10. NOV 2015

Prežite túto jeseň zdravo a bez chrípky s našimi radami

Nikola Danišová

Jeseň je v plnom prúde. S chladným a studeným počasím prichádza aj chrípkové obdobie, ktorého sa väčšina z nás desí. Ako sa tejto nákazlivej chorobe vyhnúť a prežiť jeseň v zdraví?

Chrípka sa najčastejšie prenáša kvapôčkovou infekciou, teda pri dýchaní, kýchaní či kašľaní. Do tela sa chrípkový vírus môže dostať cez sliznicu nosa, ústnu dutinu alebo dokonca cez očné spojivky a prejaví sa zväčša do troch dní. Medzi najčastejšie symptómy patrí vysoká teplota nad 39 °C, veľká únava, bolesti svalov, kĺbov a hlavy. Ďalšími príznakmi sú nádcha, bolesť hrdla, sťažené dýchanie a kašeľ.

Ako sa chrániť pred chrípkou?       

Keď už chrípku máme, nezostáva nám nič iné, len zájsť za lekárom, ostať doma a vyležať to. Aby sme sa tomuto vyhli, prvoradá je prevencia. Najúčinnejšia je práve vtedy, keď ju dodržiavame pravidelne a dlhodobo. Po vypuknutí chrípkového obdobia, keď je už chorý takmer každý okolo nás, je neskoro a snaha o prevenciu môže byť zbytočná.

Na chrípku sú náchylnejší najmä ľudia s poruchami imunity, chronickým ochorením pľúc, pečene a obličiek, pacienti s ochorením srdca a ciev, cukrovkári (najmä tí, ktorí užívajú inzulín), pracovníci v zdravotníctve, vystresovaní a vyťažení ľudia.

Tabletkové vitamíny verzus ovocie      

Ako sa teda chrániť? Mnoho ľudí siahne po rôznych tabletkových formách vitamínov a iných doplnkov. Pokiaľ sa rozhodneme pre „ umelé“ vitamíny, je potrebné dbať na to, čo kupujeme a čítať etikety. Ak chceme mať istotu, že kúpené vitamíny budú naozaj kvalitné a skutočne nám pomôžu, mali by sme obetovať viac peňazí a zájsť radšej do lekárne ako do supermarketu. Tam sú totiž vitamíny často lacnejšie, no aj menej kvalitné.

Zdravším variantom sú však vitamíny, ktoré naše telo dostane prirodzene – zo stravy. Takéto vitamíny, ktoré telo spracúva priamo z potravy, sú najlepším a najúčinnejším posilnením zdravia. Pestrá, komplexná strava nám zaručí prísun takmer všetkých potrebných látok pre správne fungovanie organizmu. Zdravá a pravidelná strava dodáva nášmu telu silu, ktoré je potom pred chrípkou dobre chránené. Počas chrípkového obdobia by sme mali jesť zvýšené množstvo ovocia, zeleniny, ale aj prijímať viac tekutín.

Prečo práve tekutiny?         

Naše telo sa pomocou vody čistí a zbavuje škodlivín. Dodržiavanie pitného režimu je preto jedna z najlacnejších možností, ako sa chrániť pred chorobami. Mali by sme sa však vyhýbať studeným, ľadovým a bublinkovým nápojom, ktoré by nám v takomto chladnom počasí mohli podráždiť hrdlo. Bolesť hrdla potom ide ruka v ruke so zníženou imunitou.

Tip na čajovú vitamínovú bombu 

Na pitie sú vhodné bylinkové čaje, vďaka ktorým vieme prijať množstvo rovnako kvalitných vitamínov a látok ako zo stravy. Ideálne je, ak sme si nasušili a nazbierali počas leta vlastné bylinky. Tie môžeme rôzne kombinovať a vytvárať si tak čajovú zmes podľa chuti. Ak ste si bylinky nestihli nasušiť, nevešajte hlavu. V supermaketoch vieme kúpiť napríklad mätu alebo medovku v črepníku. Čaj z čerstvej mäty môžeme dochutiť citrónom či pomarančom. Takisto vieme pridať okrem mäty aj rozdrvené šípky, postrúhaný zázvor alebo zamrazené ovocie. Všetko sa v horúcej vode pekne vylúhuje a čajík je napustený ďalšími vitamínmi, trieslovinami a zdravými látkami.

Spánok je dôležitý   

Nezabúdajte ani na spánkový režim – ten sa tiež výrazne podpisuje na posilnení imunity. Je preukázané, že ľudia s pravidelným a kvalitným spánkom, sú oveľa menej náchylní na choroby. Deti by mali spať 10 hodín denne, dospelí 7-9 hodín. Vďaka kvalitnému spánku sme menej vystresovaní a vieme podať oveľa lepší výkon.

Čoho sa určite vyvarovať?

Ak chceme chrípke naozaj predísť, mali by sme sa vyvarovať všetkého, čo priťahuje toto nepríjemné ochorenie. Častá konzumácia veľkých dávok kofeínu, sladkých a tučných jedál narúša rovnováhu v tele, ktoré potom môže byť náchylnejšie na oslabenie imunity. Takisto stres, nervozita a absencia pohybu môžu oslabiť náš organizmus.  

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o:

7 domácich receptov, ktoré pomôžu pri prechladnutí a chrípke7 domácich receptov, ktoré pomôžu pri prechladnutí a chrípke

Domáce recepty, v ktorých sa využívajú prírodné ingrediencie, poznali už naši predkovia.  

 

 

Čaj na boj s bacilmiČaj na boj s bacilmi

Trápi vás nádcha a prechladnutie? Stavte na tento chutný čaj.  

 

 

15 dôvodov, prečo piť (nielen) ráno vodu s citrónom15 dôvodov, prečo piť (nielen) ráno vodu s citrónom

Pokiaľ deň začínate teplou vodou s citrónom, lepšie ani nemôžete urobiť. 

 

 


Anketa

Posilňujete svoju imunitu v jeseni?

Áno, jem viac ovocia a zeleniny.
Áno, užívam výživové doplnky.
Jem zdravo a cvičím po celý rok.
Nie, nerobím pre to nič výnimočné.

Celkom hlasovalo: 38

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Prežite túto jeseň zdravo a bez chrípky s našimi radami

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.