28. NOV 2013

Výživová poradkyňa Antónia Mačingová: Nič sa nezmení, ak sa nič nezmení

Prvýkrát som sa s jej menom stretla približne pred rokom. Nebolo to však z televízie, ani z časopisov. O zázračnej knihe Najedzte sa do štíhlosti od Antónie Mačingovej ma v pravidelných intervaloch informovali moji známi (ústne podanie má stále najväčšiu moc). Čoraz viac ma teda začalo zaujímať, kto je tá žena, ktorej 28-dňový harmonizačný program reálne mení ľuďom život?

A stretnutie s pani Mačingovou ma prekvapilo hneď z viacerých dôvodov. Táto milá, príjemná a nesmierne šarmantná dáma ani náhodou nepripomína nafúkanú celebritu (a to i napriek tomu, že jej kniha patrí k najpredávanejším titulom posledných rokov). So skromným úsmevom prezrádza, že jej poslaním je pomáhať ľuďom. A o tom, že svoju prácu naozaj miluje, sa dočítate aj v tomto rozhovore.

Aká bola vaša osobná cesta k zdravému stravovaniu?

Keď ma moja mama chcela ako dievča učiť variť, veľmi som sa tomu bránila. Tvrdila som, že ja v živote variť nebudem. Na jednej strane to bolo dobré rozhodnutie, pretože stravovacie návyky v rodine sa dedia z generácie na generáciu a tie naše neboli správne. Na druhej strane, povedzte mi, v ktorej rodine je zdravá strava samozrejmosťou? Ide skôr o svetlé výnimky. Aspoň v socialistických časoch to tak bývalo, dnes je už osveta samozrejme lepšia. Voľakedy mamičky vystáli dlhé fronty v „zelovococh“, aby na stôl priniesli ovocie z dovozu. V súčasnosti sa však čoraz viac odborníkov prikláňa k názoru, že to, čo dokážeme dopestovať v našich zemepisných šírkach, je pre náš organizmus najlepšie. Ale to sme vtedy netušili. Preto aj ja som si musela nájsť vlastnú cestu k zdravej strave.  

Pôvodne ste vyštudovali andragogiku. Zaviala Vás k práci výživovej poradkyne a spisovateľky náhoda, alebo to bol váš dlhodobý sen?

Náhody predsa neexistujú:) Pred 17 rokmi som mala jeden vážny zdravotný problém a na základe toho som sa začala viac zaujímať o to, čo jem a ako strava účinkuje na náš organizmus. Vtedy som to ešte nedokázala presne definovať, ale vedela som, že niečo podstatné vo svojom živote musím zmeniť, pretože zdravie človeka je predsa najdôležitejšie. Na začiatku som celý rok striktne dodržiavala nový spôsob stravovania. Výsledok? Bez liekov a následkov som sa vyliečila z choroby, pri ktorej ma lekári upozorňovali, že do konca života budem odkázaná na pravidelné užívanie liekov. Správnou stravou môžeme dať do poriadku nielen svoje zdravie, ale urobiť niečo pre seba aj v rámci prevencie. Tá zmena však musí byť trvalá.

Nový spôsob stravovania teda zabral...

Jednoznačne. Potom, ako som sa ja sama dala dokopy – zdravotne i esteticky, ľudia v mojom okolí sa ma začali pýtať, ako sa mi to podarilo. Začala som teda postupne zostavovať a upravovať jedálničky svojim priateľom a známym a videla som, že aj im sa zmenil život k lepšiemu. Od tohto bodu bol už len krok k vytvoreniu vlastného 28-dňového očistného programu.

Vaša kniha hovorí práve o 28-dňovom očistnom a harmonizujúcom stravovacom programe. Čo je jeho princípom?

