10. DEC 2013

Quinoa – zrniečka plné bielkovín, bez lepku a cholesterolu

Mirka

Pripravuje sa podobným spôsobom ako ryža, no v porovnaní s ňou je cenným pokladom. Obsahuje všetkých 9 esenciálnych aminokyselín, je bez lepku, má jedinečnú chuť a nenájdete v nej ani stopu po cholesterole. Príznačne je označovaná ako „zlato Inkov“.

Quinoa bola potravinou Inkov tisíce rokov a ani dnes nechýba na stoloch národov, ktoré žijú v andských oblastiach. Ekvádorčania, Peruánci a obyvatelia Bolívie pripravujú malé zrniečka, pochádzajúce z mohutnej nenáročnej dvojmetrovej rastliny, na mnoho spôsobov. Quinoa by nemala chýbať ani v našom jedálničku. Chcete vedieť dôvody? Tu sú!

Dopĺňa telu prepotrebné bielkoviny a ďalšie živiny

S nedostatkom bielkovín majú problém predovšetkým vegáni a vegetariáni. Quinoa je jedným z najbohatších rastlinných zdrojov bielkovín (lyzín, izoleucín). Dokonca obsahuje všetkých 9 dôležitých esenciálnych aminokyselín, preto je vrelo odporúčaná aj športovcom (buduje svalovú hmotu).

43 gramov pokryje približne 43 % odporúčanej dennej dávky (ODD) mangánu, 21 % ODD horčíka, 22 % ODD tryptofánu, 20 % fosforu a folátov. Ďalšie živiny sú – vitamíny skupiny B, A, C, E, vápnik, železo, vláknina. Len zo zaujímavosti, ak porovnáme pšenicu a túto plodinu, quinoa obsahuje dvakrát toľko železa a o polovicu viac vitamínu E ako pšenica.

Proti stresu a migréne

Quinoa je bojovníkom proti migréne a stresu, a to hneď z dvoch dôvodov. Je bohatým zdrojom horčíka a vitamínu B2. Magnézium uvoľňuje krvné cievy, zmierňuje bolesti hlavy, pôsobí proti depresii a je potrebné aj pre kosti a zuby. Riboflavín (B2) je prostriedkom proti úzkosti, únave a vysokému krvnému tlaku. Nesmieme zabudnúť na tryptofán, ktorý vplýva na tvorbu serotonínu a ovplyvňuje náladu.

Odporúčame: Quinoa, 500g, kúpite v sieti dm drogerie markt

 

quinoa ii

Stabilný krvný cukor a žiadne kvasinkové infekcie?

Z hľadiska zdravej výživy sú pre telo potrebné komplexné sacharidy. Quinoa je potravinou s nízkym glykemickým indexom, teda zabraňuje „výkyvom“ krvného cukru, zasýti na dlhší čas, teda je vhodná aj pre ľudí s nadváhou a cukrovkou.

Kvasinkové vaginálne infekcie trápia veľkú časť ženskej populácie – veľmi častou príčinou je konzumácia vysokého množstva rýchlych sacharidov (neuvedomujeme si, že nejde len o cukor, ale aj bielu múku, ryžu). Quinoa na rozdiel od pšenice je prínosným jedlom aj pri týchto problémoch.

Zdravé srdce a dobré trávenie

Horčík a antioxidanty sa podieľajú na zdraví kardiovaskulárneho systému – znižujú vysoký krvný tlak a zabraňujú srdcovej arytmii.

Quinoa disponuje prebiotickými vlastnosťami (podporuje rast priateľských baktérií), je zdrojom nerozpustnej vlákniny, tým pádom zabraňuje vzniku zápchy, žlčových kameňov i rakovine hrubého čreva. Vláknina je zároveň detoxikačným prostriedkom.

Tipy pre konzumáciu

Quinoa je vhodnou náhradou bielej ryže, dokonca sa aj podobne upravuje. Pripravíte ju dokonca rýchlejšie ako ryžu a môžete ju využiť tam, kde by ste použili ryžu – ako prílohu, na prípravu plnenej papriky, do polievok, šalátov a pod. Dokonca dobre chutí (vo forme quinoa vločiek)aj na raňajky s medom, ovocím a orechmi. Na trhu nájdete aj chutné cestoviny z tejto plodiny.

Pred tepelnou prípravou namočte zrnká na niekoľko hodín do vody alebo ich aspoň premyte, zbavíte ich tak horkej chuti a budú ľahko stráviteľné.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Quinoa – zrniečka plné bielkovín, bez lepku a cholesterolu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.