9. JUL 2013

Radyho Zrno Múdrosti: Veľká živočíšna lož (2)

UPOZORNENIE: Dlhý text. Prečítanie zaberie tak 8 minút. Pochopenie viac. Hlavné správy pozreté. Verím, že vás naplnili množstvom...úplne zbytočných informácií. Teraz máte možnosť to napraviť. Nasledujúce slová môžu vám a vášmu okoliu bytostne pomôcť. Poďme na to..

Moje veľmi úspešné zrno pod názvom „Veľká živočíšna lož“ (teda prvý diel) som ukončil štúdiou, ktorá poukazovala na to, že výmena živočíšnéh...o tuku za sacharidy (aj tie tzv. komplexné: cestoviny, chlieb, cereálie...) – čiže bežné odporúčania lekárov - nemusí hneď znamenať nižšie riziko problémov so srdiečkom.

Skôr naopak

Takže dobre myslené rady z bielych ambulancii vyhýbať sa živočíšnemu tuku ako čert krížu, môžu naozaj hrať vabank s naším zdravým. Práve kvôli spomínanej najľahšej a najlacnejšej náhrade, ktorú si ľudia najčastejšie vyberú – sacharidy. Táto zmena takmer zaručene znižuje HDL a zvyšuje triacylglyceroly. Stav, ktorý sa ďaleko ale ďaleko odkláňa od pôvodného úmyslu vášho doktora - znížiť riziko ochorení srdca (1).

Rovnako v slávnej „The Nurses´ Health Study“, rafinované sacharidy a ich vyšší glykemický index boli spojené so zvyšovaním rizika koronárneho ochorenia srdca (2). Už som ako papagáj, ale štúdia z „American Journal of Clinical Nutrition“ tiež objavila, že nahradenie nasýteného (ten živočíšny najmä) tuku vysoko glykemickými sacharidmi je spojené s 33 % vyšším rizikom infarktu (3).

Odporúčame prečítať: Veľká živočíšna lož (1)

DÁVKA JE JED

Nechcem však, aby ste ma chápali zle. Nechcem, aby ste od rána do večera boli po pás namočení v živočíšnom tuku, pili roztopené maslo a zajedali ho vajíčkami a mastným mäsom. Božechráň. To by znamenalo, že som zlyhal ako autor a neviem veci podať zrozumiteľne (aj keď verte mi, niekedy je to veľmi obtiažné).

Ak teda chcete, pokojne znížte príjem živočíšneho tuku, ale nahraďte ho naturálnymi sacharidmi s nižším glykemickým indexom (GI). Skvelou voľbou je zelenina, poprípade strukoviny. Najmä ak máte sedavé zamestnanie a málo pohybu. Ak ste aktívni, kľudne si k tomu pridajte aj ovocie (ideálne čučoriedky, maliny, černice, brusnice, či nejaký ten banán, jabĺčko, melón..).

Mňa samého často uvidíte jesť sacharidy. No bude sa jednať prevažne o ich „lepšiu“ formou, ktorá nie je prepchaná cukrom. Neprechádza veľkými zmenami svojej štruktúry v továrni. Bude obsahovať viac vlákniny, bude mať vyváženejší nutričný profil, či nižší GI (brokolica, karfiol, špenát, ružičkový kel, listová zelenina, kapusta...). Ak už potrebujete mať na tanieri nejakú prílohu, nesiahajte hneď po cestovinách, bielej ryži, chlebe. Skúste vhodnejšie obilniny (ja osobne obľubujem pseudo-obilninu pod názvom quina). Ak máte po tréningu, doprajte si sladké zemiaky (poprípade amaranth, alebo aj obyčajné naše zemiaky).

Odporúčame prečítať: Quinoa – zrniečka plné bielkovín, bez lepku a cholesterolu

 

Pochopte, že dávka je jed. Najmä ak sa nehýbete a váš metabolizmus už odmietol poslušnosť. Verte mi, denná dávka sacharidov s vysokým GI je u väčšiny naozaj v nepomere k ostatným živinám (bielkovinám, tukom). Prečo to vôbec píšem?


Chcem, aby ste sa prestali báť nasýteného (najmä živočíšneho) tuku. Vajíčka, spomínané maslo, kokosový olej, vysoko percentná horká čokoláda, orechy, avokádo, či kvalitné mäso sú vašimi spojencami za lepšou postavu, či zdravím. Aj napriek tomu, že váš lekár tvrdí opak, lebo podľa jeho vlastných slov: „..sú prepchané tým zlým tukom“.