28-dňová detoxikácia tvorí akýsi mostík od bežného stravovania po stravovanie individuálne, ktoré závisí od našich jedinečných potrieb. 28-dňový program je nielen o zmene stravovacích návykov, ale aj o novom prístupe k sebe samým. Pri správnej výžive ženy zrazu pochopia, že už nepotrebujú obed zajedať čokoládou, stačia im menšie porcie a naučia sa prijímať do tela väčšie množstvo tekutín. Veľmi zaujímavé je, že veľa žien sa vďaka novej skladbe stravy dalo do poriadku aj psychicky. Jedno je prepojené s druhým. Môj očistný program však nie je žiadna zázračná diéta, ale proces. Jeho princípom je to, aby sa v rámci tých 28-dní doplnilo do nášho tela čo najviac minerálnych látok, vitamínov a vlákniny, organizmus sa zároveň i detoxikuje a upravuje sa pH. Úbytok na váhe je len druhoradým efektom, základom zostáva prečistenie a dobytie energie.

Nemusíme sa pred prestupom na zdravú stravu obávať nedostatku živín?

Nie. Všetky multivitamíny, ktoré sa ponúkajú v tabletkovej forme, sú v rámci programu podávané v strave. Na raňajky je napríklad jablko, mrkva, orechy, med, škorica a na dochutenie sušené hrozienka, či slivky. Všetky spomínane potraviny sú antioxidanty a navyše dokopy tvoria celé spektrum vitamínov, ktoré nám dajú energiu na rozbeh. Používam tiež veľa zelenej zeleniny, ako napríklad brokolica, ktorá telo chráni pred vznikom rakoviny.

V rámci očistného programu je v jedálničku cesnak a koreniny ako kurkuma, či rozmarín, ktoré ženy neprávom opomínajú. Ich efekt je úžasný, pretože jedlo nielen dochutia, ale zároveň chránia pred parazitmi. Prvý týždeň sa relatívne často konzumuje cvikla. Okrem toho, že má úžasné čistiace účinky na pečeň, našu jedinú chemickú čističku, obsahuje celé spektrum vitamínov a potrebnej vlákniny. Aby som to zhrnula, každé jedno jedlo v programe je zostavené tak, aby sa žena nielen nasýtila, ale aby do svojho tela v čo najkratšom čase doplnila potrebné prvky a zbavila ho nečistôt.

Program účinkuje na všetkých rovnako?

Ženy, ktoré sa celé roky zmietali v rôznych diétach, majú obrovský deficit živín, preto u nich proces doplnenia môže trvať dlhšie. Na to vopred upozorňujem. Sústavné kontrolovanie váhy a stresovanie sa účinku nepomáha. Je to, akoby ste zasadili semienko a každý deň odhrnuli zeminu, či už rastie. Takýmto prístupom vám nevyklíči. Treba sa nastaviť na postupnú zmenu, tešiť sa z nového spôsobu života a trpezlivo si počkať na výsledky.

 

Staršie generácie nás vychovávali v presvedčení, že nadváha a s ňou spojené civilizačné choroby jednoducho patria k životu. Vy tvrdíte opak...

Ako deti vyrastáme v určitom prostredí a naučíme sa jeho zvyklostiam. Myslíme si, že je to tak správne, no nie všetko, čo je bežné, je aj správne. Tak je to aj s našimi zaužívanými stravovacími návykmi. Keby sme žili tak, ako máme, nevyskytoval by sa vysoký počet obéznych ľudí a civilizačných chorôb. Stále tvrdím, že nie sme stroje, ktorým ako palivo stačí jeden druh oleja. Sme ľudia, žijeme každý v inom prostredí, rozdielne uvažujeme, iným spôsobom prežívame stresové situácie. Máme teda aj individuálne potreby. Práve vhodnou stravou si vieme veľmi dobre regulovať rôzne psychické záťaže a emocionálne výkyvy. Je len potrebné nájsť vhodný kľúč.

Akých chýb v stravovaní sa Slovenky dopúšťajú najčastejšie?

