10. JUL 2013

Novým hitom v zdravom stravovaní je kokosový olej

Mirka

Olivový olej je základom zdravého stravovania. Patrí k chutným a hlavne výživným tukom. Ľanový si poradí s vysokou hladinou cholesterolu v krvi, tekvicový prospieva tráviacemu traktu, konopný zasa srdcu. A samozrejme, nesmie chýbať kokosový olej, ktorý posilní fyzické a duševné zdravie, pomôže odstrániť lupiny, ekzémy a dokonca spomalí starnutie.  

Boli časy, keď kokosový olej patril k zatracovaným potravinám kvôli vysokému obsahu nasýtených tukov. Moderné vedecké štúdie, uskutočnené najmä od začiatku 21. storočia, tieto skutočnosti nepotvrdili. Ba práve naopak. Ukázali presný opak. Jednou z mnohých bola aj štúdia odborníkov z Ústavu biochémie Univerzity v Kerale z roku 2004. Vedci sa zamerali na pozitívne účinky tukov v kokosovom oleji na hladinu cholesterolu v krvi.(1) A práve tuky majú hlavnú zásluhu na množstve pozitívnych účinkov na ľudský organizmus.

NASÝTENÉ tuky v kokosovom oleji sú zdravé!

Kokosový olej má vysoký obsah nasýtených tukov. To je hlavný dôvod, prečo bol dlhé roky v „nemilosti“ výskumníkov, odborníkov na výživu i bežných spotrebiteľov. Situácia sa však radikálne zmenila. Dôvod? Vedci prišli na to, že nasýtený tuk v kokosovom oleji je jedinečný, a teda má mnoho zdraviu prospešných vlastností.

Lipidy delíme podľa rozličných kritérií. Podľa pôvodu ich rozdeľujeme na rastlinné a živočíšne, podľa nasýtenosti na nasýtené a nenasýtené. Prvé z nich, teda nasýtené automaticky zaradíme medzi nezdravé a naopak, nenasýtené označíme za zdraviu prospešné. Pri kokosovom oleji uvedené tvrdenie neplatí. Hlavný dôvod vyplýva z menej známeho rozdelenia tukov.

Lipidy sa rozdeľujú aj podľa veľkosti molekúl, resp. dĺžky reťazca mastných kyselín na tuky s krátkym, dlhým a stredným reťazcom mastných kyselín. Samozrejme, veľkosť tukových molekúl výrazne ovplyvňuje metabolizmus lipidov. Zaujímavé je, že prevažná časť tukov sa skladá z dlhých tukových reťazcov. Lenže z hľadiska výživy sú vzácne práve tie so stredne dlhým reťazcom mastných kyselín (ďalej MCT – Medium Chain Triacylglycerols)(2), ktoré v potravinách len tak ľahko vo veľkom množstve nenájdeme. Samozrejme, s výnimkou kokosového oleja, ktorý je na MCT tuky (hoci sú nasýtené) naozaj veľmi bohatý. A najmä z tejto skutočnosti vychádzajú mnohé zdravotné pozitíva kokosového oleja.

Top dôvody, prečo by kokosový olej nemal chýbať v zdravom jedálničku

  • Podporuje zdravie kardiovaskulárneho systému – znižuje hladinu cholesterolu v krvi, vysoký krvný tlak a spevňuje cievy.
  • Priaznivo vplýva na látkovú výmenu, čiže organizmus spáli celkovo viac energie. Zásluhu na tomto pozitíve má najmä kyselina laurová, ktorá síce patrí medzi nasýtené tuky, ale v tele človeka sa ako tuk neukladá. Z tohto dôvodu sa kokosový olej odporúča ako vhodná súčasť jedálnička pre ľudí, ktorí bojujú s nadváhou, obezitou a pre tých, ktorí sa snažia žiť zdravo.
  • Prospieva tráviacej sústave – zlepšuje trávenie a zabraňuje vzniku tráviacich ťažkostí (zápcha, hnačka).
  • Posilňuje činnosť imunitného systému.
  • Má antibakteriálne a protivírusové vlastnosti. Za túto vlastnosť sú zodpovedné aj v kokosovom oleji obsiahnuté lipidy (napr. kyselina laurová, kaprylová, kaprinová).
  • Prináša úľavu pri kvasinkových infekciách, ktoré spôsobuje premnoženie baktérií Candida albicans v tráviacom a pohlavnom ústrojenstve.
  • Je vhodný na vonkajšie použitie pri oparoch, vyrážkach, lupienke,  ekzémoch i lupinách. Prospieva suchej pokožke a spomaľuje vznik vrások. Je prospešný pre suché, mastné a lámavé vlasy. Upravuje činnosť štítnej žľazy a endokrinného systému.
  • Kokosový olej obsahuje látky, ktoré pôsobia upokojujúco na psychiku.

Trápia vás lupiny? Toto je spôsob, ako sa ich zbavíte!

Pokiaľ vás sužujú lupiny vo vlasoch, kokosový olej je jednou z možností, ako sa ich zbaviť. Dva až trikrát do týždňa si votrite približne dve lyžice na pokožku ku korienkom vlasov a nechajte pôsobiť aspoň 30 minút. Potom vlasy umyte a ošetrite bežným spôsobom.

Kokosový olej môžete jednoduchým spôsobom použiť aj pri ďalších kožných problémoch, s ktorými si neviete dať rady. A to nie je všetko. Nemusíte utrácať desiatky eur za drahé krémy proti vráskam, pretože máte k dispozícii silnú zbraň priamo z prírody. Kokosový olej určite stojí za to, aby sa stal pravidelnou súčasťou vášho jedálnička a domácej kozmetiky. Čo poviete?  

Zdroje:
(1) Beneficial effects of virgin coconut oil on lipid parameters and in vitro LDL oxidation, dostupné na: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15329324
(2)Coconut Research Center, Coconut, (Cocos nucifera)  dostupné na:  http://www.coconutresearchcenter.org
Center for Science in the Public Interest , Kokosový olej, dostupné na: http://www.cspinet.org/nah/articles/coconut-oil.html
Najnovšie štúdie o kokosovom oleji, dostupné na: http://www.westonaprice.org/know-your-fats/latest-studies-on-coconut-oil

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Novým hitom v zdravom stravovaní je kokosový olej

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.