Skutočný príbeh trénerky: ako vás dá cvičenie dokopy aj po úraze

Niekedy nepriazeň osudu môže pomôcť novému životnému štýlu. Ako sa popasovala Zora Ochodnická s tým svojím a nakopla sa nanovo, sa dozviete nižšie.

Skutočný príbeh trénerky: ako vás dá cvičenie dokopy aj po úraze
Zdroj: Martin Hrehor
18. OKT 2018

Zora Ochodnická je a vždy bola veľmi aktívnou ženou. Pohybu sa venuje už 25 rokov, je cvičiteľkou a dokonca vymyslela svoje vlastné cvičenie. Jedného dňa prišiel zlom a práve o ňom sme sa rozprávali.

“Po 25 rokoch som potrebovala zmenu. Rozhodla som sa ísť pracovať do Dánska. Riadila som hotel a veľa som pri tejto práci sedela. Či už za počítačom alebo na recepcii. Jedného dňa som sa však počas obliekania nedokázala vystrieť.

Myslela som si, že je to len malý blok a že to rozchodím. Začalo ma to dosť bolieť, chodila som na rehabilitácie a nevedeli mi pomôcť ani fyzioterapeuti. Neustále sa to zhoršovalo a lekár povedal, že sa s tým mám naučiť žiť," hovorí profesionálna trénerka Zora Ochodnícka. 

Daň za sedavý spôsob života

Zora tvrdí, že ak človek začne viac sedieť, začne lenivieť. Vyskúšala viacero veľmi bolestivých techník a nakoniec sa  dostala k osteopatovi, ktorý napráva kosti. Ten sa rozhodol, že na ňu skočí, čím jej ešte viac zacvikol vyskočené platničky a na pravej strane kompletne roztrhol svaly. Práve v Dánsku pochopila, že sa tam nevie dať dokopy a ako správneho patriota ju to ťahalo späť na Slovensko, kam sa po takmer štyroch rokoch aj vrátila.

"Mala som 3 prietrže, teda 3 vysunuté platničky, z čoho jednu ľudovo povedané vytečenú, o čom som ani nevedela. V takýchto bolestiach som fungovala 8 mesiacov a stále som dúfala, že to prejde. Paradoxne mi však ani nič nepomáhalo. Skúšala som všeličo, ale nič nezaberalo, až som si uvedomila, že som prestala cvičiť vlastné cvičenie EFEKT. A tak som sa k nemu vrátila.Po 2 a pol mesiacoch  pravidelneho cvičenia som sa dala absolútne do poriadku, že som mohla zrazu behať, kolobežkovať, bicyklovať a konečne aj poriadne spať," hovorí Zora s odstupom času. 

Zora Ochodnická

Pre ženy 30+

Vymyslela cvičenie nielen pre seba, ale aj iné ženy, ktoré už nechcú skákať, majú deti a nie sú zvyknuté na záťažové tréningy. Ide o posilňovanie s vlastnou váhou na podložke. Natočila aj motivačné video a dostala ponuku zúčastniť sa súťaže FIT LEADER.

Kľúč pri zotavovaní

“Každý fyzioterapeut, ktorého som navštívila mi povedal niečo iné. Jeden radil, že mám cvičiť chrbát, druhý zas, že mám cvičiť brušné svalstvo. Skúsila som dokonca aj SM systém. Pochopila som, že každý z nás sme individuálny a každému sedí niečo iné. Nemôžem tvrdiť, že moje cvičenie je najlepšie, ale určite je jedinečné a hlavne nadčasové. Pred 20 rokmi som vychádzala z kalanetiky a časom som ho zlepšovala.Teraz sa volá Zora Efekt," hovorí Zora.

Tiež tvrdí, že ak máte problém s chrbticou, netreba cvičiť len chrbticu, ale treba to brať komplexne a nezájť cez bolesť, skôr v menšom rozsahu a menším počtom opakovaní.

Zora Ochodnícka

Dva dôležité cviky

Sú dve kľúčové oblasti: skrátená šľacha a druhý je sadnúť si na tenisovú loptičku v bolestivom bode a chvíľu rolovať a následne rozmasírovať. Veľmi to bolí, ale čím viac sa tento bod masíruje, tým viac sa budete vystierať. Zora radí cvičiť tak, ako každému vyhovuje. Počas liečby vyskúšala rôzne vyťahovacie a rehabilitačné cvičenia. Dva z nich jej najviac pomohli a veľmi sa jej zapáčili. Jeden je vyťahovanie šľachy či svalu - odborne pološľachovitý sval,  ktorý sa skracuje dlhým sedením. Nachádza sa medzi stehnom a brušnou dutinou. Jeho prevedenie ukazujem na videu. Pravidelným cvičením sa zlepšuje držanie tela a prestáva bolieť bedrovo-krížová oblasť. 

Druhý je masírovanie Trigger pointu - bod v strede sedacieho svalu, keď stuhne a zapáli sa, spôsobuje rôzne problémy a bolesti. Fyzioterapeuti už veľmi dobre vedia, ako sa s ním popasovať, ale našťasite existuje jednoduchá automasáž s tenisovou loptičkou, na ktorú si jednoducho sadneme polovicou sedacieho svalu, jednu nohu si prelozíme cez druhú a krúživým pohybom si sami masírujeme bolestivý bod.

Ako sa udržiava fit?

Ako sama tvrdí, v dnešnej dobe nie je tajomstvom že myslenie je nadradené mechanike, teda najprv je myseľ až potom telo. Pozitívne myslenie je silné. Nastaviť si myseľ, nikdy sa nevzdať a myslieť na to, že telo je sluha a nie pán. Nedovoliť telu, aby nám rozkázalo, že zrovna teraz sa niečo nedá a výjsť z komfortnej zóny.

Strava ako priateľ

"Jem úplne bežnú, klasickú stravu ale vyhýbam sa umelým sladidlám, chemickým látkam a cukru. Pokiaľ sa to dá. Osobne nepijem alkohol, nefajčím a nepijem kávu. U mňa je to len voda a čaj. Snažím sa jesť jednoducho, nie som za žiadne novinky, inklinujem k návratu k pôvodnej strave, aj keď v dnešnej dobe práve to je niekedy ťažké. Nedám dopustiť na výživové doplnky a najmä kolagén. Ide o môj vlastný výrobok pod názom Golden kolagen. Nielen pre pleť ale pre celé telo, teda od vlasov a nechtov až po šľachy," hovorí na záver Zora.


Autor článku

aktivna matka

Adela Jasenovcova

Redaktorka Cvičte.sk. Akreditovaná inštruktorka aerobiku, držiteľka certifikátu z jogy a zumby. Rada beháva, robí jogu a v voľnom čase sa venuje literárnej tvorbe. Pracuje ako redaktorka pre online, aj printové médiá, miluje knihy a svoju rodinu.

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Skutočný príbeh trénerky: ako vás dá cvičenie dokopy aj po úraze

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1402
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.