5. MÁJ 2014

Stavte na sezónnosť! Vďaka jarným potravinám sa budete cítiť ako znovuzrodení

Janka

Premýšľate ako si na jar oživiť šatník? Nezabúdajte aj na revitalizáciu svojho jedálnička. Využite to najlepšie, čo nám ponúka jarné obdobie a dodajte svojej kuchyni jarný nádych! Na výber máte množstvo sezónnych potravín, ktoré vám dodajú energiu a dostatok výživných látok. Budete sa cítiť úžasne!

Jar je obdobím nových začiatkov. Po Veľkej noci, kedy sme si dopriali viac mastných jedál a sladkých dezertov, je najvyšší čas prečistiť si organizmus a využiť potraviny, ktoré nám ponúka jarná sezóna. Vôňa čerstvej zeleniny a ovocia zo záhrady a z trhov opantá vaše zmysly natoľko, že im neodoláte!

Prečo jesť sezónne potraviny?

Väčšie množstvo nevhodného jedla zaťažuje náš organizmus, čo vedie k častejším ochoreniam. Aby sme neboli chorí a unavení, pomôžu nám sezónne potraviny, ktoré prospejú tráveniu a dodajú potrebné vitamíny a živiny. Sezónne potraviny v správnom období dozrievania sú pre človeka nenahraditeľné poklady.

Než sa dostanú na pulty našich obchodov, urazia dlhú a náročnú cestu z druhého konca sveta. Pestovatelia používajú rôzne pesticídy, farbivá a konzervanty na to, aby napr. banány či paradajky prežili dlhú cestu a zostali žlté a červené. Sezónne produkty cestujú od miestnych farmárov k zákazníkovi len pár hodín, vďaka čomu si zachovajú cenné látky a chuť. Nie je nič lepšie, ako mať vlastnú záhradku plnú čerstvej zeleniny a ovocia!

Výhody sezónnych potravín

  • Sú čerstvé.
  • Majú viac chuti.
  • Môžete si byť istí, že v nich nájdete veľa vitamínov, minerálov a ďalších cenných látok.
  • Obvykle nie sú chemicky ošetrené.
  • Sú lacnejšie ako potraviny dovážané z iných podnebných pásiem.

Čo ponúka jar?

Na jar by sme mali konzumovať všetko zelené. Patria sem napr. špenát, špargľa, pažítka, šaláty, kaleráb, ale nezabudnite aj na reďkovku i jahody. Zelenina by mala tvoriť až 60 percent z nášho taniera a to nielen v jarnom období. Netreba zabúdať ani na ovocie a príjem vlákniny, ktorá pomáha pri vylučovaní škodlivín.

Jarné obdobie nám ponúka aj tieto zdravé potraviny:

Špargľa

Máj - špargle čas! Sezóna tejto zeleniny je v plnom prúde. Aj keď je zdravá a chutná, stále existuje veľa ľudí, ktorí jej neprišli na chuť.

Zásobáreň bielkovín, tukov, polysacharidov, vápnika, železa, horčíka, draslíka, vitamínu A, C, E.. To je špargľa! Jej výnimočnosť spočíva v tom, že pomáha vylučovať vodu a harmonizovať ľadviny. Vynikajúcu funkciu plní pri detoxikácii organizmu. Urýchľuje látkovú výmenu a celkovo posilňuje imunitu. Veľmi priaznivo pôsobí na kožné problémy. Popíjanie tohto nápoja vám pomôže, ak vás trápia ekzémy, alergie, či iné chronické neduhy. Dokonca sa hovorí aj o jej protinádorových účinkoch! Možno ju používať ako prevenciu či doplnkovú liečbu zákernej rakoviny. Vďaka komplexu cenných látok výrazne spomaľuje starnutie organizmu. Na omladenie je ako stvorená!

Ak chcete špargľu využiť ako liek na ľadviny, odporúča sa šťavu kombinovať so šťavou z mrkvy. Samostatne je totiž pre ľadviny veľmi silná!

Pažítka

Nepochybne najobľúbenejšia bylinka u nás! V tejto zelenine sa skrýva vysoké množstvo vitamínu C, tiež riboflavínu, draslíka, vápnika, fosforu, železa a betakaroténu. Podporuje chuť do jedla a tvorbu tráviacich štiav. Je ideálnou potravinou pre tých, ktorých trápi hypertenzia, keďže znižuje krvný tlak. Pochváliť sa môže aj svojou účinnosťou proti črevným parazitom. Považuje sa za vynikajúcu prevenciu rakoviny pažeráka, žalúdka, hrubého čreva, prsníkov i pľúc. Protisklerotický, dezinfekčný a imunostimulačný účinok z nej robia zázračnú liečivú zeleninu!

Pažítka je zeleninový druh, ktorý nemá na prostredie veľké požiadavky. Preto ju môžete pestovať aj na balkóne.

Reďkovky

Chcete si prečistiť organizmus od choroboplodných zárodkov? Konzumujte 6 reďkoviek denne! Obsahujú horčičné oleje, ničiace baktérie a plesne, ktoré sa uvoľňujú pri ich chrumkaní. Tak dezinfikujú sliznice úst, nosa a vedľajších dutín. Podporujú črevnú peristaltiku, teda sťahovanie, čím sa organizmus zbavuje toxínov. Odjakživa sa reďkovky používali na prevenciu tvorby ľadvinových, močových a žlčníkových kameňov. Ak chcete schudnúť, rozhodne nič nepokazíte, ak budú reďkovky súčasťou vášho jedálnička.

Jahody

Jahody majú mnohí radi pre ich sladkú chuť a jedinečnú arómu. To je však to najmenej, čo nám ponúkajú. Sú vhodným ovocím hlavne pre diabetikov a chudnúcich ľudí. Obsahujú totiž okolo 6-9 % cukrov, z toho fruktózu a glukózu. Fruktóza pre využitie v tele nepotrebuje inzulín a tiež chróm, ktorý je pre spracovanie cukru v organizme dôležitý. Ten je súčasťou aj niektorých syntetických antidiabetických prípravkoch. Toto sladké ovocie má pozitívne účinky na tráviaci systém. Je zdrojom ovocných kyselín, ktoré majú na tráviaci systém dezinfekčné účinky. Taktiež zlepšujú vstrebávanie železa z rastlinných potravín.

Z jahôd robí kvalitné ovocie pektín, ktorý priaznivo vplýva na tráviaci trakt a srdcovo-cievny systém. Aby toho nebolo málo, pri ich konzumácii dodáme telu vitamín C, vitamíny B, karotén, flavonoidy, fosfor, železo, mangán a meď. Ich červená farba je spôsobená prítomnosťou rastlinných pigmentov, t.j. polyfenolov s výrazným antioxidačným účinkom, čo z nich robí jedného z najsilnejších potravinových antioxidantov vôbec! Stačí jedna šálka jahôd a okrem toho, že prijmeme množstvo výživných látok, ešte k tomu ochránime svoj mozog na 6-12 hodín!

Sledujte záhradkársku sezónu

Uprednostnite to, čo rastie vo vašej záhrade či poliach! V prípade, ak sa rozhodnete ísť do obchodu, sledujte záhradkársku sezónu. Vaši susedia ešte nemajú dopestované paradajky a v obchode majú krásne, dokonalé plody? Môžete si byť istí, že boli pestované za podmienok, v ktorých príliš veľa zo slnka nenačerpali a pravdepodobne boli ošetrované rôznymi chemickými látkami.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net, SOMMAI

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Stavte na sezónnosť! Vďaka jarným potravinám sa budete cítiť ako znovuzrodení

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.