9. DEC 2014

Škorica stabilizuje krvný cukor a zabraňuje prejedaniu

Mirka

Voňavá, sladká a zdravá škorica by nemala na našom stole chýbať ani v zime a počas vianočných sviatkov. 

Počas zimných mesiacov a hlavne Vianoc máme tendenciu jesť viac sladkých jedál. Sladkosti spôsobujú výkyvy krvného cukru, ktoré sa prejavujú únavou, podráždenosťou, neschopnosťou sústrediť sa a opätovnou neodolateľnou chuťou maškrtiť. Samozrejme, ak si nedáme pozor, čoskoro sa to prejaví aj na váhe. Dá sa tomu vôbec nejako zabrániť?

Škorica stabilizuje krvný cukor

Jednou z možností je pravidelná konzumácia škorice, ktorá má schopnosť vyrovnávať úroveň cukru v krvi. To je prospešné nielen pre tých, ktorí milujú sladkosti, ale aj pre diabetikov. Zaujímavá štúdia bola uverejnená ešte pred niekoľkými rokmi v časopise The American Journal of Clinical Nutrition. Odborníci zo Švédska testovali vplyv škorice na krvný cukor tak, že účastníkom dali skonzumovať sladké jedlo bez škorice a so šiestimi gramami tejto sladkej koreniny. Zistili, že po zjedení pokrmu so škoricou došlo k výraznému zníženiu nárastu hladiny cukru v krvi po jedle a účastníci zostali dlhšie sýti (1). Za optimálnu dennú dávku sa považujú 1-2 čajové lyžičky škorice.

Navyše škorica je bohatá aj na mangán, vlákninu, vápnik, éterické oleje (škoricový aldehyd, eugenol) a ďalšie látky. V zimných mesiacoch oceníte i jej schopnosť organizmus zahriať a to najmä vtedy, keď si neviete poradiť so studenýmu rukami a nohami.

Pozitív škorice je však oveľa viac, tak napríklad:

  • zabraňuje vzniku krvných zrazenín
  • je bojovníčkou proti baktériám, hubám a plesniam (vrátane vaginálnej mykózy spôsobenej premnožením kvasiniek Candida albicans)
  • podporuje kognitívne funkcie mozgu
  • prospieva tráviacemu traktu, pretože je zdrojom vlákniny
  • chráni pred srdcovocievnymi ochoreniami
  • prináša úľavu pri prechladnutí a chrípke, pretože jej korenistá vôňa organizmus zahrieva (ideálna je v spojení so zázvorom)
  • je silný antioxidant, ktorý chráni organizmus pred škodlivými voľnými radikálmi
  • je významné anestetikum a antiseptikum
  • zmierňuje kŕče pri menštruácii
  • za vyskúšanie stojí aj schopnosť zmierňovať príznaky celulitídy
  • znižuje riziko vzniku Alzheimerovej choroby a roztrúsenej sklerózy

Ako konzumovať škoricu?

Škorica sa hodí najmä k sladkým pokrmom. Pridajte ju k doma pripravovaným zdravým pochúťkam či k ovseným vločkám. Výborne chutí i s kávou, čokoládou a jedlami z ryže. Výborné je aj spojenie s ovocím, ako napríklad s banánmi, jablkami či hruškami.

Dajte si pozor na výber škorice

Zvyknete škoricu kupovať bežne v obchode? Potom ide zväčša o nepravú škoricu získanú z čínskeho škoricovníka. Je tmavohnedá, má silnejšiu chuť i arómu. A čo je hlavné, jej kvalita je podstate nižšia, čo sa odzrkadľuje aj na nižšej cene. Navyše obsahuje toxickú látku s názvom kumarín, ktorý má pri vyššom množstve negatívne účinky na trávenie a môže spôsobiť ťažkosti s pečeňou. Najkvalitnejšia škorica sa získava z cejlónskeho škoricovníka a tú zoženiete v špecializovaných obchodoch.

Odporúčame prečítať: Osem korení života

Zdroj: ajcn.nutrition.org

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Škorica stabilizuje krvný cukor a zabraňuje prejedaniu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.