Látky pre zdravé kĺby - horčík a vápnik

CVIČTE.SK

Únava, bolesti kĺbov, problémy so zubným kazom. Aj tieto problémy môžu mať športovci, ak zanedbajú rovnováhu vo vápniku a horčíku. Pozrite sa, ako si ich viete doplniť prirodzenou cestou.

Látky pre zdravé kĺby - horčík a vápnik
Zdroj: head54/pixabay.com, cc0
30. MAR 2018

Vápnik posilňuje zuby a kosti, čím chráni pred zlomeninami a bolesťami. Pri jeho nedostatku sa môžu vyskytovať pri fyzickej námahe bolesti kĺbov. Je potrebný pre správnu zrážanlivosť krvi, hojenie rán a svalovú činnosť. Ak telo trpí nedostatkom vápnika, aby zaistilo základné funkcie, berie si ho z kostí. Tým pádom sa kosti oslabujú, čo vedie k rozličným problémom, medzi ktoré patrí aj osteoporóza.

Dostatočný a dlhodobý príjem dobre využiteľnej formy vápnika hrá dôležitú úlohu pri prevencii osteoporózy. Tu sa treba pozastaviť pri formulke dobre využiteľná forma vápnika. Väčšina ľudí prijíma dostatok vápnika prostredníctvom stravy, v niektorých prípadoch možno hovoriť dokonca aj o prebytku. Príčinou je nadmerná konzumácia mliečnych výrobkov a tiež vápenaté soli, ktoré sa často používajú ako aditíva. Kde je teda problém?

zdraveklby

Problémom býva zlá biologická využiteľnosť a konzumácia vápnika spolu s látkami, ktoré obmedzujú jeho vstrebávanie, ako cukor, nadmerná konzumácia bielkovín, kofeín, či nápoje sýtené oxidom uhličitým alebo fosfor.

Horčík je dôležitý pre tvorbu inzulínu v tele a schopnosť organizmu ho aj správne využiť. Jeho pravidelný príjem môže pomôcť predchádzať cukrovke II. typu. Spolu s vápnikom, ktorý je jeho antagonistom, reguluje krvnú zrážanlivosť a srdcový rytmus. Je taktiež potrebný pre zdravé kosti a zuby, pre nervové funkcie a svalovú relaxáciu. Jeho nedostatok sa môže okrem iného prejaviť aj svalovými kŕčmi, únavou, či slabosťou.

Naopak dostatok horčíka pozitívne ovplyvňuje vstrebávanie vápnika. Preto je dôležitý nielen pravidelný príjem oboch minerálov, ale aj ich pomer, ktorý by mal byť 1:2,5 v prospech vápnika. Jeho zlé vstrebávanie môže byť spôsobené nadmernou konzumáciou rafinovaných cukrov, kofeínu, alkoholu či diuretík.

Pozrime sa na ne bližšie


Horčík a vápnik sa podieľajú na tvorbe šliach a zubov a okrem toho sú dôležitými prvkami na prenos informácií z nervov do svalov. Tiež udržujú prirodzené napätie bunkovej steny. Pomer medzi nimi musí byť vyvážený, pretože príliš vysoké dávky horčíka bránia vstrebávaniu vápnika.

Základné vlastnosti horčíka

Aktivuje viac ako 300 enzýmov.
Zvyšuje odolnosť organizmu.
Posilňuje imunitu.
Preventívne pôsobí proti infarktu a trombóze.
Reguluje rytmus srdca.
Reguluje premenu cukru na energiu.
Má vplyv na vyplavovanie adrenalínu.

Základné vlastnosti vápnika

Zabezpečuje činnosť svalov a nervovej sústavy.
Reguluje krvný obeh, pretože reguluje srdcové sťahy.
Aktivuje zrážanlivosť krvi.
Má pozitívny vplyv na zdravie pokožky.

Kde tieto prvky možno nájsť

Horčík

Veľmi vhodným zdrojom sú celozrnné výrobky, orechy, pšeničné klíčky, sójové bôby, syry, kuracie mäso, kakao, zelenina a ovocie. Z ovocia hlavne jablká, citróny a figy a zo zeleniny listová a kukurica.

Vápnik

Mlieko a mliečne výrobky. Veľa sa ho dá nájsť aj v brokolici a v tvrdej pitnej vode. Taktiež, ale už v menšej miere v lososovi, sójových bôboch, konzervovaných sardinkách, sezamových semiačkach, v maku...

zdraveklby

Nedostatok horčíka a vápnika

Najväčšie množstvo horčíka sa stráca počas potenia napríklad pri tréningu alebo pri jednostrannej výžive. Hlavné príznaky sú srdcové a nervové poruchy, závrate, nepokoj, zvýšená únava, slabosť a bolestivé kŕče vo svaloch.

Najväčším paradoxom je, že aj keby sa prejedáte syrom a mliekom, stále môžete trpieť nedostatkom vápnika. Spôsobené to je tým, že na správnu asimiláciu vápnika je potrebný vitamín A, C a ďalšie minerály ako fosfor a aj horčík. Hlavné príznaky nedostatku vápnika potom sú krehké a bolestivé kĺby a kosti, zvýšená kazivosť zubov, zvýšená dráždivosť svalov, najčastejšie sú však svalové kŕče v lýtkach.

Nadbytok horčíka a vápnika

Rovnaký problém ako nedostatok, môže prinášať aj nadbytok horčíka alebo vápnika.

Hoci nadbytku horčíka sa zdravý človek nemusí báť, pri osobách s problémami obličiek alebo so štítnou žľazou problémy môžu nastať a to vo forme ospalosti, nedostatku koordinácie, svalovej slabosti a pod.

Nadbytok vápnika by priamo nemal ani nastať. Môže k nemu však dôjsť v dôsledku otravy vitamínom D, čo má za následok ukladanie vápnika do pľúc, obličiek a na sliznicu žalúdka.

Hlavne ľudia s obličkovými kameňmi by si mali dávať pozor na zvýšenú konzumáciu Ca pri súčasnej konzumácií mlieka.

 

Na tomto článku pre Cvičte.sk spolupracovali:
Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy
Silvia Hádeková, inštruktorka skupinových cvičení a autorka stránky o zdravom životnom štýle - Eat.Train.Love.
Palo Hlubina, editor Cvičte.sk


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Látky pre zdravé kĺby - horčík a vápnik

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1284
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.