23. DEC 2015

Štedrá večera zdravo a chutne! Poradíme vám, ako na to

Nikola Danišová

Aj štedrovečerná hostina môže byť zdravá a môžete si ju bez výčitiek vychutnať. Lucia Méresová a Radoslav Cabúk nám prezradili niekoľko trikov, ako si užiť vianočnú večeru zdravo a chutne.

Strašiaky na štedrovečernom stole?          

„Pre mňa zdravo neznamená to, že si dám kapra na pare s udusenou zeleninou. Namiesto oblátky len jeden kúsok orecha, pretože v oblátke je cukor. A už vôbec to pre mňa neznamená, že si dám nejakú zdravú náhradu, ktorá je síce zdravá, ale mne nechutí a vôbec mi nepripomína Vianoce. Pre mňa štedrovečerná hostina zdravo znamená dodržiavať tradície a naplno si ju vychutnať! Nie cez prejedanie sa a darčeky, ale prostredníctvom ľudí, s ktorými ju strávim,“ vysvetľuje inštruktorka Lucia Méresová.

Lucia teda radí, aby ste si hostinu vychutnali tak, ako ste zvyknutí. Ak vám nejaké jedlo pripomína Vianoce, mali by ste si to teda poriadne vychutnať, a to bez akýchkoľvek výčitiek. No ďalej upozorňuje, že po Vianociach by sa človek mal vrátiť do „normálu“: „Cez Vianoce si teda doprajte a zvyšné dni v roku slovo vyprážaný ani len nevyslovte. Zapamätajte si, že jedno jablko, ktoré si človek vyčíta, škodí viac ako ,nezdravé᾿ jedlo, ktoré si človek vychutná.“

Luciine pravidlá na chutné prežitie Vianoc         

  • Prvé pravidlo: Na Štedrú večeru si dajte také jedlá, ktoré pre vás nesú chuť Vianoc. Vychutnajte si ich a zjedzte ich bez výčitiek. Ale po zvyšok roka jedzte zdravo a bez častých „veď raz za čas môžem“.
  • Druhé pravidlo: Radšej si dajte z nezdravého menej, ako keby ste sa mali prejesť zdravého.
  • Tretie pravidlo: Hýbte sa čo najviac. Prechádzky s celou rodinou sú jednoznační štedrovečerní víťazi.
  • Štvrté pravidlo: Nech pre vás sviatky nie sú o jedení. Nekupujte si šťastie cez kopec jedla a darčekov. Dávajte si šťastie prostredníctvom seba – vašou plnou prítomnosťou s blízkymi, pomáhaním, úsmevmi, objatiami, dlhými a častými rozhovormi.  Pretože Vianoce nerobia darčeky, ale ich darcovia.

Radoslav Cabúk má pre nás niekoľko receptov 

Ak ste sa predsa len rozhodli, že tohtoročnú Štedrú večeru chcete navariť zdravo, máme pre vás pár tipov od fitnes trénera a výživového poradcu Radoslava Cabúka. Ten pre vás zostavil celé štedrovečerné menu. Ak vám bude chutiť, ďalšie recepty nájdete na www.fitness-recepty.com.

Vianočná jucha s hubami   

„Takto si predstavujem, že by mohol vyzerať zdravší variant vianočnej polievky. Kto by chcel, môže ju doplniť klobásou ( ideálne kvalitnou domácou). V každom prípade nedávajte si k nej žiadny chlieb a ani iné pečivo,“ vysvetľuje Radoslav.

Ingrediencie:

jucha z kyslej kapusty, hrsť kyslej kapusty, sušené huby, cesnak, cibuľa, soľ, čierne korenie, červená sladká paprika, bobkový list, olivový olej

Postup:

Do hrnca si dáme juchu z kapusty, osolíme, pridáme čierne mleté korenie, bobkový list a privedieme do varu. Ak nám jucha zovrela, ochutnáme ju. V prípade, že je veľmi kyslá, prilejeme čistú vodu (primerané množstvo). Pridáme rozdrvený cesnak a nakrájané huby. Tie sme si vopred namáčali do vody a premývali dovtedy, pokiaľ sme nemali vodu čistú. Môžeme pridať  hrsť kyslej kapusty, trochu drveného kôpru a všetko spolu povaríme. Vezmeme si malý hrniec, do ktorého dáme trochu oleja a nadrobno nakrájanú cibuľu, a restujeme dozlatista.  Pridáme mletú červenú papriku a hneď zalejeme studenou vodou. Restovanú cibuľu s paprikou vlejeme do juchy. Necháme zovrieť a vypneme.

Zemiakový šalát s reďkovkami

„Nie každý šalát potrebuje nutne majonézu. Pre tých, ktorí chcú klasický šalát, nech nahradia majonézu plnotučným jogurtom. Tým ostatným odporúčam, aby nechali vyniknúť chuť zemiakov a farebnú pestrosť ingrediencií,“ radí Radoslav.