Nechcem nikoho urážať, ale často krát v oblasti výživy nevedia, čo hovoria. Nemám im to za zlé (no dobre, možno trocha mám), ale pýtam sa prečo tomu tak je?

Aj si odpovedám:

  • Používajú staré informácie zo školy a nejdú do hĺbky. Tých šesť rokov naozaj tvrdého štúdia množstva informácií im nezávidím.
  • Učia sa zo starších kníh, bez akéhokoľvek updejtu. Nie je to ich chyba.
  • Možno nemajú snahu sa ďalej v tomto obore sami vzdelávať. Ich chyba.
  • Možno ich farmaceutický priemysel drží vo vedomej nevedomosti. Ach jaj, každý musíme z niečoho žiť.
  •  A možno...tento boj už dávno vzdali, veď ľudia chcú brať lieky. Je to to najľahšie. Pre obe strany.

OK. Každého svedomie. Moje mi káže podeliť sa o informácie a skúsenosti. Keď však v bielom plášti vidím obézneho pána s červeným nosom a na parapete za oknom popolník, ťažko sa mi verí, že tejto osobe ide o zdokonaľovanie sa vo výživových odporúčaniach. Preč od filozofie a dohadov.

Už pomaly (veľmi pomaly) končím. Vydržte ešte chvíľu. Záver sa vám bude hodiť. Dovolím si teda ešte jednu štúdiu.

Vyššie spomínaná holandská štúdia (3) okrem zistenia negatív vyplývajúcich z nahradenia živočíšneho tuku sacharidmi s vysokým GI, došla aj k ďalším zaujímavým poznatkom. Áno, hromadenie nasýteného tuku v tele, nie je to top najzdravšie odporúčanie na tejto planéte. Môže to znižovať protizápalové účinky HDL cholesterolu, čo nie je moc prospešné (4). Otázka však je, prečo sa hromadí?

TEDA PREČO SA HROMADÍ?

Vedci poukázali na to, že vysoké množstvo sacharidov v prijímanej potrave zapríčiňuje, že nasýtený tuk, ktorý tiež príjmame stravou je zadržiavaný a uschovávaný – nepoužije sa na tvorbu energie. No deje sa to primárne preto, lebo sacharidy, ktoré papáme v prehnanom množstve sú premieňané na ďalší tuk. A je to tu! (viem, že ste to mnohí vedeli)

Zrazu máme v tele obrovské množstvo mastných kyselín – telo stále zadržiava tie tuky, ktoré ja odporúčam jesť a na druhej strane, pečeň vyrába ďalšie tuky, keďže je poháňaná sacharidmi, ktoré tiež konzumujeme vo veľkom množstve a často v zlej kvalite (to čo ja neodporúčam).

JEDENÁSTE RADYHO PRIKÁZANIE

Možno ho raz aj vysekám do kameňa a kdesi zakopem pre budúce generácie:

NEBUDEŠ KONZUMOVAŤ DENNE VEĽKÉ MNOŽSTVO TUKU V KOMBINÁCIÍ S VEĽKÝM MNOŽSTVOM RAFINOVANÝCH SACHARIDOV! (z vyššie popísaných dôvodov)

 

Práve preto:

  • jedlá typu „fast food“ sú tak nezdravé (kombinácia rafinovný sacharid + tuk + soľ).
  • preto všetky kulturistické a fitness diéty propagujúce veľa sacharidov a skoro žiaden tuk...sú v podstate v prípadoch silno motivovaných ľudí (akým som bol aj ja v mojich začiatkoch) tiež účinné. No opýtajte sa tých ľudí na to, ako pri tom trpia, ako sa obmedzujú a čo nasleduje po takýchto obdobiach. A uprímne? Z toho čo vieme, nie je to zdravé (telo potrebuje tuk). A nie je to udržateľné z dlhodobého hľadiska.
  • bežné prílohy nerobia dobrotu vo vašej snahe schudnúť, či byť zdravší.
  • k praženici si nemusíte dávať chlieb
  • živočíšny tuk sám o sebe nezabíja ľudí (5)
  • čítajte daľej tento profil

 

Je to iba o zvyku. Áno poviete si, čo tu trepem, naše staré matere to tak 100 rokov robili (vajíčka + chlieb). Ja vám však poviem, že naše prehistorické staré matere to tak 500 tisíc rokov (a viac) nerobili. A nehovoriac o kvalite dnešného chleba a množstve pohybu.

