30. MÁJ 2011

Zdravé chudnutie časť 3: Dodržiavajte pitný režim

Tinka

Možno sa vám bude zdať, že pitný režim opakujeme stále dookola. Ale čo už, keď je taký dôležitý. Správny a dostatočný prísun tekutín je potrebný aj pri zdravom chudnutí. Ponúkame tretiu časť tohto seriálu.

Potreba neustále pripomínať dôležitosť pitného režimu vychádza zo skutočnosti, že mnohí z nás ešte stále nezaradili do svojho denno denného fungovanie potrebný prísun tekutín. Význam slova "dôležitý" sa tu prizvukuje preto, že voda je pre náš organizmus nepostrádateľná, s to hneď z viacerých dôvodov, ktoré si ozrejmíme. Takisto si objasníme pravidelný prísun tekutín ako dôležitý faktor pri chudnutí.

Voda, čo ma drží nad vodou

Určite ste už počuli fakt, že ľudský organizmus tvoria až dve tretiny vody, čo poukazuje na viaceré funkcie, ktoré voda plní:

  • slúži ako rozpúšťadlo,
  • vytvára prostredie pre chemické reakcie organizmu a transport živín či hormónov,
  • zúčastňuje sa na regulácii telesnej teploty, aby nedošlo napríklad k prehrievaniu organizmu,
  • tiež zvlhčuje a chráni sliznicu a udržiava pružnosť a odolnosť kože, aby bola chránená proti infekciám

 

Nedostatok vody má za príčinu:

  • bez jedla človek vydrží aj mesiac, ale bez vody necelý týždeň,
  • nedostatok vody môže vyvolať únavu, bolesti hlavy, ba dokonca aj smrť,
  • pri vyšších stratách tekutín sa dostavujú poruchy koordinácie chôdze a pohybov, prípadne dochádza až k strate vedomia,
  • ak ste v režime chudnutia, je potrebné denne vypiť zhruba 3 litre čistej vody, alebo čaju

 

Aké tekutiny denne príjmať?

Do množstva prijatých tekutín sa nepovažuje príjem polievok, kávy, mlieka, dokonca ani zeleninové a ovocné šťavy. Čo teda máme piť?

Ako uvádza aj známy doktor a odborník v oblasti zdravého spôsobu života Igor Bukovský, za plnohodnotný zdroj tekutín možno označiť príjem:

  • dojčeneckej alebo filtrovanej vody,
  • stolových a pramenitých vôd,
  • bylinkových čajov a zelený čaj,
  • minerálnej vody s nízkou mineralizáciou
  • iné zdroje hovoria aj o vode z vodovodu, ktorá je čerstvá, chutná a takmer zadarmo

 

Vyvarovať by sme sa mali sladených vodám, ktoré obsahujú rôzne farbivá a cukor. S takými to nápojmi sa roztrhlo vrece, ale pozor na ne! Tie vám pri chudnutí nepomôžu.

Kedy piť?

Možno to niekoho ani nenapadlo, ale dôležitosť sa kladie tiež na časový príjem tekutín. Takže otázka znie: "Tak teda kedy máme piť?"

  • ráno nalačno 0,5-1 liter (podľa hmotnosti)
  • pomedzi jedlá
  • pred spaním (nie veľa – aby ste zbytočne nerušili spánok budením sa na toaletu, ale nechoďte spať smädní – v noci veľa vody vypotíte a vydýchate)
  • najmenej počas jedla (odvyknite si zapíjať jedlo tekutinou, každé sústo dobre požujte, ak ste po jedle smädní, vypite max. 2 dcl. vody a nabudúce sa napite pred jedením)

 

Odporúčaná denná dávka

Na záver ale určite nie v poslednom rade uvádzame odporúčanú dávku - teda množstvo prijatých tekutín za deň. Tekutiny treba denne dopĺňať pravidelne, po trošku.

  • denne by ste mali vypiť minimálne 1,5 litra tekutín
  • ak by vás zaujímalo koľko vypiť vzhľadom na vašu váhu, môžete si to vypočítať. Najmenej 0,5 litra (maximálne 0,7 litra) na každých (aj začatých) 15 kg hmotnosti ( príklad: 70 kg človek: 70 :15 = 4,7 x 0,5 = 2,3 litra),
  • v prípade väčších strát vody potením, na každý 1 kg úbytku telesnej hmotnosti pri fyzickej aktivite, doplniť tekutiny v objeme 4 šálok (spolu 1 liter),
  • sledujte si farbu moču, čím je tmavší, tým horšie (ste dehydratovaní – zvýšte príjem tekutín!). Sfarbenie moču nastáva po cviklovej šťave, jahodách, čučoriedkach, vitamíne B. Môže byť ružový alebo žltý, ale mal by byť číry.

 

V týchto letných mesiacoch by ste mali dennú dávku tekutín zvýšiť aj na 3 litre. Pretože v lete najčastejšie dochádza k dehydratácii. Nazdravie priatelia!


DISKUSIA K ČLÁNKU (2)

Diskusia k článku - Zdravé chudnutie časť 3: Dodržiavajte pitný režim

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

cvicte.sk
cvicte.sk
 5.6.2011 20:51

Ze 3 litre denne? ja som rada ked do seba dostanem aspon pol litra....aj napriek tomu, že je leto....smajlik - 12

 
Zdravicko
Zdravicko
 2.6.2011 10:06

Vela vody treba pit hlavne v lete, inak hrozi dehydratacia. Ale aj v zime. Voda najlepsie dehydratuje pokozku, cim sa da zmiernit celulitida napriklad :)

 

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.