9. MAR 2017

Repkový olej ako neoddeliteľná súčasť dobrého stravovania

redakcia

Repkový olej by sa mal stať stálou súčasťou výživy. Má všestranné použitie i viaceré zdravotné výhody. 

Jeho hlavným pozitívom je obsah mastných kyselín, ktorý je v porovnaní s inými populárnymi rastlinnými olejmi výnimočne priaznivý. Obsahuje najmenej nasýtených mastných kyselín, ich obsah je dvakrát nižší ako v olivovom alebo slnečnicovom oleji. Zároveň obsahuje veľa esenciálnych nenasýtených mastných kyselín zo skupiny omega-3, patriacich k nedostatočne zastúpeným v našej strave [1]. Obsahuje 56 – 68 % kyseliny olejovej, 18 – 22 % kyseliny linolovej (omega-6), 10 – 13 % kyseliny alfa-linolénovej (omega-3), 4 – 6 % nasýtených mastných kyselín (palmitovej a steárovej), 0 – 2 % kyseliny erukovej (v odrodách šľachtených v minulosti táto kyselina tvorila polovicu z celkového obsahu mastných kyselín) [2]. Kyselina olejová patrí medzi mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa ľahko premieňajú na energiu.

Nezabúdajte na kyseliny omega-3!

Mastné kyseliny ALA a LA zo skupiny omega-3 a omega-6, ktoré repkový olej obsahuje, pomáhajú udržiavať správnu hladinu cholesterolu v krvi (priaznivé účinky sa prejavujú pri konzumácii aspoň 2 g (ALA) a 10 g (LA) denne). Ako vieme, vysoký obsah cholesterolu v krvi zvyšuje riziko ochorenia koronárnych tepien. Tieto kyseliny teda môžu pomôcť v prevencii vzniku civilizačných ochorení, kam patrí napríklad infarkt. Podľa údajov OECD sú srdcovo-cievne ochorenia na popredných priečkach v rebríčku príčin smrti Slovákov [3]. Dostatočný príjem omega-3 a omega-6 tukov je teda pre náš organizmus kľúčový. Príčinou nedostatku týchto látok je nevyvážená strava – jeme veľa priemyselne spracovaných potravín, no málo rýb a priaznivých tukov [4].

Ďalším problémom je aj nepomer medzi omega-3 a omega-6 tukmi v našej strave. Hoci v oboch prípadoch ide o prospešné látky, treba mať na pamäti, aby boli v jedálničku zastúpené v správnom množstve – väčšinou sa udáva pomer 2:1 (omega-6 ku omega-3). Avšak podľa štatistík reálne konzumujeme tieto tuky v pomere 20:1 až 50:1, čo je pre náš organizmus veľké riziko [5]. Ak si napríklad dáme jednu polievkovú lyžicu olivového oleja, do tela doplníme 103 mg omega-3 tukov a až 1318 mg omega-6 tukov. Nie je ťažké vypočítať si, že pri tomto tuku ide o veľký nepomer. V prípade repkového oleja je to však inak. Vyznačuje sa totiž ideálnym pomerom omega-6 k omega-3 mastným kyselinám, obsahuje aj kyselinu olejovú v množstve podobnom olivovému oleju [6].

Z toho vyplýva, že by sme mali dbať nielen na príjem prospešných nenasýtených kyselín ako takých, ale aj sledovať pomer ich zastúpenia v našej strave. Mali by sme si voliť výrobky,  ktoré spĺňajú potrebné kritériá, ako je napríklad repkový olej.

Repkový olej ako zdroj ďalších živín

Repkový olej má vysoký obsah vitamínu E a provitamínu A. Vitamín E je dôležitý antioxidant a vitamín rozpustný v tukoch. Pomáha bojovať proti škodlivým voľným radikálom, ktoré vedú k narušeniu funkcie buniek.

Tipy na používanie repkového oleja

Jednou zo zásad správnej výživy je preferovanie lokálnych potravín. Repka olejná, z ktorej sa olej vyrába, sa v Európskej únii, a teda aj na Slovensku, pestuje hojne.

Ďalším pozitívom je neutrálna chuť repkového oleja, vďaka čomu má v kuchyni všestranné využitie. Repkový olej si udržuje čerstvosť dlhšie, a to vďaka veľmi dobrej oxidačnej stabilite. Je vhodný na vyprážanie, pečenie a prípravu šalátov. Vyznačuje sa dobrou odolnosťou voči tepelným zmenám a tiež dobrou stabilitou chute a vône, takže počas vyprážania nevydáva nepríjemný zápach. Potraviny vyprážané na repkovom oleji majú v porovnaní s inými tukmi až o 5 až 10 % nižšiu energetickú hodnotu vďaka ľahkému odtečeniu oleja z pokrmu. Repkový olej sa tiež vyznačuje dobrými vlastnosťami pri pečení – je ideálny na prípravu koláčov z  piškótového cesta alebo aj na prípravu zálievok, šalátov a majonéz [7].

Referencie:
[1]Krygier K. “Światowa i krajowa pozycja oleju rzepakowego jako surowca oleistego”. Przem.Spoż. 51, 35, 1997
[2]Bartkowiak-Broda I. “Nowe odmiany rzepaku, nowa jakość oleju”, w: „Olej rzepakowy – nowy surowiec, nowa prawda.” Krzymański J. (red.), wyd. PSPO, Warszawa, 2009, s. 7-24
[3]https://www.cdc.gov/heartdisease/facts.htm
[4]http://www.worldlifeexpectancy.com/slovakia-coronary-heart-disease
[5]Bartkowiak-Broda I. “Noweodmianyrzepaku, nowajakość oleju”, w: „Olej rzepakowy – nowysurowiec, nowaprawda.” Krzymański J. (red.), wyd. PSPO, Warszawa, 2009, s. 7-24
[6]Bartkowiak-Broda I. “Nowe odmiany rzepaku, nowa jakość oleju”, w: „Olej rzepakowy – nowy surowiec, nowa prawda.” Krzymański J. (red.), wyd. PSPO, Warszawa, 2009, s. 7-24
[7]Krygier K. „Właściwości użytkowe rafinowanego oleju rzepakowego”, w: „Olej rzepakowy – nowysurowiec, nowaprawda”Krzymański J. (red.), wyd. PSPO, Warszawa, 2009, s. 89-92

repkový olej veľké správne logo

Zdroj foto: flickr.com


DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Repkový olej ako neoddeliteľná súčasť dobrého stravovania

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

mhrivnak
mhrivnak
 15.3.2017 11:58

Dobrý deň,
dakujem za zaujimavý článok. Chcel by som sa opýtať, ako si vybrať kvalitný repkový olej. Predpokladám, že aj tu platí, že nie je olej ako olej...
dakujem
pekný den

 

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 960
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.