olej
12. JUN 2017

Vyberte správny rastlinný olej do vašej kuchyne

redakcia

V súčasnej dobe máme všetkého dostatok a z rozmanitého výberu nás môže bolieť hlava, a to platí aj o olejoch. Ktorý je najlepší, najpoužívanejší alebo najobľúbenejší?

Podľa nedávneho prieskumu spoločnosti GFK z rokov 2015 a 2016 je lídrom na našom trhu stále slnečnicový olej, nasleduje olivový a repkový olej. Práve ten zaznamenal (v porovnaní s výsledkami z roku 2015) - ako jediný z týchto troch menovaných - štatisticky významný nárast[1] v používaní slovenských spotrebiteľov. Celkový názor o repkovom oleji sa mierne zmenil, je široko dostupný, má dobrú cenu, je tradičný  a univerzálny[2]. Porovnali sme teda tieto tri oleje.

Bohatý zdroj chýbajúcej omega-3


Rastlinné tuky sú zdrojom nenasýtených mastných kyselín, z ktorých najvýznamnejšie sú omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. V našej strave majú nedostatočne zastúpenie kyseliny omega-3, takže v našich zemepisných šírkach sa kladie dôraz na spotrebu výrobkov, ktoré sú bohatým zdrojom týchto látok. Medzi ne patrí repkový olej, ktorý sa v porovnaní s inými rastlinnými olejmi vyznačuje ich vysokým obsahom. Je to až desaťnásobne viac ako v prípade olivového oleja.[3]

Optimálny pomer mastných kyselín


Repkový olej charakterizuje nielen vysoký obsah nenasýtených esenciálnych mastných kyselín omega-3 a omega-6, ale aj pomer, ktorý je z hľadiska výživy ideálny, t. j. 2:1.[4]  Olivový olej obsahuje oveľa menej omega-3 mastných kyselín, takže tento pomer nie je taký ideálny, je to 9:1. Slnečnicový olej sa vyznačuje veľmi vysokým obsahom omega-6 mastných kyselín, čo v kombinácii s veľmi nízkym obsahom omega-3 má ďaleko od ideálneho pomeru medzi týmito dvoma zložkami. Pomer medzi omega-6 a omega-3 je v tomto oleji vyšší než 136:1, čo je oveľa vyššia hodnota, ako tá ktorú odporúčajú odborníci na výživu.[5]

Nízky obsah mastných kyselín


Ďalšou výhodou repkového oleja sa tiež ukazuje nízky obsah nasýtených mastných kyselín. Tieto látky majú negatívny vplyv na organizmus, zvyšujú riziko vzniku ischemickej choroby srdca. Repkový olej má najnižší obsah týchto mastných kyselín v porovnaní s ostatnými rastlinnými tukmi.[6] Výnimkou nie je ani olivový olej, ktorý obsahuje dvakrát vyššiu hladinu nepriaznivých nasýtených mastných kyselín než repkový olej, a tiež slnečnicový olej s dvojnásobne vyšším obsahom nasýtených mastných kyselín.[7]

podpora 2

Zdroj fotografie: PR, Divino

Zdroj titulnej fotografie: PR, Divino, Shutterstock


[1] Kampaň Zamiluj sa do repkového oleja 2015 vs. 2016, veľký prieskum o repkovom oleji (a jeho povedomí) na Slovensku, Prieskum GFK (2015-2016), 2. časť Konzumenti (prieskumná metódą CAWI na skupine 300 osôb)

[2] Kampaň Zamiluj sa do repkového oleja 2015 vs. 2016, veľký prieskum o repkovom oleji (a jeho povedomí) na Slovensku, Prieskum GFK (2015-2016), 2. časť Konzumenti (prieskumná metódą CAWI na skupine 300 osôb)

[3] J. Krzymański, Repkový olej – nová surovina, nová pravda, PSPO, Varšava 2009

[4] Davidson, Passmore 1971, Ziemlański, Budzyńska-Topolowska 1991, Macrae i in. 1993, Mayes 1995, GISSI- Prevenzione Trial 1999, Simpolous 1999, Connor 2000, Albert i in. 2002, Kłosiewicz-Latoszek 2002, Kolanowski i in. 2004, Harris 2005, Hodgson, Mori 2005, Simpolous 2005, Ausman 2006, Kozłowska-Wojciechowska 2006, Zatonski i in. 2008, www.eufic.org

[5] http://zamilujsadorepkovehooleja.eu/repkovy-alebo-slnecnicovy-olej-porovnajme-ich/

[6] J. Krzymański, Repkový olej – nová surovina, nová pravda, PSPO, Varšava 2009.

[7] http://zamilujsadorepkovehooleja.eu/repkovy-alebo-slnecnicovy-olej-porovnajme-ich/


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Vyberte správny rastlinný olej do vašej kuchyne

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 982
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.