1. MÁJ 2013

Zabudnite na cukor a umelé sladidlá! Je tu stévia.

Mirka

Stévia je považovaná za zdravú náhradu organizmu neveľmi prospešných umelých sladidiel a cukru. Práve ten je jedným z faktorov, ktoré sú zodpovedné za nadváhu, obezitu, cukrovku a ďalšie civilizačné ochorenia. Prijateľnou možnosťou ako spotrebu cukru znížiť a byť zdravším, je nahradiť biele kryštáliky zdravšou a všestranne využiteľnou alternatívou.

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) zverejnila ešte v roku 2012 znepokojujúce údaje, ktoré hovoria o tom, že počet ľudí s nadváhou a obezitou neustále narastá. Ak sa v tomto smere nič nezmení, v roku 2020 budú pojmom „obézni“ alebo „s nadváhou“ označení dvaja z troch ľudí.

Hlavným dôvodom je nezdravý životný štýl. Nie je neznáme, že zásluhu na týchto alarmujúcich štatistikách má aj spotreba cukru. Slováci napr. ročne skonzumujú v priemere viac ako 34 kg rafinovaného cukru na osobu, a to ani zďaleka nepatríme na špičku rebríčka v spotrebe cukru vo svete. Odborníci varujú, že je potrebné žiť zdravšie, a teda obmedziť aj vysokú spotrebu sacharidov.

Mnohí z nás v snahe vylúčiť rafinovaný cukor, siahnu po umelých sladidlách, ktoré, bohužiaľ, nie sú tou najvhodnejšou voľbou kvôli možným vedľajším účinkom. Z tohto hľadiska sa javí ako dobrá voľba stévia – sladidlo prírodného pôvodu, ktoré pochádza z oblastí Paraguaja.

To, čo iní využívajú stovky rokov, my spoznávame až dnes

Domorodci v Paraguaji používajú stéviu sladkú (stevia rebaudiana) stáročia bez akýchkoľvek problémov. Produkty vyrobené zo stévie sú prírodné a u nás všeobecne považované za bezpečné. V porovnaní s cukrom, ktorý je zdrojom prázdnych kalórií, má stévia takmer nulovú energetickú hodnotu a doposiaľ nie je potvrdené akékoľvek negatívne pôsobenie na zdravie. To sa o rafinovanom cukre, rozhodne, povedať nedá.

Okrem Paraguaja sa stévia pestuje v Brazílii, Číne, Japonsku či v oblastiach Pacifiku. A už aj u nás. Okrem iných pozitívnych účinkov slúži aj ako náhrada cukru a umelých sladidiel. Viacerí výrobcovia sa rozhodli nezdravé sacharidy vo svojich produktoch nahradiť stéviou, ktorá môže byť až 300-krát sladšia ako cukor. K dispozícii je viacero variantov sladidiel zo stévie, ktoré sú dostupné v lekárňach, obchodoch so zdravou výživou a e-shopoch.

Vyberte si to, čo vám najviac vyhovuje

Sortiment produktov zo stévie sa neustále rozširuje. Na výber máte aj tieto možnosti:

1. Rastlina „Stévia cukrová“ priamo v kvetináči je pomerne bežným sortimentom v lepších záhradníctvach alebo e-shopoch. Darí sa jej na okennom parapete i v záhradách. Na osladenie kávy a čaju vám postačia dva až tri umyté lístky. Podobným efektom sladenia disponujú aj sušené celé, alebo drvené lístky stévie (je možné pripraviť ich aj doma zo živej rastliny).

2. Stévia v tekutej forme sa používa pri varení, pečení, ale aj sladení kávy a čaju. Spravidla je 150-krát sladšia ako cukor, čiže zopár kvapiek sa vyrovná čajovej lyžičke cukru.

3. Je praktické mať po ruke tabletkové sladidlá zo stévie, ktoré sú zhruba 30-krát sladšie ako cukor. Použitie je najjednoduchšie, pretože čajovej lyžičke cukru zodpovedá jedna malá tabletka. Oceníte ich v kaviarni, v práci i doma na osladenie nápojov.

4. Stévia koncentráty sú ideálnymi pomocníkmi pri zaváraní, pečení a varení. S nimi pripravené koláče a zákusky sú rovnako sladké, ale oveľa zdravšie. Koncentráty v podobe bieleho kryštálu sú 10-krát sladšie ako cukor, to znamená, že 1 lyžička stévie nahradí 10 lyžičiek klasického cukru.

5. Pre tých, ktorým sa nechce prepočítavať pomer cukru k stévii, je k dispozícii sladidlo, kde čajová lyžička cukru predstavuje čajovú lyžičku stévie. Tu už nie je naozaj nič na pomýlenie.

Aj život s nadváhou či cukrovkou môže byť vďaka stévii sladký

Stévia má nulovú kalorickú hodnotu a ide o produkt prírodného pôvodu, preto sa používa ako zdravá náhrada cukru a umelých sladidiel. Je vhodná pre tých, ktorí sa snažia schudnúť, ľudí s cukrovkou a vyznávačov zdravého životného štýlu. Podľa JECFA (spoločný výbor FAO/WHO pre potravinárske prídavné látky) je stévia bezpečným sladidlom pre ľudí s diabetom, pretože nemá vplyv na hladinu krvného cukru a krvný tlak.

Zdroje:
European Stevia Association (EUSTAS), dostupné na: http://www.eustas.org The http://www.steviabenefits.org/ FAO / WHO pre potravinárske prídavné látky (JECFA), dostupné na: http://www.fao.org/fileadmin/templates/agns/pdf/jecfa/cta/63/Steviol.pdf&usg=ALkJrhhF8mljMJGOQu6cUkqtoTez-enL4g Výskumný ústav ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva Bratislava, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, Ročník XVI, apríl 2012, ISSN 1338-7243, Cukrová repa, cukor, Situačná a výhľadová správa k 30.9.2011, dostupné na: http://www.vuepp.sk/dokumenty/komodity/2012/cukor.pdf Organisation for Economic Co-operation and Development: dostupné na:  www.oecd.org/health/prevention.

DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Zabudnite na cukor a umelé sladidlá! Je tu stévia.

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

maltitol@outlook.com
maltitol
 29.3.2015 21:33

Ahoj všem, stévie je docela dobrá, ale někdy cítím pachuť. Našla jsem ještě maltitol, který je také celkem používaná náhražka cukru. Má nižší glykemický index a méně kalorií i sacharidů než cukr. Prý může být ve větším množství škodlivý, ale tak posuďte sami http://maltitol.cz/riziko-laxativnich-ucinku/ je zase pravda, že se používá často do různých sladkostí a žvýkaček.

 

 

Podujatia

ďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.