3. JUN 2013

Radyho Zrno Múdrosti: Veľká živočíšna lož

Živočíšny tuk, cholesterol a srdcovo- cievne ochorenia. Aká je medzi nimi spojitosť? Existuje vôbec? Existuje. Samozrejme, veď sme to boli roky učení. Čím viac živočíšneho tuku (mäso, maslo, syry, vajíčka..) budeme jesť, tým vyšší cholesterol.

Veď tú spojitosť ukazujú aj naše krvné testy. Doktor odporučí znížiť príjem živočíšneho tuku, celkový cholesterol nám zrazu klesne (o niečo). Doktor spokojný a tak aj my sme spokojní. Veď aj prečo nie, všade píšu, že nižší cholesterol znamená nižšie riziko vzniku srdcovo- cievnych ochorení. Budem žiť sto rokov. Jasná spojitosť. Len má jeden háčik. Je nepravdivá. Nepotvrdená.

V čom je háčik?

Zoberme to z druhej strany. Áno, príjem živočíšneho tuku môže zvyšovať hladinu cholesterolu (teda lipoproteínov – vozíkov, ktoré roznášajú cholesterol (a iné látky) po tele, keďže cholesterol nie je rozpustný vo vode/krvi). No tento efekt je viac pozitívny, ako negatívny. Nasýtené tuky zvyšujú hladinu HDL cholesterolu (toho „dobrého“). Navyše, živočíšny tuk ma pozitívny vplyv aj na hladinu LDL cholesterolu (toho „zlého“). Tiež ho zvyšuje - nie nepomýlil som sa. Tu sa chcem na chvíľu zastaviť.

LDL – zlý cholesterol. Či iba zlá interpretácia?

Málokto vie, že LDL sa rovnako delí na typ LDL- A, ktorý reprezentujú veľké, našuchorené častice, ktoré nie sú škodlivé pre telo (kým nedochádza k ich oxidácií). LDL-B, však reprezentujú malé, tvrdé, husté, vysoko zápalové molekuly, ktoré podporujú aterosklerózu. Príjem živočíšneho tuk upravuje predovšetkým pomer LDL-A ku LDL-B. Viac veľkých napufkaných molekúl, oproti malým drzým BB guličkám (všetko zjednodušujem, vyberám potrebné info, keďže mám podozrenie, že už teraz nedávate pozor:). Poďme ďalej.

Kde bolo, tam bolo pán Patty Siri- Tarino a Ronald Krauss sa rozhodli urobiť meta- analýzu (kvalitatívny popisný prehľad už realizovaných štúdii – proste štúdia z dostupných štúdii), aby zistili vzťah medzi živočíšnym tukom a kardiovaskulárnymi ochoreniami, koronárnou chorobou srdca a infarktom. Tu treba rozlišovať. Výskumníci sa nesnažili zistiť vplyv živočíšneho tuku na hladinu cholesterolu a spojiť to hneď so zvýšeným rizikom, ako množstvo štúdii. Tu sa snažili zistiť priamu koreláciu medzi príjmom živočíšneho tuku a ochorením srdca. Do ich kritérií zapadalo 21 existujúcich štúdii, dokopy teda 347 747 ľudí, v období 5 až 23 rokov. Počas tohto obdobia vznikla ischemická choroba srdca u 11 006 ľudí.

Pripravený na výsledky?

Podľa ich vlastných slov: Príjem živočíšneho tuku nie je spojený so zvýšením rizika ischemickej choroby srdca a rovnako tak ani so zvýšením rizika srdcovo- cievnych ochorení (1). BODKA.

Kým vás nezačnem nudiť, poďme na chvíľu do Holandska. Opäť podobný scenár ako vyššie. A výsledky? Takmer identické: „Príjem živočíšneho tuku je spojený s miernym zvýšením celkového cholesterolu, ale nie je spojený so zvýšením rizika srdcovo- cievnych ochorení (2).

Na chvíľu ešte do Japonska. Opäť meta-analýza (už viete čo to je, keďže ste pozorne čítali , tento krát išlo o skúmanie vzťahu cholesterolu a úmrtnosti. Vytvorili štyri skupiny: pod 4,2 mmol/l; 4,2 do 5,2 mmol/l; 5,2 do 6,2 mmol/l a nad 6,2 mmol/l (takmer rovnaké rozdelenie ako sa u nás posudzuje cholesterol). Výsledky? Podľa všetkých informácií ktoré roky dostávame, samozrejme ľudia s najvyšším cholesterolom mali najvyššiu úmrtnosť a ľudia s najnižšími hodnotami sa dožívali najdlhšie. Tak je? Tak presne k tomu tam aj NEDOŠLO. Skupina s najnižšou hladinou umierala najviac (3).

A už končím. Štúdia pod názvom „Dietary Fats, Carbohydrate, and the Progression of Coronary Atherosclerosis in Post-menopausal Women“. Prepíšem tu opäť iba výsledok: „Vyšší príjem živočíšneho tuku je spojený s nižšou progresiou koronárnej aterosklerózy, zatiaľ čo vyšší prijem sacharidov je spojený s vyšším rizikom (4).“  Jednoducho ženy s vyšším príjmom živočíšneho tuku, majú menšie riziko progresie koronárnej aterosklerózy. Milé dámy, už viete čo si dať na večeru? A tie cestoviny prosím vysypať do koša.

ZÁVER

Udivení? Prekvapení? Aj ja som mal zdvihnuté obočia ako vy. A je to iba zlomok info. Čítam to už roky. Stále som si podvedome hovoril, veď sú to len dristy, chcú zaujať, nie je to potvrdené. No čím viac čítam, tým viac si robím obraz.

CUKOR napáchal na zdraví ľudí VIAC škody, ako TUK.

Autor článku: Radovan "RadyActive" Gergeľ. Viac si od neho môžete prečítať na jeho FB profile.

Zdroje:

(1) Frank B. Hu et al., „Meta-analysis of Prospective Cohort Studies Evaluating the Association of Saturated Fat with Cardiovascular Disease,“ American Journal of Clinical Nutrition 91, (2010)
(2) R.S. Kuipers et al., „Saturated Fat, Carbohydrates, and Cardiovascular Disease,“ Netherlands Journal of Medicine 69, (2011)
(3) Meester and Simopoulos., „A Balanced Omega6/Omega3 Fatty Acid Ratio, Cholesterol and Coronary Heart Disease,“ World Review of Nutrition and Dietetics 100 (2009), Hamazi, Kirihara, Ogushi, „Blood Cholsterol as a Good Marker of Health in Japan,“ World Review of Nutrition and Diabetics 100 (2009)
(4) Herrington, et al., „Dietary Fats, Carbohydrate, and the Progression of Coronary Atherosclerosis in Post-menopausal Women,“ American Journal of Clinical Nutrition 80 (2004)

Autor článku

rady.active@cvicte.sk

Radovan Gergeľ

"V dnešnej dobe nie je problém získať informácie. Problémom je si správne vybrať. Chcem vám rokmi skúsenosti a štúdia iba ušetriť cestu..."

http://www.radyactive.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Radyho Zrno Múdrosti: Veľká živočíšna lož

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.