6. JAN 2014

Prečo zaradiť špaldu do svojho jedálnička?

Mirka

Špalda patrí do kategórie obilnín, ktoré sú výživné a aj chutné. Na určitý čas síce upadla do zabudnutia, ale dnes sa opäť zaraďuje do jedálneho lístka tých, ktorí chcú žiť zdravo. Obsahom živín zďaleka prevyšuje mnohé iné bežne konzumované obilniny. Je vhodná na prípravu chleba, pečiva, cestovín i koláčov.

História špaldy sa datuje ešte do čias Mezopotámie, teda patrí medzi najstaršie obilniny na svete. Ak by sme ju porovnali s pšenicou, ktorá je veľmi rozšírená, špalda je menej kalorická (cca 350 kcal/100g)  a bohatá napríklad na vlákninu, bielkoviny, meď a zinok.

Obsah špaldy

Špalda, ktorá má príjemnú orechovú chuť, obsahuje rozpustnú i nerozpustnú vlákninu. Nerozpustná vláknina je potrebná pre správne fungovanie tráviaceho traktu, rozpustná sa podieľa na udržaní zdravia kardiovaskulárneho systému. Bohato zastúpené sú aj vitamíny skupiny B, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu napr. pri látkovej výmene i zdraví nervovej sústavy. Z minerálov a stopových prvkov nechýbajú meď, železo, vápnik, zinok, fosfor, horčík či mangán.

Špalda je obľúbenou zložkou jedálnička športovcov, pretože je zdrojom proteínov nevyhnutných pre svalstvo, prospešných nenasýtených mastných kyselín i komplexných sacharidov (zasýtia na dlhší čas, energiu uvoľňujú postupne, nespôsobujú výkyvy krvného cukru).

Prečo konzumovať špaldu?

Špalda je zdrojom cenných látok, ktoré sú nevyhnutné pre dobré fyzické a psychické zdravie. Aké sú teda hlavné dôvody, prečo zaradiť túto prastarú obilninu do svojho jedálnička?

  • zlepšuje zdravie kardiovaskulárneho systému, pretože má schopnosť podieľať sa na znížení hladiny „zlého“ LDL cholesterolu a vysokého krvného tlaku
  • podľa viacerých vedeckých štúdií môže byť špalda prevenciou vzniku žlčových kameňov a rakoviny prsníka u žien
  • podporuje činnosť imunitného systému, na čom majú zásluhu živiny, ktoré obsahuje (napr. betakarotén a thiokyanát bojujú proti infekciám)
  • pomáha dlhšie si udržať mladosť a pozitívne pôsobí i na pleť
  • je prevenciou proti nepríjemnej zápche a tráviacim problémom
  • je ľahko stráviteľná (pre niektorých je ľahšie stráviteľná ako pšenica)
  • je vhodná ako prevencia obezity a hodí sa aj do redukčných režimov

Ako chutí najlepšie?

Ak sa stále snažíte dopĺňať svoj jedálny lístok o zdravé potraviny, špalda by tam chýbať rozhodne nemala. Na trhu ju môžete zohnať v podobe celých zŕn, ktoré možno použiť napríklad namiesto ryže. Na raňajky alebo pred cvičením je vhodná špaldová krupica alebo špaldové vločky. Keďže špalda je čoraz populárnejšia, obľúbená je aj špaldová káva, ktorá je vhodnou náhradou klasickej kávy. Chrumkavé špaldové tyčinky sa zasa hodia napríklad na desiatu.

A čo varenie a pečenie? Samozrejme, na tento účel slúži špaldová múka. Ak neviete, ako ju použiť, miešajte ju najskôr s pšeničnou múkou v pomere 1:1. Pre inšpiráciu vám ponúkame niekoľko chutných receptov, kde je špalda jednou z hlavných ingrediencií:

Krupicové raňajky

Zeleninová polievka so špaldovým kernotom

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Pixomar)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Prečo zaradiť špaldu do svojho jedálnička?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.