V rámci svojej práce komunikujem s množstvom žien. Väčšina z nich si žiaľ ani dnes neuvedomuje, že významnú mieru na tom, ako sa cítime a ako vyzeráme, zohráva psychika. Neustále rýpanie sa v minulosti, trúchlenie nad starými problémami a sebaľútosť vedú skôr či neskôr k zdravotným problémom. Okrem toho si veľmi ľahko negatívnym zmýšľaním a postojom vedia pokaziť aj budúcnosť a pocit životnej radosti. Chronická psychická záťaž pôsobí na naše telo ako jed, ktorý krok po kroku ochromuje jednotlivé orgány. Keď sa k tomu pridajú nesprávne stravovacie návyky, kolotoč problémov sa roztočí v celej svojej sile.

Niekedy stačí iba zmeniť nastavenie v hlave, prísť na koreň zdravotnému problému, obezity, pocitu únavy a situácia sa vyrieši. Lieky problém iba potlačia, no nevyriešia natrvalo. K tomu je potrebná komplexná zmena. Najväčším problémom slovenských žien je, že chcú schudnúť „ešte včera“, nič pre to nerobiť a popritom ešte zjesť kvantá čokolády. Takto jednoducho to nefunguje.

Vaša kniha Najedzte sa do štíhlosti zaznamenala obrovský čitateľský úspech. Očakávali ste to?

Neočakávala, napriek tomu musím povedať, že ma to veľmi teší. Kniha má veľký úspech v Čechách, na Slovensku i v Maďarsku, ale necítim sa preto ako známa osobnosť. Jednak sa veľmi nezúčastňujem nejakých podujatí a akcií a nemám záujem takto zvyšovať svoju popularitu. Beriem to tak, že som iba odovzdala niečo, čo pomohlo mne samej. A keď vidím, že môj program ovplyvnil aj iné ženy, cítia sa vďaka novému spôsobu stravovania lepšie, vitálnejšie, zdravšie, mám z toho ohromnú radosť. Kniha sa spopularizovala vďaka pozitívnym referenciám tých žien, ktoré pochopili jej princíp. Nepotrebujem, aby mi ľudia ďakovali a ja som si tým hladkala svoje ego, stačí ak pochopia môj úprimný zámer pomôcť im.

Mnohé ženy sa dnes zmietajú v kolobehu diét a následných jo-jo efektov. V čom vidíte zásadný problém, prečo si nevieme udržať správnu váhu?

To je zásadný a žiaľ, častý problém, s ktorým sa stretávam. Mnoho žien, 80, možno až 90 percent, prechádza z diéty do diéty a neustále sa kvôli nim stresuje. Namiesto toho, aby zmenili vstup, chcú ihneď úbytok na váhe. Je dôležité si uvedomiť, že len zmenou návykov dokážeme docieliť trvalý pozitívny efekt. Netreba byť preto netrpezlivá a očakávať rýchle výsledky.

Spomínate takzvanú „mŕtvu“ stravu. Čo si pod týmto termínom máme predstaviť? Aké následky má dlhodobá konzumácia „mŕtvej“ stravy?

Katastrofálne. Polotovary, ktoré v časovej tiesni mnohí z nás konzumujú, sú ochudobnené o živiny, vitamíny a mnohé dôležité látky. Sú bohaté na objem, ale v podstate ide o prázdnu stravu. Navyše obsahujú toxíny, ktoré telo nevie prijať, ani využiť. Vyrovnáva sa s tým tak, že látky obaľuje tukom. Pri dlhodobej konzumácii sa však do nášho tela nielen ukladá tuk, ale následkom sú aj mnohé civilizačné choroby. Len živá hmota môže podporovať život.

Znamená to, že ani po očistnom programe by sme nemali prejsť naspäť k starým kalorickým jedlám?