Ingrediencie:

10 zemiakov uvarených v šupke, 3 menšie červené cibule, 4 PL vínneho octu, 1/2 viazaničky petržlenovej vňate, zeler podľa chuti (buď stopkový, alebo buľva), mleté čierne korenie, soľ, olivový olej

Postup:

Zemiaky varíme aj so šupkou v slanej vode, ošúpeme a pokrájame na kocky. Pridáme cibuľu, pokrájanú tiež na kocky, zeler a zalejeme olejom zmiešaným s octom. Šalát by nemal byť suchý, ale vláčny, takže množstvo použitého oleja závisí od každého individuálne. Osolíme, okoreníme, zľahka zamiešame a dáme na 30 minút odležať.  Pred podávaním ozdobíme posekanou petržlenovou vňaťou.

Marinovaný losos so zázvorom

„Losos je veľmi zdravá (omega-3 mastné kyseliny) a chutná ryba. Je to dobrá alternatíva na štedrovečerný stôl. Pre tých, ktorí sú za klasického kapra, odporúčam piecť v rúre na masle (kravské maslo 82 % a viac). Tým, ktorým nevadí zmena, prinášam chutný recept na lososa,“ hovorí Radoslav.

Ingrediencie: 

1/3 šálky sójovej omáčky, ¼ šálky limetkovej šťavy, 1 ČL strúhaného čerstvého zázvoru, ½ ČL nasekaného čerstvého tymianu, 170 g lososa, 1 limetka

Postup: 

Do mixéra vložíme sójovú omáčku, limetkovú šťavu, zázvor, tymian a cesnak. Všetko rozmixujeme dohladka, nalejeme do misky a filety z lososa vložíme do marinády. Misku uzavrieme a necháme odležať v chladničke asi 1 hodinu. Filety vyberieme a grilujeme, pokiaľ nie je losos prepečený.

Opekance (bobaľky)

„Mnoho ľudí servíruje na vianočný stôl aj nezdravé opekance. Upravil som klasický recept na opekance tak, aby ste si ich mohli na vianočnom stole vychutnať bez výčitiek. Použil som pri tom špaldovú múku (menej lepku) a kokosový cukokr ( nízky glykogenický index). Verím, že vám budú chutiť,“ prináša ďalší tip Radoslav.

Cesto: 500g  špaldovej múky, 2 vajíčka, 150 ml roztopeného masla, 1 kocka droždia, cukor z kokosových kvetov, štipka soli

Poleva: cukor z kokosových kvetov (med), mletý mak, rumová aróma, plnotučné mlieko

Postup:

Mlieko si prevaríme a necháme trocha vychladnúť. Vezmeme si väčší hrnček, v ktorom si rozdrobíme kocku droždia, trochu cukru a mlieka. Rozmiešaný kvások posypeme múkou a necháme vykysnúť na teplom mieste. V mise si zmiešame preosiatu múku, štipku soli, cukor, roztopené maslo, vajce, vykysnutý kvások a trochu vlažného mlieka. Všetko spolu zmiešame a vypracujeme kysnuté cesto. Pokiaľ je cesto husté, môžeme priliať trochu vlažného mlieka. Cesto má mať hladkú naťahovaciu konzistenciu. Ak sa nám pri miesení tvoria bublinky, vrch cesta posypeme múkou a necháme vykysnúť na teplom mieste. Vykysnuté cesto si z misky vyberieme na pomúčenú dosku. Ešte trochu to môžeme vymiesiť a z bochníka si vždy orežeme kúsok, ktorý ušúľame do dlhého šúľanca. Z neho krájame malé kúsky a ukladáme na plech, ktorý vystelieme papierom na pečenie. Vložíme do rúry a pečieme pri teplote 180 stupňov, pokiaľ nemajú zlatistú farbu.

Do misy si nasypeme mletý mak a zalejeme horúcim mliekom. Osladíme ho cukrom z kokosových kvetov, alebo medom a pridáme rumovú arómu. Túto polevu nalejeme na opekance (bobaľky), ktoré máme v druhej mise. Necháme chvíľu odležať a môžeme podávať. Opekance nesmú byť rozmáčané. 

zdravedesiate

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Vianočný stôl bez výčitiekVianočný stôl bez výčitiek

Vianočné sviatky bývajú časom hojnosti a pokušenia. Stoly sa prehýbajú pod rôznymi dobrotami a je naozaj veľký problém udržať svoje chute na uzde. 

 

Ako tieto vianoce nepribrať?Ako tieto Vianoce nepribrať?

Hoci je vianočný čas čarovným obdobím, pre tých z nás, ktorí sa snažia zdravo žiť, môže byť aj obdobím veľmi náročným. 

 

Vianoce a škorica k sebe patria. aké sú jej zdravotné výhody?Vianoce a škorica k sebe patria. Aké sú jej zdravotné výhody?

Pripravte si počas vianočných sviatkov škoricový čaj. Pomôže vám znížiť hladinu glukózy v krvi po skonzumovaní sladkých dobrôt. 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Štedrá večera zdravo a chutne! Poradíme vám, ako na to

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.