4. NOV 2015

Schudnúť a nepribrať ako základ úspešnej diéty

redakcia

Snažíte sa schudnúť a prebytočné zásoby si vás aj tak vždy nájdu. Skúšate rôzne diéty so zaručeným účinkom, ale akonáhle s nimi skončíte, ste naspäť tam, kde ste nechceli byť. Uvedomujete si, aké malé chybičky vás môžu deliť od cieľa?

Prichádza zima a telo si akoby samo vyhľadáva podkožné zásoby. Tiež sa menej hýbete, vyhovárate sa na kopu práce, na zimu vonku, na chladničku, ktorá sa sama otvára a hostí vás, a iné nezmysly, ktoré môžu za kilečká navyše. Aj napriek tomu, že si uvedomujete ako váš príjem prekračuje výdaj, upokojujete sa tým, že plavková sezóna skončila. Existuje však aj iné riešenie, ako sebaľútosť a výhovorky. Tu je hneď niekoľko dôvodov, prečo váš systém možno nefunguje!

Stravujete sa nesprávne

Držíte diéty, ktoré pre vaše telo nie sú prirodzené. Je nespochybniteľné, že pre spaľovanie potrebujete znížiť kalorický príjem. Nie je však nutné zbavovať sa potravín, ktoré sú nutrične hodnotné, pretože istá diéta ich vylučuje. Najlepšie je vyvinúť si správny systém prispôsobený vášmu životnému štýlu.

Diéty, ktoré vás ukracujú o potrebné bielkoviny, a tým pádom aj o silu, nie sú trvalo funkčné a nemôžu vám do budúcnosti zaručiť vašu vysnívanú hmotnosť. Určite nie je potrebné, aby ste vylúčili konkrétnu potravinu, čo vám zabezpečí navždy ideálnu postavu. Chcete totiž schudnúť a vyhnúť sa toľko obávanému jojo efektu, nie sa týrať.

Dôležité je aj načasovanie vašich jedál. Určite ste už počuli radu „jedz málo a často“. Ak vám však vyhovuje jesť trikrát denne vo väčších porciách, nemusí to byť nutne dôvodom nefunkčnej diéty, a už vôbec nie priberania. Je len na vás, ako si porcie rozvrhnete, dôležité je, aby sa jedlá skladali z vyváženého pomeru bielkovín, tukov a sacharidov a nepresahovali odporúčaný príjem kalórií.

U priemernej ženy je odporúčané množstvo prijatých kalórií 1 800 až 2 300 kcal. U mužov približne od 2 000 do 2 800 kcal. Závisí to však hlavne od vášho veku, výšky, váhy a od fyzickej aktivity, ktorú vykonávate. Optimálna hodnota prijatých kalórií je u každého z nás rozdielna. Rovnica je však jednoduchá, menej prijať, viac vydať.

Nie je správne, aby ste svoj kalorický príjem stavali len na jedlách, ktoré sú kaloricky „neškodné“. Príjem bielkovín vám pomáha pri odbúravaní tukov. Úplné vylúčenie sacharidov vám môže na istú chvíľu naštartovať metabolizmus, nemusí to však fungovať dlhodobo a vy sa môžete ukrátiť o „tie dobré“ cukry z ovocia a obilnín, ktoré obsahujú dôležité vitamíny a minerály pre váš organizmus.

Tzv. „diétne“ jedlá a nápoje s nulovým obsahom cukru a tuku tiež nie sú východiskom vášho problému. Ak si potrebujete dopriať sladený nápoj, doprajte si. Dbajte však na to, aby ste ním v žiadnom prípade nezaháňali smäd. Dostatok tekutín – minerálnej vody, nesladených čajov a obyčajnej vody je podstatný nielen pre vašu postavu, ale pre celkové zdravie. Pitný režim by ste nemali podceňovať, pretože sami viete, že niekedy môže byť váš neustály hlad len „prezlečený smäd“. Pomôcť dokážu aj výživové doplnky na chudnutie.

Podceňujete tréning

Myslíte si, že dokážete zdravo a nenáročne zhodiť nadbytočné kilá bez cvičenia, dokonca bez hocijakej fyzickej aktivity. Vyhýbate sa prechádzkam, dokonca aj schodom, a celú diétu budujete na „chudobnom“ jedálničku? Alebo ste vo fáze „musím rýchlo schudnúť“ a násilne sa tlačíte do aeróbnych aktivít, ktoré vám vôbec nie sú blízke? Určite viete, že ani jedna z týchto ciest nevedie k trvalej spokojnosti. Ak ste si určili cieľ - ideálnu hmotnosť, ktorú chcete dosiahnuť, budete potrebovať trpezlivosť a vytrvalosť, avšak dlhodobú.

Ak patríte medzi typy, ktoré nebaví žiadny šport, či už individuálny alebo kolektívny, určite sa nájde spôsob, ako svoju aktivitu počas dňa aspoň mierne zvýšiť. Niekedy postačí prejsť sa do práce, miesto kina zvoliť prechádzku alebo si zakázať vstúpiť do výťahu. Nezabúdajte pritom na stravu a spomínané počítanie kalórií, ak sa vám podarí udržať kalorický deficit, telo si nové zásoby neuloží. Ak však potrebujete schudnúť tuk, vedzte, že bez fyzickej aktivity sa skôr ukrátite o živiny.

Bojíte sa silových cvičení a spoliehate sa na monotónne aeróbne cvičenia? Silnejšie a pevnejšie telo ale spáli viac kalórií. Pri diéte nemusíte zvyšovať počet opakovaní a znižovať váhy. Svaly sú predsa to, o čo nechcete prísť. Medzi chyby patrí aj tá, keď sa snažíte vybehať to, čo ste zjedli. Cvičenie vás musí baviť a športovať s nechuťou, len kvôli vytúženej postave, nie je dlhodobým riešením. Niekedy môže byť dôvodom neúspechu aj nadmerný stres a konzumácia jedla v strese. Nájdite si čas a vychutnajte si svoj pokrm, aj takáto banalita totiž môže ovplyvniť vašu postavu.

Pomôžte si

Ak ani napriek všetkému vaše telo nereaguje, možno potrebuje len mierne nakopnúť. Dôležité je, aby ste sa nespoliehali na zázračné riešenie, ktoré schudne za vás, bez vášho úsilia. Jednou z prírodných látok pomáhajúcich pri odbúravaní tuku je aj známy L-karnitín. Ako prírodná látka je k nášmu telu šetrný a stará sa o metabolizmus tukov. Keďže dodáva energiu zo spálených tukov a zvyšuje výkon, je veľmi obľúbený u kulturistov a športovcov.

Celkovo má však pozitívny vplyv na telesnú kondíciu a zdravie. Či už máte problém s podkožným tukom, ktorého sa neviete zbaviť, alebo ide o dlhodobý problém nefunkčnej diéty, môže vám v kombinácii s kalorickým deficitom a fyzickou aktivitou pomôcť aj tento doplnok výživy. Nezabúdajte na dostatok spánku, ktorý je potrebný pre správne fungovanie metabolizmu rovnako ako pitný režim.

Foto: Natasia Causse, Flickr https://goo.gl/fgvdtc

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Schudnúť a nepribrať ako základ úspešnej diéty

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.