítku by mali konzumovať všetci tí, ktorí majú oslabený imunitný systém, trpia nechutenstvom, nadúvaním či vysokým krvným tlakom.

Jarnú zeleninu konzumujte čerstvú

Jar je ideálnym obdobím aj na to, aby človek zmenil svoje stravovacie návyky. Ako začať? Skúste aspoň jedno hlavné jedlo, ktoré ste konzumovali doteraz, nahradiť chutným zeleninovým šalátom. Zeleninové šaláty, pripravené z chutnej zeleniny, výborne zasýtia a dodajú telu mnoho živín. Na prípravu zeleninového šalátu budete okrem zeleniny potrebovať aj kvalitný olej či rozličné semiačka (sezamové, ľanové, tekvicové). Čo sa týka olejov, medzi najviac používané patrí olivový olej, ale niekedy sa oplatí experimentovať a použiť napríklad ľanový olej. Je bohatý na prospešné tuky, viaceré vitamíny, minerály a ďalšie látky. Pomáha predchádzať viacerým civilizačným ochoreniam (rakovina, ateroskleróza, infarkt a pod.).

Odporúčame: Oleje Alnatura, zakúpite v sieti dm drogerie markt.

ľanový olej

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Grant Cochrane)


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Jarná zelenina, ktorá vzpruží telo i myseľ

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Podujatia

ďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.