Oleje prospešné pre srdce

Advertoriál

Zdravé srdce a dobrý metabolizmus majú pre naše zdravie a duševnú rovnováhu kľúčový význam. Nič nemôže byť pre nás frustrujúcejšie ako situácia, keď nemôžeme robiť to, čo sa nám páči alebo jesť to, čo chceme, pretože nám to naše telo neumožňuje.

Repkový olej apríl
Zdroj: PR, Divino
28. APR 2018

Patríme medzi krajiny Európskej únie, ktoré majú najvyššiu mieru úmrtnosti na ischemickú chorobu srdca. Vzniku srdcovocievnych chorôb je podmienený viacerými činiteľmi. Jedným z nich je nesprávny životný štýl - nedostatok pohybu, nevhodná strava, fajčenie a stres.

Ak chceme predchádzať chorobám, mali by sme prehodnotiť stravu

Veľký vplyv na to majú v tomto prípade aj tuky, ktoré používame. Medzi rizikové faktory choroby srdca a ciev patrí pritom najmä zvýšená hladina cholesterolu v krvi. Mali by sme preto do našej stravy zaraďovať vhodné tuky. Dôležité je obmedziť príjem nasýtených tukov a nahradiť ich nenasýtenými tukmi, najmä omega-3 mastné kyseliny. K udržaniu normálnej hladiny cholesterolu v krvi prispievajú kyseliny ALA (z rodiny omega-3) a LA (z rodiny omega-6) (priaznivé účinky sa prejavujú pri konzumácii 2 gramov ALA a 10 gramov LA denne),[1] ako aj rastlinné steroly (priaznivé účinky sa prejavujú pri konzumácii aspoň 0,8 gramov denne).[2] Všetky tieto látky sa nachádzajú v rastlinných olejoch, v požadovanom pomere okrem iných aj v repkovom oleji. Zaradením repkového oleja do stravy môžeme poskytnúť telu odporúčané rastlinné tuky. Z hľadiska výživy obsahuje najmenej nezdravých nasýtených mastných kyselín (obsah je dvakrát nižší ako v olivovom alebo slnečnicovom oleji),[3] avšak aj veľa nenasýtených mastných kyselín zo skupiny omega-3. Okrem toho má ideálny pomer omega-6 a omega-3 mastných kyselín, t.j. 2:1.[4]

Repkovy olej april

Musíme myslieť aj na to, čo zjeme a ako zaťažujeme metabolizmus

Ťažká a jednostranná strava s nízkym obsahom živín organizmus zaťažuje. Výsledkom je zvýšená únava, malátnosť, psychický útlm, nevoľnosť a dokonca aj zvýšené nadúvanie či hnačka. Na prípravu jedál by mali byť použité vysokokvalitné rastlinné oleje, teda spomínaný repkový olej, ktorý je univerzálny. Môžeme ho denne používať v studenej kuchyni, napríklad na prípravu šalátov. Ak zvolíme rafinovanú verziu, môžeme ho tiež využívať pri pečení, varení alebo dusení mäsa a v menších množstvách aj na vyprážanie, pretože má dobrú odolnosť voči teplotným zmenám. A tiež jedlá pripravené na repkovom oleji majú asi o 5 – 10 %  nižšiu energetickú hodnotu, pretože olej ľahko odteká z vyprážaných pokrmov.[5]

Okrem zmeny stravy by sme mali myslieť aj na pohyb, ktorý je dôležitý pre naše srdce a metabolizmus. Pri pohybe telo využíva viac energie, takže spálené kalórie musíme nahradiť. Do stravy aktívnych ľudí patrí trocha viac bielkovín, cukrov i tukov. Pri príjme sacharidov nemôžeme zabudnúť na vlákninu, do jedálnička tiež stojí za to zaradiť zdroje bielkovín rastlinného pôvodu. Mali by sme tiež vyberať rastlinné tuky s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín, ktoré sú obsiahnuté v repkovom oleji s vysokým obsahom provitamínu A[6] a vitamínov E a K. Jeho zloženie tiež spĺňa požiadavky na jedlé tuky, stanovené špecialistami na výživu.[7]

Repkový olej zima 2

 

[1] Qualified Health Claims: Letter of Enforcement Discretion - Unsaturated Fatty Acids from Canola Oil and Reduced Risk of Coronary Heart Disease (Docket No. 2006Q-0091), Food and Drug Administration, October 6, 2006

[2] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32012R0432&from=EN

[3] Qualified Health Claims: Letter of Enforcement Discretion – Unsaturated Fatty Acids from Canola Oil and Reduced Risk of Coronary Heart Disease (Docket No. 2006Q-0091), Food and Drug Administration, October 6, 2006

[4] Krygier K. “Światowa i krajowa pozycja oleju rzepakowego jako surowca oleistego”. Przem.Spoż. 51, 35, 1997

[5] J. Krzymański, Olej rzepakowy – nowy surowiec, nowa prawda, PSPO, Warszawa 2009.

[6] Shahidi F. „Antioxidants in oilseeds”, Department of Biochemistry, Memorial University of Newfounland, St.John’s, Canada (wyd. Wewnętrzne)

[7] Qualified Health Claims: Letter of Enforcement Discretion - Unsaturated Fatty Acids from Canola Oil and Reduced Risk of Coronary Heart Disease (Docket No. 2006Q-0091), Food and Drug Administration, October 6, 2006

 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Oleje prospešné pre srdce

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1314
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.