Vykvaste si zdravie v súdku
Zdroj: MonikaP, Pixabay.com, CC0
14. NOV 2017

Vykvaste si zdravie v súdku

Adela Jasenovcova

Kapusta, jogurt, kombucha a prezretý syr. Tieto kvasené potraviny majú špecifickú, prenikavú chuť, pre niekoho až príliš silnú, a preto radšej uprednostní chuťovo menej výrazné sacharidy. Benefity fermentovaných potravín sa však nedajú poprieť. 

Rôzne kultúry po celom svete už dlhé roky konzumujú fermentované potraviny, od Sauerkraut v Nemecku po Kimichi v Kórei. Štúdie dokázali dokonca vzťah medzi potravinami, bohatými na probiotiká a celkovým zdravím. Bohužiaľ, vďaka pokroku v oblasti technológií a prípravy potravín, tieto tradičné potraviny v našej spoločnosti zanikajú.

Fermentované potraviny sú potraviny, ktoré prešli procesom laktofermentácie, pri ktorom sa prírodné baktérie nasýtia cukrom a škrobom v potravinách, vytvárajúcich kyselinu mliečnu. Tento proces chráni potravu a vytvára prospešné enzýmy, b-vitamíny, omega-3 mastné kyseliny a rôzne druhy probiotík.

Prirodzená fermentácia tiež zachováva v potravinách živiny a rozkladá potraviny do viac stráviteľnej formy. Spolu s účinkom probiotík, vytvorených počas fermentácie, vysvetľuje spojitosť medzi konzumáciou fermentovaných potravín a lepším zažívaním.

Kam zmizli fermentované potraviny?

Množstvo probiotík a enzýmov, ktoré sú k dispozícii v priemernej strave, sa v posledných desaťročiach prudko znížilo, pretože pasterizované mlieko nahradilo surové, pasterizované jogurty vystriedali domáce pečivo a kyslá kapusta sa nahradila inými fermentovanými variantami. Zoznam zďaleka nekončí.

Namiesto potravín bohatých na živiny plných enzýmov a probiotík, ktoré naši starí rodičia pravidelne konzumovali, priemerné jedlo dnes pozostáva hlavne z cukru a tak vytvára nutrične chudobnú stravu.

Prečo jesť fermentované potraviny

Okrem skutočnosti, že majú výbornú chuť, existuje niekoľko skvelých dôvodov, prečo začať vyrábať a jesť fermentované potraviny:

Probiotiká - jedenie fermentovaných potravín a pitie fermentovaných nápojov, ako sú kefir a kombucha, dodajú do tráviaceho systému prospešné baktérie. Prispejú tiež k rovnováhe baktérií v tráviacom systéme. Probiotiká pomáhajú spomaliť alebo zvrátiť niektoré choroby, zlepšiť stav čriev, podporiť trávenie a zlepšiť imunitu.

Lepšie absorbcia potravín - správna rovnováha črevných baktérií a tráviacich enzýmov pomáha absorbovať viac živín z potravín, ktoré zjete. Zlaďte to so zdravou stravou a nebudete potrebovať toľko doplnkov a vitamínov.

Nezaťažia rozpočet - zahrnutie zdravých potravín do stravy môže byť drahé, ale nie pri fermentovaných potravinách. Môžete si vyrobiť vlastnú srvátku, kvasiť vlastné potraviny. Nápoje ako kefír a kombucha sú úplne nenáročné. 

Dlhšia trvanlivosť - domáca salsa vyzdrží v chladničke niekoľko dní. Fermentovaná domáca salsa vydrží mesiace. To isté platí pre kyslú kapustu a iné dary zo záhrady.

Recept na sudovú kapustu priamo zo Záhoria

Kapustné hlavy treba očistiť od vrchných listov, prekrojiť na štvrtky a postrúhať na strúhadle. Odporúča sa pridať 15 g soli na 1 kg kapusty. Treba ju premiešať a nechať asi hodinu postáť, aby pustila šťavu. Tú potom zliať cez sito do nejakej nádoby. Následne tlačiť postrúhanú kapustu a prekladať ju po určitých vrstvách jabĺčkami a dulami. Súdok zavrieť a do žliabku naliať vodu, aby sa do kapusty nedostal vzduch a kapusta nezoxidovala. Prvých pár dní môže byť aj pri izbovej teplote, potom stačí na 4-5 týždňov presunúť do pivnice. Niekto pridáva aj cibuľu, či korenie. Každému podľa chuti a preferencií.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Vykvaste si zdravie v súdku

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1009
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.