9. NOV 2015

Vynechávate desiatu? Koledujete si o kilá navyše!

Ako si udržať zdravie, energiu a štíhlu líniu? Napríklad tak, že sa naučíte pripravovať si zdravé desiate.

Hovorí sa, že šťastný život pozostáva z umenia tešiť sa z maličkostí. Tak prečo toto pravidlo neaplikovať do každodenných drobností napríklad tak, že sa naučíte pripravovať si zdravé a chutné desiate? Má to hneď viacero výhod. Naučíte sa niečo nové, v práci si maškrty vychutnáte spolu so svojimi kolegami, teda utužíte aj vzájomné vzťahy a hneď je život krajší. Nehovoriac o tom, že desiate majú svoje opodstatnenie najmä z hľadiska udržania si zdravia a štíhlej línie.

Tomu, kto desiatuje, lepšie sa žije

Desiate sú pre vás zásadné, ak chcete schudnúť alebo si udržať hmotnosť. Viaceré výskumy potvrdili, že tí, ktorí jedia pravidelne, príjmu počas dňa menej kalórií ako tí, ktorí desiatu a olovrant ignorujú. Je to hlavne preto, že konzumácia desiatej pomáha udržiavať stabilnú hladinu cukru v krvi a navyše organizmus má dostatok energie na to, aby mohol v práci alebo v škole podávať slušný výkon. „Desiata je veľmi dôležitým jedlom, pretože dodáva organizmu tzv. predlžovaciu energiu. Teda má za následok predĺženie energie z raňajok. Pokiaľ je prijatá v optimálnom množstve a z optimálnych potravín, udrží energiu organizmu na tzv. energetickej vlne, teda nespadne úplne na dno a organizmus nebude vyčerpaný až do obeda. To znamená, že na jednej strane je desiata dôležitá pre udržanie energie potrebnej pre vyšší výkon organizmu, na druhej strane  ho rozhýbe, teda šliape na vyššie obrátky. Desiata však musí mať svoje zásady, ktorých sa treba držať, inak môže mať presne opačný efekt,“ upozorňuje skúsený odborník na výživu Ing. Libor Javro.

Pozor na nezdravé maškrty

Čo sa stane, ak si dáte sladké biele pečivo, presladenú limonádu alebo poriadnu čokoládovú tyčinku? Vaše telo dostane poriadne zabrať. Tieto nezdravé maškrty rapídne zvýšia úroveň krvného cukru. Tomu sa, samozrejme, organizmus bráni tak, že vylúči inzulín, ktorý spôsobí pravý opak. Teda o chvíľu nastane radikálny pokles úrovne krvného cukru spojený s hypoglykémiou. Hypoglykémia sa prejaví únavou, bolesťou hlavy, nedostatkom energie a neovládateľným hladom. To znamená, že telo sa bude snažiť hladinu cukru zvýšiť a vy s najväčšou pravdepodobnosťou siahnete opäť po niečom nezdravom. Tento kolotoč sa môže opakovať niekoľkokrát za sebou a vy ani neviete ako, skonzumujete obrovské množstvo kalórií, ale budete stále hladní a vyčerpaní.

Ako si vybrať vhodnú desiatu?

Nezdravé maškrtenie teda vášmu organizmu neprinesie absolútne nič prospešné. Preto je dôležité vybrať si zdravé a chutné desiate, samozrejme, s ohľadom na stanovený cieľ, pretože inú desiatu zvolí žena, ktorá sa snaží zbaviť obezity a inú muž, ktorý absolvuje niekoľko tvrdých tréningov týždenne.

Úplne nevhodné sú bežné sladkosti, ako čokoláda, zákusky, sušienky, biele pečivo či slané pochutiny. Naopak, za vhodnú voľbu sa považuje napríklad ovocie (vrátane sušeného), zelenina, celozrnné pečivo, obilninové kaše, oriešky, semienka, mliečne výrobky atď.  Konkrétne si teda na desiatu môžete dopriať napríklad veľkú porciu ovocného šalátu s orieškami, tvaroh s ovocím a semienkami, celozrnnú bagetu s arašidovým maslom a ovocím alebo chutné jablkovo-mrkvové smoothie s chia semiačkami. Ak máte viac času, pripraviť si môžete aj chutné lievance z ovsených vločiek, alebo si pochutnať na jablkovej štrúdli zo špaldovej múky alebo sladkej pohánkovej kaši či pšenovom nákype. Chuťovým pohárikom ulahodia aj celozrnné muffiny s ovocím. Možností je naozaj neúrekom. Stačí popustiť uzdu fantázii a dať sa do prípravy chutných pochúťok na desiatu. Ak neviete, ako na to, inšpiráciu nájdete aj v e-booku Zdravé desiate.

zdravedesiate

Spracované v spolupráci s výživovým poradcom Ing. Liborom Javrom z www.vyzivovestudio.sk

Zdroj foto: unsplash.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Chcete chudnúť? večerajte!Chcete chudnúť? Večerajte!

Spoločne sme sa v našom seriálovom písaní o chudnutí prepracovali k poslednému jedlu dňa. K chutnej večeri. 

 

Obed, ktorý zasýti aj pri chudnutíObed, ktorý zasýti aj pri chudnutí

Ani počas chudnutia sa nevzdávaj chutného obeda. To, že sa snažíš schudnúť, neznamená, že budeš jesť len šalátové listy. 

 

6 dôvodov, prečo zaradiť proso do jedálnička6 dôvodov, prečo zaradiť proso do jedálnička

Dodá energiu, chráni pred chorobami, očisťuje a prospieva aj svalovej hmote.

 


Anketa

Desiatujete každý deň?

Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Vynechávate desiatu? Koledujete si o kilá navyše!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.