12. DEC 2014

3 najväčšie mýty v oblasti diét

Článkov tohto typu je na internete požehnane. Ani ja si však jeden neodpustím a rozoberiem tri mýty, ktoré v oblasti chudnutia stále pretrvávajú. 

Nezmysel číslo 1

Stravovať sa zdravo = držať diéty

K zdravej strave sa človek dostane spravidla dvoma cestami. Buď to začne vyžadovať zdravotný stav a zmena životného štýlu je nám odporučená lekárom či iným odborníkom, alebo sa preto rozhodneme dobrovoľne sami. Či už z dôvodu krátkodobého (napr. chudnutie do plaviek, na ples a pod.), alebo dlhodobého. V oboch prípadoch je dôležité uvedomiť si, že zmena stravovania a spolu s tým aj životného štýlu nie je krátkodobou záležitosťou, ale mala by byť záležitosťou DOŽIVOTNOU (ak to, samozrejme, zdravotný stav dovolí). K tejto zmene by sa malo pristupovať ako k úplne dobrovoľnému rozhodnutiu. To znamená, že keď mi nechutí brokolica, tak ju nemusím jesť dvakrát týždenne alebo ak mám rád gumové medvedíky, tak si nejaké z času na čas dám.

Každý má svoje chute, každému robí dobre niečo iné a zdravá strava má veľký bonus, že je pestrá. To znamená, že sa v nej môže nájsť každý. Dôležitým faktom zostáva, že je potrebné zamyslieť sa pri tom a používať sedliacky rozum: keď niekde uberieme, tak na druhej strane môžeme pridať. Nápis light neznamená, že toho môžem zjesť kopu; večerať najneskôr o 6-tej večer, keď chodím spať okolo polnoci, je úplná hlúposť a takto by sa dalo pokračovať donekonečna. Preto každý, kto vidí v zdravej strave len časovo obmedzenú nutnosť za nejakým účelom, neuspeje, ale môže si aj uškodiť.

Veľa ľudí tvrdí, že zdravá strava stojí čas a peniaze. Pripraviť si raňajky, desiatu a obed na druhý deň si vyžaduje čas navyše. Na druhej strane, kúpiť si raňajky, desiatu a obed v už pripravenej podobe (raňajky v kaviarni, obed v reštaurácii a pod.) je určite drahšou záležitosťou. Hanbíte sa nosiť dózy s jedlom do školy či do práce? Okolie vám môže len závidieť. Skôr, alebo neskôr (v niektorých smutných prípadoch aj nikdy) každý človek príde na to, že to, čo jeme, sa odráža na našej fyzickej i psychickej stránke. Keď sa začneme stravovať ľahšie, zdravšie a ešte k tomu pravidelnejšie, budeme sa cítiť lepšie. A nepochybne si to môžu všimnúť aj ostatní.

Nezmysel číslo 2

Diéta (držanie diéty, držanie redukčnej diéty)

Úprimne povedané, nemám rada, keď niekto povie, že drží diétu. V 90-tich percentách prípadov to znamená, že nasleduje niektorá zo slávnych diét ako proteínová diéta, tukožrútska diéta, ovocná diéta alebo sa jednoducho niekoľko dní trápi hladom (a to radšej nejdem hovoriť o tabletkách na chudnutie, koktejloch a podobne). Tento typ diét je dobrý iba na jednu vec: rýchlo zhodiť niekoľko kilogramov, ktoré sa po návrate do pôvodného režimu vrátia späť (všetkým známy jojo efekt). Navyše si ešte môžete ublížiť.

Ak sa rozhodnete cielene chudnúť, máte nadváhu alebo len nie ste spokojní s vašou aktuálne vyššou hmotnosťou (a tým nemyslím len 1-2 kilogramy, ktoré máte po dovolenke navyše, na to postačí šport), musíte začať tzv. redukčnú diétu. Tú by ste mali začať držať až po konzultácii s odborníkom po základnom vyšetrení zdravotného stavu. Iba potom vám môže byť správne nastavený diétny režim s optimálnym príjmom a odporúčanou pohybovou aktivitou.

Nezmysel číslo 3

Najdôležitejšie je množstvo schudnutých kilogramov

Každý z nás je jedinečný. Naša telesná kompozícia hrá veľkú rolu. Preto, keď schudnete 10 kg a dosiahnete vysnívanú hmotnosť, ešte stále nemusíte mať vyhraté. Je rozdiel schudnúť 10 kg tuku a 10 kg svalovej hmoty. Oveľa dôležitejším ukazovateľom je meranie obvodu paží, hrudníka, brucha a poprípade stehien. Ak chudnete správne, máte dostatočný prísun živín a pravidelnú pohybovú aktivitu, spaľujete prevažne nadbytočné tuky. Ak však hladujete, telo siahne po energetických rezervách aj v podobe svalov, čo je obrovská chyba. Preto je dôležité pri držaní redukčnej diéty cvičiť: ide o zmenu pomeru medzi svalovou hmotou a tukovým tkanivom vo vašom tele.

Krátke zhrnutie:

  • Stravovať sa zdravo a vyznávať zdravú výživu je životný štýl a doživotná záležitosť.
  • Nedržte nezmyselné diéty!
  • Hladovaním nedocielite trvalé zníženie hmotnosti. 

Odporúčame prečítať: 5 najväčších chýb, ktoré robíme pri zbavovaní sa tukov


Autor článku

biochemicka

Michaela Bebová

Štúdium tak krásneho odboru akým je biochémia mi umožnilo nahliadnuť do problematiky výživy z tej najzákladnejšej úrovne - z úrovne metabolizmu a najzákladnejších chemických procesov v našom tele. Výžive a zdravému životnému štýlu sa venujem už viac ako 10 rokov, spolupracujem na výživových seminároch a akciách, venujem sa publikačnej činnosti a poskytujem konzultácie v oblasti výživy a zdravého životného štýlu s individuálnym prístupom ku každému klientovi.

www.biochemicka.cz

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 3 najväčšie mýty v oblasti diét

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.