Ak by sme sa v stravovaní vrátili späť, nič sa v našom živote nezmení. Po 28-dňovom programe je na výbere ženy, či dá prednosť stravovaniu podľa krvnej skupiny, čo je podľa môjho názoru výborná vec, alebo do svojho jedálnička zaradí väčšie množstvo ovocia, zeleniny a živej stravy. Často opakujem, že jo-jo efekt neexistuje, existuje iba návrat k nesprávnym stravovacím návykom, ktoré nám spôsobili problémy.

V súčasnosti sa často skloňuje slovo stres. Aký vplyv má na našu váhu? Ako ho môžeme eliminovať?

V dnešnej dobe si pojem stresu spájame väčšinou s prácou. Enormný psychický tlak, časová tieseň, zodpovednosť, samé povinnosti. Tento druh stresu však nie jediný. Keďže pracujem poväčšine so ženami, z ich skúseností vám môžem povedať, že rovnako častý je napríklad stres v domácnosti. Žena sa necíti šťastná a začne mať túžbu meniť svojho partnera, ten od nej uteká k inej, pretože doma necíti spokojnosť, lásku a dobrú atmosféru. Žena sa začne točiť v začarovanom kruhu, keď namiesto toho, aby zmenila seba, obviňuje zo svojho nešťastia všetkých naokolo, vrátane partnera. Čudovali by ste sa, aký je tento scenár bežný. Nabaľuje sa naň vyjedanie chladničky – falošný pocit ochrany, ktorý si ženy privodia tukovými vankúšmi a podobne. Často hovorievam, že kuchyňa ženy je srdcom rodiny. Ak zo ženy cítiť lásku, pochopenie, podporu a dokáže tieto pocity a energiu preniesť do jedla, z domova sa stane šťastné prostredie.

Vaše knihy mnohým ľuďom zmenili život. Zmenili život aj Vám?

Nevnímam to tak. Svoju prácu beriem ako poslanie. Vidím zmysel v tom, pomáhať druhým ľuďom. To ma na mojej práci napĺňa. Kedysi som mala ambície zmeniť svet, dnes viem, že stačí, keď človek zmení sám seba. Ľudia z vás cítia, keď ste šťastný a naplnený a aj oni sa potom začnú chcieť meniť.

Predpokladám, že doma varíte zdravo. Ako si na to zvykla Vaša rodina?

Áno, moja kuchyňa je zdravá a musím povedať, že to išlo celkom prirodzene. Doma ani nemáme nezdravé potraviny, používam len to, čo si myslím, že je vhodné, dodáva telu energiu a vitalitu a zároveň nám všetkým chutí. Správna strava nemusí byť jednotvárna. Je množstvo spôsobov a surovín, z ktorých sa dá vykúzliť zakaždým iná lahôdka. Veľmi dôležité je naučiť ľudí, že existuje nielen mrkva, paprika a paradajka, ale dostupné je obrovské spektrum rôznych iných druhov zeleniny, ovocia a byliniek.

Aj moja dcéra vie, čo je to zdravé stravovanie a mala s ňou vynikajúce výsledky, no v súčasnosti občas skĺzne aj k rýchlej nezdravej náhrade. Asi je to vplyvom mladej generácie, alebo reklám, ktoré sú im podsúvané.

Čo sa stane s naším telom a mysľou po dokončení 28-dňového detoxikačného programu?

Ak sa žena nastaví na pokojnú postupnú premenu, bez stresu a neustáleho kontrolovania, efekt je zaručený. Ženy, ktoré nedokázali žiť bez cukroviniek zrazu pocítia, že ich už k životu nepotrebujú. Vďaka strednému glykemickému indexu stravy im prestane kolísať hladina cukru v krvi a tým pádom nehrozia nekontrolované chute na sladkosti. Žena sa cíti vitálnejšie, zlepší sa jej pleť, vlasy a orgány začnú pracovať tak, ako majú.

