8. APR 2015

Quinoa: Poklad pre športovcov, vegetariánov i celiatikov

Mirka

V malých zrnkách bielej, čiernej alebo červenej farby nájdete vlákninu, proteíny, zdravé tuky, vitamíny, minerály a ďalšie látky. 

Pre Inkov bola „matkou všetkých obilnín“ a pripravovali z nej nielen výživné pokrmy, ale aj pálenku. Quinoa sa pomaly dostáva aj do našich kuchýň a to nielen kvôli nutričným vlastnostiam, ale aj jedinečnej chuti.

Na trhu je dostupná biela, červená a čierna quinoa. Čierna quinoa má intenzívnejšiu orieškovú chuť a príjemne chrumká. Ak hľadáte zdravú a chutnú alternatívu napríklad za ryžu, quinoa ulahodí vašim chuťovým pohárikom a zároveň prospeje zdraviu. Túto prastarú obilninu ocenia aj vegetariáni a vegáni, pretože im pomôže do organizmu doplniť kvalitné bielkoviny. Navyše je bezlepková, čiže vhodná aj pre celiatikov. Nízky glykemický index (GI 35) ju zaraďuje medzi potraviny, ktoré si môžu dopriať aj diabetici.

Odporúčame: Alnatura Quinoa, BIO 500 g. Zakúpite v sieti dm drogerie markt. 

dm quinoa bio

Prečo quinou zaradiť do jedálnička?

  • je prevenciou zápchy a tvorby žlčových kameňov, pretože je bohatým zdrojom vlákniny
  • športovci ocenia obsah kvalitných proteínov, ktoré sú nevyhnutné pre rast a obnovu svalovej hmoty
  • vápnik je prevenciou osteoporózy
  • horčík zmierňuje kŕče a napomáha udržaniu psychickej pohody
  • obsahuje významný antioxidant vitamín E, ktorý chráni bunky a spomaľuje starnutie
  • komplexné sacharidy udržujú pocit sýtosti a udržujú krvný cukor v rovnováhe, čiže nedochádza k prejedaniu a neodolateľnej chuti na sladké
  • kvôli vysokému obsahu železa je prevenciou anémie
  • vitamíny zo skupiny B sú dôležité pre správne fungovanie metabolizmu i mozgu
  • znižuje vysoký krvný tlak a to kvôli obsahu draslíka
  • celkovo posilňuje imunitný systém a dopĺňa do organizmu vitamíny (skupiny B, A, C, E), minerály i stopové prvky (okrem vápnika, horčíka a draslíka aj fosfor, meď, mangán či zinok)
  • zlepšuje náladu, pretože je zdrojom aminokyseliny tryptofán, ktorá stimuluje produkciu serotonínu

Quinoa sa pripravuje jednoducho

Skôr ako dáte quinou variť, niekoľkokrát ju prepláchnite vriacou vodou. Potom sa varí približne 15 minút v 2-2,5-násobnom množstve vody. Alebo ju na niekoľko hodín namočte do vody a potom varte v 1,5-2-násobnom množstve vody. Môžete ju použiť ako prílohu namiesto zemiakov alebo ryže. Výborná je aj vtedy, ak ju pripravíte na sladko alebo na slano.

Odporúčame: Alnatura Quinoa červená,  BIO 250 g. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm quinoa červená

Chutné jedlá nájdete aj v sekcii Recepty. Z nich vyberáme:


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Quinoa: Poklad pre športovcov, vegetariánov i celiatikov

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.