7. OKT 2015

Odborníčka vysvetľuje, čo chýba deťom v strave školských jedální

Nikola Danišová

Pre deti sa vždy snažíme urobiť to najlepšie. Chceme, aby boli zdravé a šťastné. Avšak jedno z najhorších nebezpečenstiev sa skrýva práve v stravovaní v školských jedálňach. 

Aj keď si niektoré deti nosia desiatu či obedy so sebou, viac-menej sú odkázané na stravovanie v školských jedálňach. Aké nástrahy teda na deti číhajú? Všetko nám vysvetlí Ing. Petra Kopecká.

Jedálne robia v stravovaní základné chyby          

Ing. Petra Kopecká, odborníčka na výživu, tvrdí, že v školských obedoch by sa rozhodne nemala vyskytovať biela múka či biely cukor. „Paradoxne môžeme vidieť, že deti majú v škôlke a aj v školách aspoň jeden, často dokonca viackrát za týždeň, buchty z bielej múky posypané cukrom či iné múčne jedlá. Bez problémov by sa pri tom mohla biela múka vymeniť napríklad za špaldovú či ražnú a urobiť tak dané jedlo aspoň o niečo zdravším. Takisto sa robil pokus s rybami. Pripravila sa chutná a zdravá ryba, ale do školských jedální to kompetentní zamietli bez toho, aby to aspoň ochutnali. Tvrdili, že to deťom nebude chutiť,“ konštatuje skutočnosť Petra.

Deti tak stále dostávajú v jedálňach väčšinou granadír, múčne jedlá či nekvalitné a príliš mastné bravčové mäso. Podľa Petry to deťom aj tak nechutí a zjedia toho minimálne množstvo. Rodičia často prídu domov až okolo štvrtej a svojim ratolestiam nestíhajú pripraviť plnohodnotné jedlo. Deti to potom doháňajú keksíkmi či nutelou, alebo zjedia na večeru dvakrát toľko, ako by mali.

Nástrahy, ktoré sa skrývajú za nedostatočným obedom             

„Keď sa dieťa na obed poriadne nenaje, pretože mu napríklad obed nechutí, má potom potrebu dohnať to a často sa prejedáva. To je hlavný dopad nesprávneho a nedostatočného obeda. Ďalšou závažnou chybou v školskom stravovaní je fakt, že deti nemajú žiadne šaláty, čo je veľmi ochudobňujúce,“ upresňuje Petra.

Pozor, ani mliečne výrobky v tom nie sú nevinne

Aj keby sa to na prvý pohľad nezdalo, mliečne výrobky majú v školskom stravovaní taktiež medzery. Dnes deti dostávajú mliečne výrobky, ktoré sú odtučnené, sú UHT ošetrené, teda v nich boli zničené značné množstvo vitamínov – pre správne fungovanie tela sú potrebné.

„Tiež je rozdiel, či mlieko pochádza od kravy, ktorá bola chovaná voľne, alebo na zmeskách. Takéto mlieka sú veľmi rozdielne v obsahu vitamínov či v omega-3 mastných kyselinách, ktoré sa v mlieku od kravy, chovanej na zmeskách, nachádzajú len minimálne. Dieťa tak dostane niečo, čo je chudobné na živiny. Z globálneho hľadiska je však náročné zabezpečiť, aby malé firmy dotovali škôlky či školy. Existuje niekoľko takých škôlok aj na Slovensku, no sú, samozrejme, drahšie,“ vysvetľuje odborníčka na výživu.

Dopad nezdravej stravy na deti      

Čo však môže spôsobiť takéto nezdravé stravovanie, ktoré je v školách a škôlkach na Slovensku bežné? Petra Kopecká ďalej pokračuje: „Strava nie je pestrá a deťom tak chýba najmä vápnik a jód, čo môže spôsobiť spomalenie rastu. Chýbajú im napríklad minerály a zdravé tuky, ktoré sú ľahko dostupné napríklad v orieškoch, klíčkoch či semienkach. Takéto stravovanie môže mať dopad na zhoršenie imunity, na tvorbu ekzému alebo dokonca vyvolať cukrovku.

Petra, ako odborníčka na zdravú výživu, navrhuje, aby sa zmenili minimálne základné suroviny: „Hlavne tuky. Všade sa používa slnečnicový olej, ktorý v jedálňach zakaždým prepražia, teda vznikajú karcinogénne látky. Mladý organizmus tomuto musí čeliť a bojovať s tým. Rozhodne by mali jedálne využívať iné typy tukov – stabilnejšie a odolnejšie voči teplotám, napríklad kokosový alebo aspoň repkový olej. Na studenú kuchyňu by bolo výborné zaradenie olivového oleja. Tiež by som pridala do jedálnička semienka a šaláty a hlavne vyradila už spomínanú bielu múku. To by deťom určite pomohlo.“

Ako sa s problémom popasovať a dať dieťaťu len to najlepšie?           

„Keď deti prídu domov, väčšina rodičov sa skôr pozerá na to, aby dieťa zjedlo aspoň niečo a nepozerajú, čo im v skutočnosti dávajú na tanier. Bude v poriadku, ak si deti pýtajú nutelu a my im ju dáme. Mali by sme ju však vyrobiť doma a vyrobiť ju napríklad z kakaa, banánov, orieškov a podobne. Dať im to, čo im chutí, ale v zdravšom variante. Dávať im ovocie, poobede najlepšie bobuľovité a zeleninu hlavne surovú. Používať rôzne druhy zeleniny a nemali by chýbať listové druhy vďaka vysokému obsahu živín.

Rozmýšľate nad zdravou desiatou pre seba a svoje deti? Minuli sa vám už nápady? Skvelé tipy nájdete v elektornickej kuchárke Zdravé desiate nielen pre deti. Ako bonus dostanete Zdravé torty a Smoothies – zdravie v každom hlte.

zdravedesiate

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Ako šport u detí ovplyvňuje ich vývoj a imunituAko šport u detí ovplyvňuje ich vývoj a imunitu

Denný režim detí v tejto dobe vo väčšine prípadov nezodpovedá ich potrebe. 

 

 

Až 80 percent detí preskočí niektorú z vývojových fáz pohybuAž 80 percent detí preskočí niektorú z vývojových fáz pohybu

Ak dieťa vynechá niektoré vývojové štádium, môže mať neskôr problémy so sústredením, trpieť dyslexiou alebo dysgrafiou. 

 

Dojčíte a chýba vám pohyb? behajte!Dojčíte a chýba vám pohyb? Behajte!

Myslíte si, že keď dojčíte, nemôžete behať? 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Odborníčka vysvetľuje, čo chýba deťom v strave školských jedální

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.