16. SEP 2015

Neskutočne zdravé konopné semienka. Chrumkáte ich tiež?

Väčšina z nás si pri slove konope predstaví marihuanu a jej psychotropné účinky. Avšak nemusíte mať obavy.

Pre potravinárske účely sa u nás pestuje konope siata, ktorá obsahuje minimálne množstvá týchto látok (THC) a v semienkach sa nenachádzajú vôbec. Konopné semienka sú výnimočné vďaka ich jedinečnosti vo viacerých smeroch. Zaujímavosťou napríklad je, že konopa siata nie je napádaná hmyzom, a preto nebýva postrekovaná proti škodcom. Ďalšou výhodou konopných semienok je ich nízka alergénnosť v porovnaní s inými semienkami, ako je napríklad sezam.

Zoznámte sa s výhodami

  • Výbornou vlastnosťou oleja z konopných semienok je jeho ideálny (dokonca najlepší medzi olejmi) pomer medzi omega-6  a omega-3  mastnými kyselinami, ktorý je 3:1. Tento pomer je výnimočný najmä preto, lebo naša strava obsahuje veľké množstvo omega-6 mastných kyselín (slnečnicový olej, repkový olej...) a minimum omega-3 mastných kyselín, ktoré sa nachádzajú prevažne v mastných rybách, ako je losos, sardinky, makrela, treščia pečeň. Keďže rýb konzumujeme vo všeobecnosti málo, máme tento pomer medzi mastnými kyselinami v krvi veľmi nepriaznivý a vedie to ku kardiovaskulárnym ochoreniam, rakovine a nadváhe.
  • Konopné semienka majú pozitívny vplyv na hormonálnu sústavu, najmä vďaka gama lilnolénovej kyseline (GLA). Nedávna štúdia preukázala veľmi pozitívny účinok GLA na predmenštruačný syndróm. Okrem toho je považovaná za jednu z najvýznamnejších protirakovinových látok.
  • Konopné semienka majú všetky aminokyseliny, aj esenciálne, čo je v rastlinnej ríši výnimočné. Okrem konopných semienok obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny len sója.
  • Vďaka vysokému obsahu vlákniny (rozpustnej aj nerozpustnej) nám čistia črevá a redukujú chute na sladké. Navyše majú veľmi dlhú sýtiacu schopnosť, vďaka ktorej ľudia jednoduchšie chudnú. Ak pridáte do raňajok 2 lyžice konopných semienok, nebude vás "naháňať mlsná" celý deň.
  • Ak trpíte artritídou, konopné semienka vám prinesú úľavu. V 6-mesačnej štúdii sa preukázalo až 25-percentné zlepšenie syndrómov v porovnaní s placebom, kde bolo zlepšenie 4 %. V štúdii bola konzumovaná 1 lyžica konopného oleja.
  • Posilňujú imunitný systém.
  • 2 lyžice do každých raňajok navyše spôsobia zníženie krvného tlaku, zníženie LDL cholesterolu a zvýšenie HDL cholesterolu, upravenie triglyceridov.

Obsah vitamínov  a minerálov:

Minerály

  • vápnik (145 mg na 100 gramov)
  • železo (14 mg na 100 gramov)
  • magnézium (483 mg na 100 gramov)
  • mangán (7 mg na 100 gramov)
  • fosfor (1160 mg na 100 gramov)
  • draslík (859 mg na 100 gramov)
  • zinok  (7 mg na 100 gramov)

Vitamíny

  • vitamín A (3800 IU mg na 100 gramov)
  • vitamín B1 (0,4mg na 100 gramov)
  • vitamín B2 (0,11 mg na 100 gramov)
  • vitamín B3(2,8 mg na 100 gramov)
  • vitamín B6 ( 0,12 mg na 100 gramov)
  • vitamín D (2277,5 IU na 100 gramov)
  • vitamín E (90 mg IU na 100 gramov)

Z tohto vyplýva, že 30 g konopných semienok vám pokryje: 48 % DDD fosforu, 17 % draslíka, 50 % horčíka, 18 % železa, až 60 % mangánu, 22 % zinku, 8 % medi, 26 % vitamínu B1 a 21 % vitamínu B2.

Rodriguez-Leyva D, et al. The cardiac and haemostatic effects of dietary hempseed. Nutr Metab (Lond). 2010 Apr 21;7:32.
American Cancer Society. Gamma Linolenic Acid. [Internet]. Available at: http://www.cancer.org/treatment/treatmentsandsideeffects/complementaryandalternativemedicine/pharmacologicalandbiologicaltreatment/gamma-linolenic-acid
McAllister SD, et al. Pathways mediating the effects of cannabidiol on the reduction of breast cancer cell proliferation, invasion, and metastasis. Breast Cancer Res Treat. 2011 Aug;129(1):37-47.
Ramer R, et al. Cannabidiol inhibits lung cancer cell invasion and metastasis via intercellular adhesion molecule-1. FASEB J. 2012 Apr;26(4):1535-48.
Guzmán M et al. A pilot clinical study of Delta9-tetrahydrocannabinol in patients with recurrent glioblastoma multiforme. Br J Cancer. 2006 Jul 17;95(2):197-203.
Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Tekvicové semienka: čím sú staršie, tým sú zdravšieTekvicové semienka: čím sú staršie, tým sú zdravšie

Ak hľadáte zdravú maškrtu, ktorá vás zasýti a navyše má veľa zdraviu prospešných látok, siahnite po tekvicových semienkach.

 

Chia semiačka: zdravie z prírodyChia semiačka: Zdravie z prírody

Poznali ich už Aztékovia, Mayovia a starí obyvatelia Latinskej Ameriky. 

 

Ľanové semienka očistia tráviaci trakt od toxínovĽanové semienka očistia tráviaci trakt od toxínov

Poradia si so zápchou, zbavia črevá škodlivých látok a vďaka obsahu vlákniny a zdravých tukov predlžujú pocit sýtosti. 


Anketa

Prečo pravidelne cvičíte?

Chcem sa zbaviť prebytočných kíl.
Túžim mať vyformovanú postavu.
Šport mi pomáha ventilovať sa.
Chcem voľný čas tráviť zmysluplne.

Celkom hlasovalo: 295

Autor článku

Petra Kopecka

Ing. Petra Kopecká

Som certifikovaná výživová špecialistka a zakladateľka výživovej poradne - komplexná výživa. Komplexná výživa je pre každého, kto chce schudnúť ,udržať si hmotnosť, zvýšiť výkonnosť a pritom sa najesť dosýta, jesť skutočné jedlo a nie jeho náhrady. Vo výžive sa neustále vzdelávam už 7my rok a klientom prinášam najnovšie informácie o výžive, ktoré sú založené na vedecky podložených dôkazoch a overené v praxi.

http://www.komplexna-vyziva.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Neskutočne zdravé konopné semienka. Chrumkáte ich tiež?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.