10. OKT 2011

Prečo si (ne)kaziť zdravie nezmyselnými diétami

Mia

Nadváha a obezita postihuje stále väčší počet detí a dospelých. Na svete existuje niekoľko tisíc diét a odporúčení, ako sa stravovať a chudnúť. Ale každá z nich dodnes „zahučala“ neúspechom. Prečo?

Tak si to povedzme stručne a jasne

Naše telo, našťastie, produkuje mnoho chemických látok, ktoré pomáhajú skrotiť náš apetít. Jeden taký hormón, leptín, vyrábajú tukové bunky. Keď majú tukové bunky dostatočnú výživu, vylučujú leptín. Má to dvojaký účel.

Po prvé, leptín ohlási mozgu, aby znížil apetít. Po ďalšie, povzbudzuje metabolizmus a nabáda bunky tela, aby rýchlejšie spaľovali kilojouly. Super, nie? Dovtedy, kým nezačneme držať diétu.

Typická nízkokalorická strava telo zmätie. Telo si myslí, že hladuje. Preto tukové bunky spomalia produkciu leptínu, aby sa náš apetít zväčšil. Vypustite psy! Teraz máme pocit, akoby sme hladovali. A tak sa vykašleme na diétu a napcháme sa ako besný zver.

Tučné diéty bohaté na živočíšne jedlá takisto znižuju hladinu leptínu. Už asi tušíte, kam mierim. Nízkotučná rastlinná strava zvyšuje hladinu leptínu a pomáha každej molekuli leptínu pracovať efektívnejšie. Preto pomôžte aj vy samy sebe. Jedzte zdravé potraviny ako ovocie, zelenina, celozrnné obilniny a strukoviny, ktoré skrotia vašu chuť do jedenia a budú stimulovať váš metabolizmus.

Pár argumentov, prečo diéty nefungujú

  • Diéty nezahŕňajú rovnovážne množstvo všetkých živín. Naše telo potrebuje tuky, bielkoviny i cukry a diéty vždy niektorú zo živín obmedzujú alebo zakazujú.
  • Každá ďalšia diéta len upravuje nerovnováhu spôsobenú predchádzajúcim diétnym režimom.
  • Diéty sú príliš prísne a nedá sa dodržiavať ich dlhú dobu. Tieto vysoko reštriktívne diéty komplikujú príjem potravy, ktorý by mal byť rovnako prirodzený ako dýchanie, plné potešenia a spokojnosti. Alebo vás naozaj teší zložité rozhodovanie, koľko kalórií obsahuje krajec chleba a pre ktorú zo „zaručene účinnýchô diét sa rozhodnete?


Nízkokalorickú, nízkotučnú, grapefruitovú, bezcukru, vysokoproteinovú, nízkocholesterolovú, delenú stravu a ďalšiu ???

Uvedomte si, že základom je strava harmonická, správne korenená. Zdravie ovplyvňuje nielen druh potravín, ale taktiež ich kombinácie, časové rozmedzenie medzi jedlami a stravovanie podľa nášho zažívania.

Ešte jeden argument prečo NIE všetkým diétam


Naša postava je ovplyvnená našou vrodenou konštitúciou (telesným typom). Nadváha je spôsobená neúčinným trávením potravy. Ako už viete, správna činnosť nášho tráviaceho ústrojenstva je dôležitá rovnako ako to, kedy, kde a ako jeme. Ako zistíme, že náš tráviaci proces prebieha správne?

Hlad, pocity po jedle, zažívacie problémy, vylučovanie, povlak na jazyku, spánok a zmeny nálady odrážajú nedostatočné trávenie. Stres a nesprávne stravovacie návyky zbavili náš organizmus pokoja a relaxácie na bunkovej úrovni. Nesmiete navodiť v tele pocit stresu. V prípade, že sa organizmus nachádza v stave ohrozenia, nebude spaľovať tuk. Ak musíme zložito a ťažko čokoľvek dodržiavať, dlho to nevydržíme, či sa jedná o zníženie príjmu jedla alebo hladovku. Chuť a prejedanie sa sú výsledkom toho, že nášmu tela niečo chýba.

V strese (stave ohrozenia) telo spaľuje cukor miesto tuku a zvyšuje hadinu krvného cukru, tým podporuje vylučovanie inzulínu, ktorý ukladá ďalší tuk. Preto musíme vrátiť organizmus do stavu, kedy bude spaľovať tuk. Čo určite neznamená k diétam.


Čo viac dodať. Už len jeden odkaz. Nekazte si zdravie, či už fyzické alebo psychické nezmyselnými diétami. Stavte radšej na zdravý životný štýl, ktorý v sebe zahŕňa zdravú stravu a pohyb. Snáď ste to všetci diéty chtiví pochopili.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Prečo si (ne)kaziť zdravie nezmyselnými diétami

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.