4. MÁJ 2015

Klinicky overené pozitívne účinky mandlí na naše zdravie

Mandle sú nielen úžasne chutné, ale aj plné živín, vitamínov, minerálov a zdravých tukov. 

Pochádzajú zo Stredného Východu, no najväčším producentom je USA. Zistilo sa, že mandle majú o 20 % menej kalórií, ako sa pôvodne myslelo. Namiesto pôvodných 160 kalórií má jedna hrsť len 129 kalórií.

Výživová hodnota mandlí

Čo nám dodá jedna hrsť? (28 gramová porcia je cca 23 mandlí). Spomedzi orechov patria mandle medzi najzdravšie a obsahujú najviac živín:

  • vláknina: 3,5 g
  • proteíny: 6 g
  • vitamín E: až 50 % DOD (denná odporučená dávka)
  • mangán: 32 % DOD
  • horčík:  20 % DOD
  • fosfor: 15 % DOD
  • vápnik: 8 % DOD
  • železo: 6 % DOD

Obsah vitamínu E je taký vysoký, že len málo potravín sveta sa vyrovná mandliam. Vitamín E je veľmi silným antioxidantom, chráni nás pred rakovinou, znižuje riziko vzniku Alzheimerovej choroby a ochorení srdca.

Na to, aby sme využili mandle na maximum, odporúčam ich na 8-12 hodín namočiť a tým ich aktivovať. Stávajú sa ľahšie stráviteľné, menej alergénne a tvoria sa v nich dôležité enzýmy.

Mandle sú plné antioxidantov

Antioxidanty nás chránia pred oxidačným stresom, ktorý spôsobuje starnutie buniek a môže viesť k rakovine. Antioxidanty sú prevažne kumulované v hnedej šupke, takže je zdravšie konzumovať mandle celé aj so šupkou, ako ich jesť blanšírované. Výskum, ktorý vykonávali na 60-tich fajčiaroch, ukázal, že denná konzumácia mandlí znížila oxidačný stres v priemere až o 30 %! Zaujímavý je aj fakt, že je veľmi prospešné pridávať mandle do iných jedál, aby sa tento oxidačný stres ešte viac znižoval.

Strážia hladinu cukru v krvi a tlak

Mandle obsahujú minimum sacharidov, no veľa vlákniny, zdravých tukov a proteínov. To z nich robí fantastickú potravinu pre diabetikov. Dôležitú úlohu v kontrole krvného cukru hrá magnézium, ktoré mandle obsahujú vo veľkom množstve. Zistilo sa, že magnézium zlepšuje aj citlivosť na inzulín, a teda zlepšuje inzulínovú rezistenciu.

Magnézium nám pomáha aj s tlakom. Jeho nedostatok je spojený s problémovým krvným tlakom nezávisle od toho, či máme, alebo nemáme nadváhu. Navyše bol preukázaný pozitívny efekt mandlí na znižovanie „zlého“ LDL cholesterolu.

Mandle sú efektívne pri chudnutí

Mandle majú vysokú sýtiacu schopnosť, čo sa prejaví aj v zjedení menšieho množstva celkových kalórií. Je dokázané, že konzumácia mandlí nám mierne zvyšuje metabolizmus. V jednej štúdii bola prvá skupina ľudí, v ktorej ľudia zjedli denne 84 gramov mandlí a druhá skupina s rovnakým jedálničkom, no mandle mali nahradené zodpovedajúcim množstvom sacharidov. Úbytok bol v prvej skupine rýchlejší až o 62 %.

Okrem natural mandlí majú podobné vlastnosti aj mandľové maslo, mandľové mlieko a mandľová múka. Najlepšie, ak si tieto produkty urobíme sami. Vyjde nás to lacnejšie a ušetríme aj veľa prídavných látok, ktoré by inak výrobca pravdepodobne do výrobkov použil.

Odporúčame prečítať: 

Mandľové sušienky

Domáce mandľové mlieko

Zdroj foto: flickr.com, Phacelia2012

Autor článku

Petra Kopecka

Ing. Petra Kopecká

Som certifikovaná výživová špecialistka a zakladateľka výživovej poradne - komplexná výživa. Komplexná výživa je pre každého, kto chce schudnúť ,udržať si hmotnosť, zvýšiť výkonnosť a pritom sa najesť dosýta, jesť skutočné jedlo a nie jeho náhrady. Vo výžive sa neustále vzdelávam už 7my rok a klientom prinášam najnovšie informácie o výžive, ktoré sú založené na vedecky podložených dôkazoch a overené v praxi.

http://www.komplexna-vyziva.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Klinicky overené pozitívne účinky mandlí na naše zdravie

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.