Často počúvam, že sa ženy vyhovárajú na nedostatok času. Ráno mnohé z nás nestihnú ani raňajky, cez obed niekde „skočíme“ na rýchle menu a večer sa nasýtime tým, čo ponúka chladnička. Ako si zariadiť čas tak, aby v ňom ostalo miesto aj zdravé varenie?

Keď človek chce, čas si zariadiť dokáže. Je to o prístupe. Ak si uvedomíme, že za našu obezitu a psychický stav nie je zodpovedný nikto iný, iba my sami, vieme, že jedine my to tiež môžeme zmeniť. Tie naše chuťové bunky, to sú také zradné nymfy, ktoré často ťahajú svojich námorníkov do záhuby. Ak sa ich nenaučíme ovládať, môžeme mať nebíčko v ústach, ale cintorín v tele. Vyhovárať sa na časovú tieseň potom nemá zmysel. Keď sa chce, ani varenie pre rodinu neprináša úskalia.

Pre seba si pripravte obed do „škatuľky“, manželovi k nemu môžete urobiť trebárs aj mäso, ak je ešte nastavený na jeho konzumáciu. Minule mi vravela jedna pani z Čiech veľmi úsmevnú príhodu, keď si do chladničky uložila cviklový šalát a manžel jej ho zjedol. Je to dôkaz, že nenútenou formou môžeme bez problémov zmeniť stravovacie návyky celej svojej rodiny. Moje skúsenosti hovoria, že muži dokážu prejsť na vhodnú výživu omnoho ľahšie ako ženy, ktoré si často nájdu tisíc výhovoriek, prečo to nejde.

Ako ste na tom Vy, dovolíte si občas nejaký prehrešok?

Keďže veľa cestujem, nie vždy je možné pripraviť si jedlo dopredu. Často si teda kúpim nejaké ovocie, zeleninu, ale občas si dám živú čokoládu, aj keď som k nej nikdy predtým nemala zvláštny vzťah. Celkom mi chutí, no povedala som si, že to s ňou radšej nebudem preháňať J.

Pôsobíte veľmi vyrovnane, pružne, zdravo. Ako si udržiavate pocit životnej pohody?

Najdôležitejšie je, aby bol človek šťastný. Snažím sa eliminovať zdroj stresov, smútkov a keď aj príde nejaký problém, hľadám, prečo prišiel, kedy vznikol, pýtam sa, čo robím nesprávne a zmením to. Niektoré veci sa dajú vyriešiť správnou komunikáciou a keď to nejde, vypoviem si ho sama v sebe a nechám to tak. Každá z nás si musí vedieť nájsť chvíľku pre seba, čas, kedy sa zamyslíme nad tým, či sme šťastné. Pre zdravie a vitalitu je pocit radosti veľmi dôležitý.


Autor článku

fit

FIT štýl

FITštýl je inteligentný časopis pre dnešnú ženu, bez ohľadu na vek. Informuje o novinkách vo svete starostlivosti o zdravie, módy, krásy, technológií a aktívneho životného štýlu. V novom čísle nájdete aj rozhovor so Zuzkou Light!

http://www.casopisfitstyl.sk/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Výživová poradkyňa Antónia Mačingová: Nič sa nezmení, ak sa nič nezmení

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

strasnedeco@gmail.com
strasnedeco
 29.11.2013 14:16

Ja son sa nedavno rozhodla ze zmenim svoj zivotny srtl a pokusila som sa zmenit ho aj manzelovi a detom ALE cvikla nehrozi hoci ja ju milujem. Syn stale zhana maso a nic zelene nezje. Dcera stale zhladuva nieco sladke hoci zje aj zeleninu obaja su znacne dokrmovany sladkostami od babicky a mozem sa postavit na hlavu a nezakazem jej to. Velka pravda je v tom ze deti su ovplyvnovane reklamou same ulisne farebne reklamy na uzasne sladkosti s vitaminmi, vitaminove tabletky a kadeco ine priserne

 

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.