29. APR 2014

Solím, solíš, solíme

Závisí od nej nielen chuť jedla, ale aj vitalita nášho organizmu. Soľ je nevyhnutnou zložkou medzibunkovej tekutiny, krvnej plazmy, či lymfy a reguluje viacero dôležitých procesov v tele. A predsa okolo nej koluje viacero fám a nepravdivých tvrdení. Jedna skupina ľudí tvrdí, že jej konzumáciu by sme mali čo najviac obmedzovať, druhá vyznáva jej pozitívne účinky. My sme za vás hľadali, kde je pravda.

Kuchynská soľ a jej ohovárané dvojča

Minerálne látky a sodík, ktoré sú v soli obsiahnuté, majú pre telo životne dôležitú úlohu. Keďže si ich organizmus nevie vytvoriť sám, je nevyhnutné prijímať ich pravidelne v strave. Najčastejšie ich do tela dostávame v podobe kuchynskej soli, čo je vlastne zlúčenina chloridu sodného. V modernej spoločnosti sa na kuchynskú soľ často pozeráme s akýmsi predsudkom, že ide o produkt potravinárskeho priemyslu, ktorý s prírodou nemá nič spoločné. Tento predsudok vyvolal boom príchodu morskej soli do našich jedálničkov, avšak od pravdy má dosť ďaleko. Kuchynská soľ totiž pochádza z podzemných ložísk soli, takzvaných soľných dolov, ktoré majú rovnaký „morský“ prapôvod. Na rozdiel od kamennej, kuchynskej soli, ktorá sa získava banským ťažením, pochádza morská soľ z odparenia morskej vody. Zložením sú takmer identické, morská sestra však obsahuje i jód a rôzne minerálne látky, ktoré podporujú napríklad správnu činnosť štítnej žľazy. Odporcovia kamennej soli však prízvukujú, že čistením kuchynského „dvojčaťa“ sa nabúra jej prirodzené zloženie a ochudobní ju od rôznych prvkov. Či už sa prikloníme k jednému alebo druhému táboru, účinok soli samotnej je veľmi významný.

Ionty sodíka a chlóru, spolu s ďalšími minerálmi a stopovými prvkami, sa starajú napríklad o správnu funkciu srdca, či nervov, udržujú krvný tlak i hladinu rovnováhy tekutín v tele, pomáhajú do organizmu vstrebávať rôzne látky v črevách i obličkách. Samotný roztok chloridu sodného je využívaný aj v medicíne ako významné záchranné koleso. Keďže je súčasťou iontových zložiek krvi, slúži tiež ako okamžitá krvná náhrada.

Presolený život

Napriek všetkým možným pozitívnym účinkom sa proti nadmernej konzumácii soli viedla dlhé roky ostrá debata. Lekári a nutriční odborníci začali upozorňovať, že časté a hojné solenie je príčinou vzniku obličkových kameňov, kardiovaskulárnych ochorení, zvýšeného krvného tlaku, ako aj obezity, keďže soľ na seba významne viaže vodu a tým ju v tele zadržuje. Ľudský organizmus obsahuje približne 150 gramov soli, z čoho sa asi jedna desatina denne vylúči močom, alebo aj slzami. Naša denná potreba soli sa pohybuje v medziach 6 až 8 gramov, čomu zodpovedá približne 2,6 gramov potrebného sodíka. Významne ju však ovplyvňuje individuálny zdravotný profil a aktivity. Napríklad športovci a ľudia s namáhavou fyzickou prácou spotrebujú, či skôr vypotia väčšie množstvo soli, ktoré je následne potrebné doplniť. K úbytku soli dochádza aj pri hnačkách, horúčkach, či dokonca po plači. Následný nedostatok môže spôsobiť únavu, kŕče svalstva, slabosť, pokles krvného tlaku a mdloby. Ale ani nadmerné solenie nie je bez negatívnych pridružených javov. Artritída, či osteoporóza, problémy s obličkami a vysokým krvným tlakom vznikajú práve dôsledkom nadmerného solenia.

