14. DEC 2015

3 tipy na zdravé vianočné pečenie

Základom je použiť múku s vysokým obsahom živín, kvalitný tuk a koláčiky vhodne osladiť.

Radi by ste tento rok pripravili svojej rodine zdravšie verzie vianočných dobrôt, ale máte obavy, že im nebudú chutiť? Choďte na to rafinovane. Jednoducho nahraďte kľúčové ingrediencie v tradičných vianočných receptoch zdravšími. Výsledný vzhľad bude podobný tradičným cukrovinkám, ale koláčiky budú oveľa zdravšie. Čomu venovať pri zdravom pečení hlavnú pozornosť?

Zvoľte si správnu múku

Do väčšiny tradičných vianočných koláčikov a zákuskov sa dáva biela múka, čo nie je najšťastnejšie riešenie. Takéto pečivo neobsahuje takmer žiadne živiny a zaťažuje tráviaci trakt. Nehovoriac o tom, že spôsobuje kolísanie krvného cukru a mnoho ďalších zdravotných ťažkostí.

Neporovnateľne zdravšou alternatívou bielej múky je špaldová múka. Nachádzajú sa v nej prospešné bielkoviny, vitamíny zo skupiny B, ale aj draslík, horčík, vápnik atď. Špaldovú múku môžete použiť ako náhradu klasickej bielej múky, pretože má podobné vlastnosti, alebo ju skombinovať s inými druhmi múk, ako je pohánková alebo amarantová. Ak chcete použiť ražnú múku, tiež ju zmiešajte so špaldovou, pretože vyváži nižšie množstvo lepku v raži.

  • Nebojte sa ani experimentov s gaštanovou alebo mandľovou múkou, ktoré majú lahodnú chuť a množstvo živín.

Zabudnite na biely cukor

Ďalšou kľúčovou ingredienciou vo vianočných koláčikoch je cukor. Nie je žiadnym tajomstvom, že nadmerná konzumácia cukru vedie k metabolickému syndrómu a množstvu ochorení. Aké zdravšie alternatívy použiť? Vhodný je napríklad nerafinovaný trstinový cukor, med, javorový sirup, kokosový cukor, xylitol (brezový cukor) alebo stévia. Pozor, medzi jednotlivými zdravšími alternatívami bieleho cukru sú značné rozdiely nielen v nutričných hodnotách, glykemickom indexe, ale aj chuti či sladivosti. Preto si vopred zistite o danej sladkej ingrediencii čo najviac a, samozrejme, nebojte sa experimentovať.

  • Na osladenie cukroviniek môžete použiť aj sušené ovocie, poprípade škoricu alebo rozmixované sladké ovocie.

Vyvarujte sa stužených tukov

Margaríny obsahujú veľké množstvo trans-tukov a umelých prísad, ktoré sa spájajú s celým radom civilizačných ochorení. Používaniu stužených tukov a aj rafinovaných olejov sa teda oblúkom vyhnite a siahnite radšej po prepustenom masle, kokosovom oleji alebo kvalitných nerafinovaných olejoch.

  • Vysokú tepelnú stálosť má maslo ghee (ghí), je stále až do teploty 250 stupňov Celzia. Dá sa použiť všade tam, kde je potrebný tuk. Navyše je bez obsahu laktózy a ľahko si ho vyrobíte aj doma.

zdravedesiate

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Roládka zo sušeného ovocia, orieškov a čokoládyRoládka zo sušeného ovocia, orieškov a čokolády

Sušené ovocie a horká čokoláda k zime patria. 

 

 

Mandľové lupienky od tety ruženkyMandľové lupienky od tety Ruženky

Mandľové lupienky sú skvelou pochúťkou a obľúbi si ich každý. Je to vlastne bielkové pečivo s pridaním cukru a orieškov alebo mandlí.  

 

Zdravé šuhajdyZdravé šuhajdy

Koláčiky s nádychom Vianoc, ktoré si zamilujete.


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 3 tipy na zdravé vianočné pečenie

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.