15. MAR 2013

NAJ z archívu: Tichý zabíjak CHOLESTEROL

Tinka

Má dobrú, aj zlú stránku. Jeho zlá stránka škodí, a trpí ňou naše zdravie. Reč je o cholesterole! Viete, ktorý je dobrý a zlý? Kedy sa mu hovorí aj "tichý zabiják"?

Určite sa všetci zhodneme v tom, že zdravie sa vníma ako zdroj každodenného života. Poukazujú nato aj výskumy verejnej mienky, kde ľudia uvádzajú ako najdôležitejšiu hodnotu svoje zdravie. Nemusíme byť študovaní odborníci, aby sme vedeli, čo všetko musíme sledovať a mať pod kontrolou. Jednou z hodnôt, ktorú by sme mali sledovať a mať pod kontrolou, je cholesterol.

Čo teda v prípade, ak zistíte že váš cholesterol bije na poplach? V prvom rade treba povedať, že cholesterol je nevyhnutnou zložkou všetkých buniek nášho tela a má osobitnú úlohu pri tvorbe mozgových buniek a niektorých hormónov. Preto je pre náš organizmus potrebný a mimoriadne dôležitý nato, aby organizmus zostal zdravý. Škodlivým sa stáva vo chvíli, keď je jeho prítomnosť nadbytočná.

Dvojitá podoba cholesterolu

V tejto súvislosti rozoznávame dva druhy cholesterolu, pričom každý z nich plní inú funkciu, a to tak dobrú, ako aj zlú :

  • LDL cholesterol (lipoproteíny s nízkou hustotou) - často označovaný aj ako “zlý” cholesterol. Roznáša tuk po tele a je objemný. Pri priaznivých podmienkach sa cholesterol lepí na steny tepien a zužuje ich. Tieto zmeny spätne vedú k tomu, že krv sa viac zráža. Pri vytvorení zrazeniny a zablokovaní zúženej tepny môže dôjsť k srdcovému infarktu alebo mozgovej mŕtvici.
  • HDL cholesterol (lipoproteíny s vysokou hustotou) - alebo “dobrý” cholesterol, odpratáva tuk a vracia ho do pečene. Vysoká hladina HDL cholesterolu znamená, že v tepnách sa tuk ukladá s menšou pravdepodobnosťou. Vysoký pomer HDL:LDL, t. j. vysoká hladina HDL cholesterolu v pomere k LDL cholesterolu, chráni človeka pred ochorením srdca. Telesná aktivita a zdravé stravovanie pomáhajú zvyšovať hladinu HDL cholesterolu.

Ako sa vyvarovať zlému cholesterolu

Ako sa brániť pred zlým cholesterolom? Ponúkame prehľad piatich faktorov, ktoré napomáhajú zhoršeniu zlého cholesterolu:

1. VÝŽIVA

V potravinách sa niekedy nachádza aj iný typ tuku, "trans-tuk", ktorý obsahujú čiastočne hydrogenované tuky (nachádza sa v niektorých cestách a keksoch). Trans-tuky zvyšujú hladinu LDL (zlého) cholesterolu v krvi, čo súvisí so zvýšeným rizikom srdcovocievnych ochorení.

Z nášho jedálnička by sme určite mali vylúčiť stužené rastlinné tuky, potraviny pripravované fritovaním, ako aj nasýtené mastné kyseliny, ktoré z hľadiska našej spotreby obsahujú predovšetkým živočíšne potraviny (maslo, mäso, mlieko a výrobky z nich). Medzi odporúčané postupy prípravy pokrmov patria varenie, dusenie, grilovanie či opekanie na malom  množstve tuku.

Črevné vstrebávanie cholesterolu významne znižuje vláknina v strukovinách, ovse, jačmeni. Taktiež netreba zabúdať na významný živočíšny tuk, ktorý pomáha veľmi efektívne znižovať hladinu cholesterolu. Reč je o rybom tuku, ktorý sa odporúča v rámci prevencie srdcovo – cievnych ochorení.

2. HMOTNOSŤ

Dobre sa pozná súvislosť medzi nadváhou až obezitou, hladinou cholesterolu a vysokým krvným tlakom. Preto pamätajme na vetu: „Krátky opasok, dlhý život"! Vyvarujte sa nadbytočnej nepotrebnej nadváhy.

3. MÁLO TELESNEJ AKTIVITY

Vedeli ste o tom, že fyzická aktivita priamo ovplyvňuje cholesterol? Zvyšuje HDL cholesterol (dobrý) a znižuje LDL-cholesterol (zlý). Popri tomto priamom účinku znižuje zvýšený krvný tlak, redukuje stres, zlepšuje kondíciu, vrátane kondície srdca a ciev.

4. VEK

Lekári odporúčajú, aby si každý, kto má 20 a viac rokov, nechal stanoviť cholesterol aspoň raz za 5 rokov. Zjednodušene povedané, hladiny HDL by mali byť čo najvyššie, kým hladiny LDL a triacylglyceridov zase čo najnižšie.

5. POHLAVIE, ANAMNÉZA (RODINA), VEK

Toto sú faktory, ktoré naozaj ovplyvniť nevieme. Ak máte podozrenie, že váš cholesterol by mohol byť zvýšený na základe vyššie uvedených rizikových faktorov, tak neotáľajte. Navštívte svojho lekára a nechajte si zistiť jeho hladinu.

Cholesterol a cvičenie

Najdôležitejšou prevenciou a liečbou v boji proti zlému (zvýšenému) cholesterolu je zdravé stravovanie a pohyb.

  • je dokázané, že cvičením sa znižuje hladina LDL a zvyšuje hladina HDL
  • najviac prospievajú cvičenia s väčšou intenzitou a frekvenciou
  • osporúča sa cvičiť aspoň 3-krát v týždni
  • vhodné je aj posilňujúce cvičenie na zvýšenie metabolizmu
  • predĺžte zahrievanie a ochladzovanie
  • postupne zvyšujte intenzitu a frekvenciu

 

Vo všeobecnosti sa odporúča zvyšovať si denné dávky cvikov. Pomôže vám to nielen znížiť telesnú váhu, znížiť krvný tlak, upraviť cholesterol, ale prináša aj zistenie, že máte oveľa viac energie. Než však začnete s nejakým cvičením poraďte sa s lekárom, ktoré cvičenia by pre vás boli bezpečné.


DISKUSIA K ČLÁNKU (5)

Diskusia k článku - NAJ z archívu: Tichý zabíjak CHOLESTEROL

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

Liška Eliška
Liška Eliška
 28.3.2011 9:01

Cholesterol vie narobit riadne zle, hlavne vo vyssiom veku. Ale poznam uz aj mladych ludi, ktori s nim maju problemy. Takze bacha nato :)

 
Katie de Chimp
Katie de Chimp
 23.3.2011 20:25

smajlik - 18Janka3:

 
Katie de Chimp
Katie de Chimp
 23.3.2011 20:25

smajlik - 18Janka3:

 
Janka3
Janka3
 23.3.2011 8:35

Tinka, konecne mi niekto ludskou recou vysvetlil rozdiel medzi zlym a dobrym cholesterolom. Diky :)

 
Simka
Simka
 21.3.2011 16:58

Fuha, ja som uz davno nebola na merani. Asi skocim k lekarovi. Este ze som zacala poctivo cvicit, dufam, ze to pomaha smajlik - 13

 

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.