Napriek spomínanej odporúčanej dávke 6 až 8 gramov je naša reálna spotreba takmer dvojnásobná. Soľ totiž do tela dostávame nielen vo forme jej čistého extraktu, ale aj v podobe rôznych potravín. V tomto smere, žiaľ, na rebríčku slanosti vyhrávajú najmä presolené fastfoodové produkty a rôzne polotovary, nehovoriac o pochutinách, akými sú chipsy, nachos, či pražené oriešky. Na ilustráciu si uvedieme príklad. Ak na raňajky skonzumujeme dva kúsky bieleho chleba s dvoma plátkami šunky a kopčekom kečupu, do tela okamžite prijmeme až 3,8 gramov soli. Ak si k tomu dáme osolenú paradajku a chlieb natrieme mierne slaným roztierateľným maslom, dostaneme sa na 4,2 gramy. A to sme iba pri raňajkách. Pokiaľ pridáme na obed pizzu, zvýšime denný príjem na 8 gramov a večera v podobe mäsa so syrovou omáčkou a ryžou nás dostane ďaleko za dennú normu, a to až na 12 gramov. 12 až 18 gramov soli denne je však podľa prieskumu priemerná denná spotreba dospelého Slováka, čo vysoko prevyšuje zdravú mieru. Ako z tohto začarovaného kruhu von? Nie je to až také zložité. Stačí dodržiavať pár zásad a odporúčanú normu nepresiahneme.

Odborníci radia:

  • Rôzne dochucovadlá, akými sú dressingy, kečup, omáčky, či horčica, nahradiť prírodnými, doma vyrobenými alternatívami.
  • Pri varení zbytočne nesoliť od oka, ale dochutiť si jedlo až na tanieri.
  • Pre zvýraznenie chuti pokrmov zameniť istú časť soli za cibuľu, sušené bylinky, alebo cesnak.
  • Vymeniť konzervované výrobky za čerstvé. Presolené nakladané uhorky, sterilizovaná cvikla, či hríby a olivy obsahujú nadmerný podiel soli, aj napriek tomu, že ide o zeleninu. Ich varené a až následne dochutené alternatívy sú vhodnejšou možnosťou, ako si udržať zdravý životný štýl.
  • Do jedálnička zaradiť potraviny s nízkym obsahom soli, do ktorých patria cestoviny, ryža, ryby a tvarohové syry.
  • Treba si uvedomiť, že soľ je závislosť ako každá iná. Naše chuťové bunky si na nadmernú konzumáciu veľmi ľahko zvyknú a môže to skončiť aj tak, že ešte pred ochutnaním máme v ruke soľničku a štedro posypávame. Postupné navykanie si na menej slané pokrmy môže byť cestou na dlhú trať, ale istotne sa nám vyplatí.
  • Vyskúšať môžeme aj varenie v pare, vďaka ktorému sa chute natoľko zvýraznia, že na presoľovanie ľahko zabudneme.

Zázračný soľný kúpeľ

Okrem priamej konzumácie môžeme soľ využiť vo svoj prospech aj inak. Nemyslíme teraz priemyselný zimný posyp snehu. Napríklad také kúpanie sa v soli nie je žiadnou modernou novinkou. Takúto formu relaxu a prírodného lieku využívali už v starovekom Egypte, či Grécku. V posledných rokoch sa pozitívnym účinkom morského kúpeľa prinavracia ich pôvodná sláva a s prídavkami rôznych byliniek, esenciálnych olejov, či kvetov ich nájdeme takmer v každej drogérii. Ide zväčša o morskú soľ, ktorá je na tento typ regenerácie najvhodnejšia, pretože okrem množstva minerálov, jódu a fluóru obsahuje veľké kryštály (takzvané vločky), ktoré sa vo vode lepšie rozpúšťajú. V čom sa však skrýva jej tajomstvo a blahodarný účinok?

  • Soľný kúpeľ stimuluje látkovú výmenu,
  • utišuje svalovú únavu,
  • už po 15 minútach sa dostavuje pocit psychického pokoja a zmiernenia nervozity,
  • teplý kúpeľ zlepšuje stav kože, či už ide o rôzne ochorenia, stavy vysušenia, alebo mastenia,
  • pomáha pri ženských ochoreniach, ochoreniach štítnej žľazy, či problémoch s dýchacím ústrojenstvom a dutinami,
  • jód obsiahnutý v morskej soli tlmí bolesť,
  • odstraňuje odumreté bunky kože, rozžiari a vyživuje pokožku tela.
Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Grant Cochrane)

Autor článku

fit

FIT štýl

FITštýl je inteligentný časopis pre dnešnú ženu, bez ohľadu na vek. Informuje o novinkách vo svete starostlivosti o zdravie, módy, krásy, technológií a aktívneho životného štýlu. V novom čísle nájdete aj rozhovor so Zuzkou Light!

http://www.casopisfitstyl.sk/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Solím, solíš, solíme

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.