17. DEC 2014

Semiačka sú pre ľudský organizmus pokladom

Mirka

Sú malé, no neuveriteľne zdravé i chutné. Nech už si vyberiete sezamové, tekvicové, slnečnicové, ľanové alebo chia, organizmus sa vám poďakuje.

Uvedomujete si zdravotné výhody semiačok, ale nechutia vám surové a bez soli? Stačí použiť osvedčený trik a ich konzumácia sa pre vás stane doslova pôžitkom. Ako na to?  Zmes rozličných semiačok jednoducho vložte do rúry, pokvapkajte olivovým olejom, dochuťte obľúbenými bylinkami a pomaly pečte. Takto upravené ich môžete jesť samotné, alebo pridať do šalátov či slaných pokrmov.

Denný príjem semiačok možno navýšiť i tak, že ich dáte do rozličných jedál, ako napríklad kaší, jogurtov či smoothies. Odporúčané denné dávky sa pri jednotlivých druhoch semien líšia, no ak si doprajete denne mix rozličných semiačok vo veľkosti hrste, nič nepokazíte. Práve naopak. Prečo teda semiačka pravidelne konzumovať?

Sezamové semienka prospievajú srdcu a bojujú proti úzkosti

Sú bohaté na mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré pozitívne ovplyvňujú hladinu cholesterolu v krvi. Obsahujú aj kvalitné proteíny prospešné pre svalovú hmotu: 100 gramov sezamových semiačok poskytuje cca 18 gramov bielkovín. Zastúpené fenolové antioxidanty chránia bunky pred škodlivými voľnými radikálmi. Sezamové semienka sú zdrojom kyseliny listovej a niacínu. Ten je bojovníkom proti úzkosti a neurózam. Nemožno zabudnúť na vápnik, horčík, železo, zinok, mangán a selén, ktoré sú pre zdravie človeka nevyhnutné. 100 gramov sezamu obsahuje 573 kcal.

Tekvicové semená sú nabité proteínmi i vitamínmi skupiny B

100 gramov tekvicových semien má cca 550 kcal. Sú bohaté na bielkoviny: 100 gramov obsahuje až 30 g proteínov. Ďalej na tuky, konkrétne na mononenasýtené mastné kyseliny. Ak máte problém s únavou, podráždenosťou či nervozitou, semená tekvice sú správnou voľbou. Obsahujú aminokyselinu tryptofán, ktorá sa zúčastňuje syntézy serotonínu, nazývaného aj hormón dobrej nálady. Bohato zastúpený je aj významný antioxidant vitamín E, ktorý chráni bunky pred poškodením a tiež prospieva pokožke. Nechýbajú ani vitamíny zo skupiny B, meď, mangán, draslík, železo, horčík a ďalšie látky.

Ľanové semená odstránia zápchu a dodajú omega-3 mastné kyseliny

Aj semiačka ľanu sú bohaté na kalórie (534 kcal/100 g), ale ich pozitívnych účinkov je neúrekom. Sú jedným z najvýznamnejších rastlinných zdrojov omega-3 nenasýtených mastných kyselín, ktoré prospievajú srdcu a chránia pred vznikom civilizačných ochorení. Vláknina prospieva tráveniu a pravidelnému vyprázdňovaniu, vitamín E je ochrancom organizmu a posilňuje imunitný systém. Vitamíny zo skupiny B sú nevyhnutné na správne fungovanie metabolizmu a nervovej sústavy. Ani v týchto semiačkach nechýbajú živiny ako železo, horčík, vápnik, zinok či selén.

Odporúčame: Das gesunde Plus  ľanové semená celé (500 g), ktoré majú jemnú orechovú chuť a môžu sa mixovať s mliekom, ovocnými a zeleninovými šťavami. Veľmi dobre chutia s jogurtom, tvarohom, s müsli alebo ovocným šalátom. Vhodné na varenie i pečenie. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm ľanové semiačka

Chia semiačka obsahujú ideálny pomer zdravých tukov a prospievajú svalom

Donedávna boli chia semiačka pomerne neznáme, no situácia sa rýchlo mení. Obsahujú kvalitné proteíny, zdravé tuky, vlákninu, vitamíny, minerály a ďalšie živiny. Výnimočné sú aj tým, že pomer zastúpených omega-3 a omega-6 mastných kyselín je ideálny, konkrétne 1:4. Väčšina z nás konzumuje hlavne veľa omega-6 tukov (15:1 v prospech omega-6 a dokonca i viac), čo je z dlhodobejšieho hľadiska pre organizmus riziko. 

Odporúčame prečítať: Chia semiačka obnovujú svalovú hmotu po tréningu

Pšeničné klíčky prospievajú nervovej sústave a spomaľujú starnutie

Pšeničné klíčky sú zdrojom komplexných sacharidov, vlákniny, bielkovín, vitamínov skupiny B, vitamínu E, draslíka, železa, vápnika, draslíka atď. Zastúpené sú aj prospešné omega-3 mastné kyseliny. Aké sú ich hlavné zdravotné výhody? Posilňujú imunitný systém, zdravie srdcovocievneho aparátu, sú prevenciou rakoviny, spomaľujú starnutie, podporujú metabolizmus, prospievajú svalom atď. Mali by ich jesť aj tehotné ženy, pretože sú zdrojom kyseliny listovej. 

Odporúčame: Das gesunde Plus  pšeničné klíčky (250 g), obsahujú dôležitú časť pšeničného zrna: klíčok. Sú bohaté na vitamín E. Sladkasté pšeničné klíčky si môžete vychutnať s mliečnymi produktami alebo müsli. Chutia dobre aj ako prísada do chlebov, pečiva alebo pokrmov, môžete nimi posypať polievky alebo šaláty. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm klíčky


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Semiačka sú pre ľudský organizmus pokladom

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.