Nie, riešením nie je ani „Norbi-ojeb“, aj s ich zdraviu škodlivým hydrogenovaným rastlinným tukom (6), ktorý dávajú do chleba a možno aj iných výrobkov (minule som bol v predajni) s 20 ingredienciami v zložení. Síce slogany: nízky obsah uhľohydrátov a nízky glykemický index – trafili pointu, no čo dostávate do tela popri tom, iba Boh, Norbi a „povinné zloženie na každom výrobku“ vie. Čítajte ho (ale škoricu majú chutnú, tú som si kúpil).

Nehľadajte skratky

Nie je lepšie staviť na jednoduchšie riešenia, akou je obyčajná zmena stravovacích návykov? Budem papagájovať, ale zníženie príjmu cukru, spracovaných sacharidov, eliminácia nebezpečných trans tukov (tie hydrogénované, stužené), zvýšenie príjmu naturálnejších foriem sacharidov (zelenina, poprípade strukoviny), zníženie omega6 a zvýšenie omega3 (7) vás dovedú do rovnakého cieľa ako napríklad norbi, či fitness ultra nízkotučný štýl. Len s prospešnejším účinkom na vaše zdravie. Redukcia konzumácie živočíšneho tuku, či cholesterolu s tým naozaj nemá skoro nič spoločné.

Verím, že v tomto článku som vám aspoň z časti prezradil, ako na to a že sa na základe priložených štúdii a pre mňa logických súvislostí, vôbec nejedná o chorý a šarlatánsky výmysel jedného mladého muža, ktorý iba chce zaujať a získať veľa plno lajkov na svoju stránku (no ked Bebe Brumík môže mať 17 tisíc??).

P.S. Paradoxne, ak zmysel tohto textu zaradíte do vášho jedálnička počas týždňa, kedykoľvek počas víkendu vám pizza, či mamkin koláčik absolútne neublíži. Podľa mňa tu je tajomstvo, ako si užiť život aj s nezdravým jedlom, ktoré všeci máme tak radi. Nie je dôvod ho úplne vylúčiť (pamätajte dávka je jed).

P.S. 2 Text venovaný bežnej populácii. Pre aktívnych športovcov to musí byť jemne upravené. Pre ľudí tolerujúcich sacharidy to môže byť jemne upravené.

Autor článku: Radovan "RadyActive" Gergeľ. Viac si od neho môžete prečítať na jeho FB profile

ZDROJ:
1. M. B. Katan at el., ”Dietary oils, serum lipoproteins, and coronary heart disease,“ American Journal of Clinical Nutrition 80, no.5 (2004)
2. S. Liu et al., “A prospective study of dietary glycemic load, carbohydrate intake, and risk of coronary heart disease in US women,“ American Journal of Clinical Nutrition 71, no. 6 (2000)
3. M.U. Jakobsen et al., “Intake of carbohydrates compared with intake of saturated fatty acids and risk of myocardial infarction: importance of the glycemic index,“ American Journal of Clinical Nutrition 91, no. 6 (2010)
4. J Am Coll Cardiol, “Consumption of saturated fat impairs the anti-inflammatory properties of high-density lipoproteins and endothelial function,“ Epub 2006
5. William E.M. Lands, “A critique of paradoxes in current advice on dietary lipids,“ Lipids 38. no. 4 (2003)
6. Charlene Laino, “Trans Fats Up Heart Disease Risk,“ WebMD Health Newa,November 15, (2006)
7. A.P. Simopoulos,“Evolutionary aspects of diet, the omega-6/omega-3 ratio and genetic variation: nutritional implications for chronic diseases,“ World Review of Nutrition and Dietetics 83 (1998)
8. J. Bowden, S. Sinatra, „The Great Cholesterol Myth,“ Fair Winds Press (2012)


Autor článku

rady.active@cvicte.sk

Radovan Gergeľ

"V dnešnej dobe nie je problém získať informácie. Problémom je si správne vybrať. Chcem vám rokmi skúsenosti a štúdia iba ušetriť cestu..."

http://www.radyactive.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Radyho Zrno Múdrosti: Veľká živočíšna lož (2)

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.