17. MÁJ 2016

5 druhov orechov pre zdravie a vitalitu

Hoci majú orechy veľa tuku i energie, eliminujú riziko vzniku nadváhy i niektorých ochorení.

Je to najmä preto, že sú vhodným zdrojom zdravých nenasýtených mastných kyselín a viacerých antioxidantov. Už jedna či dve hŕstky orechov denne môžu prispieť k zlepšeniu zdravotného stavu i nálady. Neviete, ktoré si vybrať? Tu je stručný prehľad najzdravších orechov aj s kalorickým obsahom.

Pistácie (156 kcal/28 g)

Pistácie patria medzi orechy s nižším obsahom tuku a kalórií. Bielkoviny predstavujú približne 20 percent. Nechýbajú ani sacharidy, ktorých zastúpenie sa pohybuje zhruba do 30 %. V 28 g pistácií sa nachádzajú takmer 3 g vlákniny. Predstavujú dobrý zdroj vitamínu B6, medi, mangánu, železa a ďalších látok. Vitamín B6 sa podieľa na tvorbe a obnove svalovej hmoty, podporuje činnosť metabolizmu a v neposlednom rade zabraňuje vzniku únavy. Meď a mangán sú okrem iného dôležité antioxidanty. Železo je prevenciou anémie, ktorou trpí aj množstvo športovcov.

Lieskové oriešky (176 kcal/28g)

Obsah vlákniny v lieskovcoch je porovnateľný s pistáciami. Okrem toho lieskovce obsahujú niektoré z vitamínov skupiny B, vitamín E, meď a horčík. Horčík sa v tele podieľa na viac ako 400 rozličných činnostiach. V lieskovcoch sa nachádzajú i proantokyanidíny, teda látky s protizápalovými účinkami. Aj lieskovce sú slušným zdrojom bielkovín, ale aj pomerne vysokého obsahu tuku, ktorý tvorí až 60 %.

Odporúčame: dmBio zmes jadier orechov a mandlí, BIO, 200 g  – chrumkavá zmes štyroch druhov orechov, lúpaných a nelúpaných mandlí chutí ako maškrta medzi jedlami – v škole, v kancelárii alebo pri športe. Ideálne do müsli, obilnej kaše alebo jogurtu. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm orechy

Mandle (161 kcal/28 g)

Mandle sú zhruba z polovice tvorené tukmi. Zastúpené sú však aj prospešné bielkoviny a vláknina. Z vitamínov je obsiahnutý vitamín E, niektoré vitamíny zo skupiny B, z minerálov najmä horčík a meď. Za zmienku určite stojí obsah vápnika (74 mg na 28 g), veď mandle patria medzi orechy s najvyšším zastúpením tohto minerálu. Mandle sú tiež výborným prostriedkom na stabilizáciu hladiny krvného cukru, čo ocenia i diabetici. Navyše znižujú hladinu škodlivého LDL cholesterolu. Takisto dodávajú energiu a sú prospešné pre svaly.

Odporúčame: dmBio jadrá paraorechov, BIO, 200 g – paraorechy sú tiež známe ako amazonské mandle alebo brazílske gaštany/orechy. So svojou charakteristickou chuťou nedochutia len müsli, ale tiež sladké jedlá alebo pečivo. Sú tiež chutným občerstvením ako pochúťka do školy,  kancelárie alebo pri športe. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm orechy

Vlašské orechy (183 kcal/28 g)

Vlašské orechy sú nám snáď zo všetkých orechov najbližšie. Sú prospešným zdrojom zdravých tukov (viac ako 60 % – kyselina linolová, linolenová), bielkovín (cca 20 %) a vlákniny. Čo sa týka vitamínov, nechýba významný antioxidant – vitamín E. Z minerálov sú hojnejšie zastúpené horčík a fosfor. Pravidelná konzumácia vlašských orechov sa dáva do súvislosti s lepším kontrolovaním hmotnosti a cukrovky, ba dokonca niektorých druhov rakoviny.

Kešu orechy (155 kcal/28 g)

V jednej 28-gramovej porcii kešu orechov je 12 g tuku, 1 g vlákniny, 2 g sacharidov, 5 g proteínov. Z vitamínov je vo väčšom množstve obsiahnutý vitamín K, ktorý je dôležitý pre správnu krvnú zrážanlivosť. Skromnejšie kešu obsahujú B vitamíny. Z hľadiska zastúpenia minerálov je toho viac – kešu obsahujú meď, mangán, magnézium, fosfor a ďalšie. Tieto oriešky sú výborné nielen ako zdroj energie, ale pôsobia i ako prírodné antidepresívum.

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o:

Ako si udržať energiu počas celého dňaAko si udržať energiu počas celého dňa?

Keď sa vám dni zdajú krátke, ale práce máte stále vyše hlavy, je veľmi ťažké udržať si dobrú náladu a vysokú hladinu energie. 

 

 

Akou stravou vytvarovať brušné svaly?Akou stravou vytvarovať brušné svaly?

Túžite po pevnom a vytvarovanom bruchu? 

 

Ktoré jedlá vám zlepšia náladu?Ktoré jedlá vám zlepšia náladu?

Jednou z cestičiek, ako sa dopracovať k psychickej pohode, je jedlo. Ktoré potraviny vás zbavia otravných blues?


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 5 druhov orechov pre zdravie a vitalitu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.